E-learning szabványok és alkalmazásuk

Horváth Róza Mária (2021) E-learning szabványok és alkalmazásuk. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of e_learning_szabvanyok_es_alkalmazasuk_horvath_roza_maria_jrmlpb_GI_BSc_2.pdf]
Előnézet
PDF
e_learning_szabvanyok_es_alkalmazasuk_horvath_roza_maria_jrmlpb_GI_BSc_2.pdf

Download (3MB) | Előnézet
[thumbnail of nyilvanos_nyilatkozat_jrmlpb.pdf] PDF
nyilvanos_nyilatkozat_jrmlpb.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of BA_O_horvath_roza_maria_jrmlpb.pdf]
Előnézet
PDF
BA_O_horvath_roza_maria_jrmlpb.pdf

Download (377kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

 Szakdolgozatomban az e-learning szabványokkal, kialakulásukkal, jelentőségükkel és gyakorlati kérdéseivel foglalkozom. Azt vizsgáltam, hogy egy átlagos infrastruktúrával rendelkező felhasználó képes lehet-e arra, hogy interaktív tananyagot állítson elő. Kutatásom során azt állapítottam meg, hogy erre a kérdésre a válasz igen. Átvettem az e-learning rendszerek jellemzőit, a hozzá kapcsolódó legfontosabb szabványokat, és azok példaértékű alkalmazását néhány rendszerben. Találtam egy olyan példát, ahol kereskedelmi környezetben kifejezetten Moodle rendszerben értékesíti a vállalkozó a termékét. Dolgozatom kitér arra is, hogy hogyan készíthet egy oktató magas színvonalú tananyagokat, ezekhez konfigurációs mintákat is mellékelek. Kutatási kérdéseim a következők voltak: Egy, az informatikai területén laikusnak mondható aktor (pl. oktató, tanár) vélhetően rendelkezésre álló eszközeivel képes lehet-e olyan interaktív tananyagot készíteni, amellyel emelhető az elsajátított tudás színvonala? Képes lehet-e egy laikus felhasználó az interaktív tananyagok készítéséhez szükséges ismeretek elsajátítására? Az e-learning vajon csak egy informatikai kérdés vagy oktatási is? Segíthet-e a szimuláció a tanulásban? Érdemes-e a tanárnak időt, energiát fektetnie e-learning tananyagok előállításába a jobb eredmények elérése érdekében? Milyen célokra lehet fölhasználni az interaktív tananyagokat? Célom a szakdolgozat megírásával, hogy egy saját kísérlet bemutatásán keresztül illusztráljam, hogyan lehet interaktív tananyagokat előállítani és migrálni tanulásmenedzsment rendszerekben. A kísérlet résztvevői a Bornemisza Péter Gimnázium 9.c osztályának tanulói voltak, akik a Microsoft Excel használatához kapcsolódóan töltöttek ki tesztet, majd mentek végig egy interaktív tananyagon. A kísérlettel azt sikerült igazolnom, hogy lehet bármilyen jó egy informatikai rendszer, vagy lehet bármilyen technikai lehetőség, az oktatásban ezeket egyedül egy jól képzett oktató tudja hatékonyan kihasználni. A SCORM-mal, H5P-vel kapcsolatos legalapvetőbb információkat összegyűjtöttem és rendszereztem, hogy támpontot nyújtsak azoknak, akik információt keresnek az ezekhez tartozó szabványokról. Az ötödik fejezetben néhány kiválasztott H5P modulhoz adtam rövid ismertetőt, valamint egy útmutatást arra vonatkozóan, hogyan lehet kipróbálni ezeknek a működését, majd éles rendszerbe implementálni. A mellékleteknél az Olvasó talál egy QR-kódot, amelyet beolvasva hozzáfér olyan mintafájlokhoz, amelyeknek a működését és beállításait meg tudja nézni. Az interaktív tartalmakat, melyet a felhasználó egyszer elkészített, diverzifikáltan tudja felhasználni akár weboldalakon, akár Learning Management System (LMS) környezetben. A SCORM szabvány és a H5P egyik jellegzetessége, hogy nem rendszerhez kötött, hanem úgy tudja alkalmazni a felhasználó, ahogy és ahol éppen szükség van rá. Dolgozatomban volt alkalmam Sándorné Dr. Kriszt Évával is interjút készíteni, a Professzor Asszony nagyban hozzájárult a válaszaival kutatásomhoz, erről a negyedik fejezetben írok.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-learning, h5p, LMS, moodle, scorm, szabvány
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:14
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:14
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/37502 URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/37502

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet