Székely Boróka Tünde (2023) Sportmarketing, szponzoráció a Formula-1-ben. Külkereskedelmi Kar.
Előnézet |
PDF
Sportmarketing, szponzoráció szerepe a Formula-1-ben_Székely Boróka Tünde_WL74AT.pdf Download (1MB) | Előnézet |
PDF
Szakdolgozatstátusz-nyilatkozat_Székely Boróka Tünde_WL74AT.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (58kB) |
|
Archive (ZIP)
Sportmarketing, szponzoráció szerepe a Formula-1-ben_Székely Boróka Tünde_WL74AT_Csatolmányok.zip Download (53kB) |
|
PDF
Székely Boróka - DIPLOMADOLGOZAT BÍRÁLAT.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (532kB) |
|
PDF
Székely Boróka - KÉRDÉSEK.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (496kB) |
|
PDF
Székely Boróka MSc.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (698kB) |
Absztrakt (kivonat)
A diplomadolgozat célja bemutatni a sportmarketing, szponzoráció szerepét az autósportok királykategóriájában, a Formula-1-ben. Végig vezeti a világszerte ismert és közkedvelt sportág és versenyeinek menetének változását a kialakulástól kezdve a ma ismertekig, és elemzi mind a sportvilágra, mind a rajongók életére tett hatását napjainkig. Betekintést ad a sportág versenyeinek lebonyolításának folyamatába és annak szerkezetébe. Egy rövidebb magyarázatban az olvasó számára világossá válik, mit jelent a sportmarketing és szponzoráció fogalma, és megismerhetők lesznek kialakulásuk szakaszai, valamint a sportmarketing 7P eleme a sport, illetve a F1 területén. Említésre kerül az első szponzor megjelenése a sportágban és ezen partneri kapcsolatok fejlődése is. Bemutatja, hogy a versenyeken résztvevő egyes csapatok és pilótáik milyen cégekkel állnak szponzori szerződésben, valamint maga a sportág milyen marketingtevékenységeket is alkalmaz. Az autósportok királykategóriájában a sportmarketinggel különböző területeken találkozhatunk. A sportág szerves részét képezi a sport, illetve a nem sport jellegű termékek reklámozása. A csapatok szponzori kapcsolatainak köszönhetően az együttműködések során több tíz- illetve százmilliós összegek birtokába jutnak, amelyeket a versenyautók fejlesztésére fordíthatnak. Az évek során megváltozott a névadó, valamint jelentős reklámfelületeken hirdető szponzorok összetétele, számtalan pénzügyi, technológiai és autóipari-, divatipari cég adja a sportág szponzori világát. A Liberty Media-val együtt új módszerek láttak napvilágot a sportágban, annak érdekében, hogy minél jobb minőségben szolgálják ki a rajongókat a közvetítések alkalmával, így növelve meg a fogyasztói elégedettséget. De az új tulajdonosnak köszönhető az is, hogy a sportág és a csapatok is megjelentek hivatalos oldalaikkal a közösségi felületeken, így kialakítva szorosabb kapcsolatot a rajongótáboraikkal. Témaválasztásom több okból történt meg. Egyrészt személyes érdeklődési köröm alapján választottam: az autók, a technikai sportok (motorsportok, autósportok) különleges helyet foglalnak el a szívemben. Másrészt fontosnak tartom, hogy egy csapatmunka (legyen az bármilyen területen, vagy éppen akármilyen feladat elvégzésére alkalmazva) teljesítmény szempontjából hatékony és eredményes legyen – ezeket a legjobban a Formula-1 ötvözi. Harmadrészt marketingtanulmányaim alatt (az alapképzésen is, de legfőképpen a mesterképzés alatt) több tananyagrész elméleti része köszöntött vissza szeretett sportágam világából, mint gyakorlat, így határozottan döntöttem amellett, hogy a Forma-1-et fogom vizsgálni marketing szempontból. Tartalom: a sport kialakulása, fejlődése, területei, iparági meghatározása; marketing és sportmarketing meghatározása, sportmarketing 7P-eleme; a sportág történelmének ismertetése, szabályozó szervezete, gazdasági háttere, évek alatti változásai; versenyek lebonyolításának folyamata, pontozás; főbb szponzorok bemutatása a Forma-1-ben; primer kutatás a sportot kedvelők futamkövetési módjairól, az ahhoz kapcsolódó reklámtárgyak vásárlásáról és a sportág, a csapatok közösségi médiában való követéséről; összegzés, következtetések. A diplomadolgozat primer kutatásának vizsgálata során fény derült arra, melyek az a „csatornák”, amelyeken leginkább követik a nézők a futamhétvégéket, valóban nagy-e az érdeklődés a F1-hez kapcsolódó reklámtárgyak iránt és ha igen, melyek azok a termékcsoportok, amelyeket legtöbbször választanak egy vásárlás során, valamint azt, hogy a nézők a sportág és a csapatok hivatalos oldalát követik-e a közösségi médiafelületeken és ha igen, melyek azok az oldalak, amit a legtöbben követnek. A saját kutatás alkalmával kvantitatív módszert alkalmaztam, az ehhez szükséges kérdőív elkészítése előtt hipotéziseket állítottam fel, amelyeket a módszer során kapott válaszok elemzése után megvizsgáltam. Ezek alapján elmondható, hogy a nézők nem minden esetben követik figyelemmel az összes futamot. Ha igen, ezt leginkább televízión keresztül, az M4Sport csatornán teszik. A kitöltők nagy részének van legalább egy F1-hez kapcsolódó reklámtárgya, és a leginkább népszerű ilyen tárgy valamilyen ruházati termék. A kitöltők nagy hányada az F1 Store-ból, a F1 hivatalos webáruházából rendelik meg. A sportág hivatalos oldalát a Facebook-on követik a legtöbben. A válaszadók a kedvenc konstruktőrjükön és pilótáikon kívül még más csapatokat és versenyzőket is követnek a közösségi médiafelületeken. Javaslataim a következők lennének. A kevésbé népszerű reklámtárgyak új design-nal történő „felruházása” jobban felkelthetné az érdeklődést irántuk, ezáltal a vásárlókat arra lehetne ösztönözni, hogy vásárolják ezeket a termékeket is. A közösségi médiában kihasználható lenne a nagy követőszámmal rendelkező felületek közismertsége azáltal, hogy a keresztpromóciót kihasználva, itt megosztásra kerülne a kevésbé látogatott közösségi felületen lévő hivatalos oldal egyes bejegyzései, videói. Másik megoldás lehet, ha a népszerű közösségi oldalak „Névjegy” részein közzéteszik a kevésbé követett platformok elérhetőségeit. Azon csapatoknak, akiknek nincs okostelefonra letölthető alkalmazása, ennek elkészítése, kifejlesztése kifejezetten hasznos lenne a rajongótáborral való még szorosabb kapcsolat kialakítása érdekében. A három általam vizsgált sportmarketing-terület ezen „kérdéseit” érdemes egy nagyobb piackutatás keretében ismét „vizsgálat” alá helyezni és az így kapott eredményeknek megfelelően a felmerülő problémákat javítani. Ezzel nem csak azt segítenék, hogy a sportág rajongói úgy érezhetik, „rájuk” szabnak bizonyos dolgokat (leginkább a reklámtermékek és nézői élmény fokozása tekintetében), hanem azt is, hogy a sportág és a csapatok, pilóták szeretnének közelebb kerülni hozzájuk, szeretnének minél jobb kapcsolatot kialakítani velük. Ez által még erősebbé tehető a nézők bizalma és szeretete a sportág és a csapatok, versenyzők felé.Úgy vélem, ez a kutatás (és a későbbi, ugyanezen témában folytatott vizsgálódások) javaslatai, következtetései egy nagyszerű és még szorosabb sportág/csapat/versenyző-streamingszolgáltató-néző/rajongó kapcsolatot tudna kialakítani, de az sem utolsó, hogy a különböző sportmarketing-tevékenységekben is segítséget nyújthat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) | ||
---|---|---|---|
Kulcsszavak: | Formula-1, közösségi média, merchandising, sportmarketing, szponzoráció | ||
SWORD Depositor: | Archive User | ||
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User | ||
Rekord készítés dátuma: | 2024. Feb. 22. 10:31 | ||
Utolsó módosítás: | 2024. Feb. 22. 10:31 | ||
URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/53461 | URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/53461 |
Actions (login required)
Tétel nézet |