Környezetvédelem a kosárban: Generációs különbségek a vásárlói szokásokban az új, környezetbarát megoldások terén

Győri Bereniké (2023) Környezetvédelem a kosárban: Generációs különbségek a vásárlói szokásokban az új, környezetbarát megoldások terén. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat - Győri Bereniké - 2023.pdf]
Előnézet
PDF
Szakdolgozat - Győri Bereniké - 2023.pdf

Download (733kB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat.pdf] PDF
Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (91kB)
[thumbnail of Győri Bereniké szöveges mester végső.pdf] PDF
Győri Bereniké szöveges mester végső.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (125kB)
[thumbnail of Győri-Bereniké-diplomadolgozat-bírálat-Szücs-Ádám.pdf] PDF
Győri-Bereniké-diplomadolgozat-bírálat-Szücs-Ádám.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (45kB)

Absztrakt (kivonat)

A fenntartható vásárlási szokások és generációs különbségek kapcsolata ma egyre inkább előtérbe kerül a vállalatok és fogyasztók körében. A fenntarthatóság nem csupán trend, hanem egy kritikus társadalmi kérdés, amire válaszokat kell találni. Ebben a kontextusban a kutatásom és szakdolgozatom célja az volt, hogy mélyebben megértsem, hogyan befolyásolják az új környezetbarát kezdeményezések a vásárlási szokásokat, különös tekintettel a generációs különbségekre. Primer kutatásom a két fő módszert, az interjúkat és a kérdőíves kutatást ötvözte. Az interjúk segítették a generációs különbségek mélyebb megértését, míg a kérdőívek révén szélesebb körű eredményeket sikerült elérnem. Összesen 161 fő töltötte ki az online kérdőívet, és 12 interjúalanyt vontam be a kutatásba. A vizsgált Z és Y generáció tagjai magasabb szintű környezettudatosságot mutattak, és nyitottabbak voltak az új környezetbarát megoldások elfogadására. Azonban a fiatalabb generációk belső változatossága miatt az elfogadás mértéke egyéni preferenciákon alapul. Az árérzékenység kiemelkedő tényező volt a válaszokban. A fenntarthatóbb termékek elfogadása szorosan kapcsolódik az árakhoz, és a válaszadók többsége hajlandó lenne váltani, ha azok olcsóbbak lennének. A kutatás azt mutatta, hogy a környezetbarát megoldásoknak van hatása a fogyasztók tudatos vásárlási szokásaira, viszont nem jelenthető ki egyértelműen hogy ezek közvetlenül formálnák a fogyasztói döntéseket. Az interjúk és a kérdőíves válaszok során is kiderült, hogy az új környezetbarát megoldások elfogadása változó. Míg egyesek előnyként élik meg, mások számára anyagi terheket és kényelmi kihívásokat jelentenek. A kérdőívre válaszadóknak nagy része, illetve az interjúalanyok is úgy vélik, az egyéni erőfeszítések és a környezetbarát termékek elfogadása nem elegendő a Földünk védelméhez. A vállalatoknak nagyobb szerepet kell vállalniuk, és globális intézkedésekre van szükség a környezetvédelmi kihívások kezelése érdekében. A kutatás eredményei azt sugallják, hogy a környezetbarát megoldások tudatosabb vásárlási szokásokat eredményeznek, azonban az elfogadás eltérő lehet. A vállalatoknak célcsoport specifikus stratégiákat kell alkalmazniuk, figyelembe véve az árérzékenységet és az egyéni preferenciákat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fenntartható fejlődés, fenntartható fogyasztás, fenntartható növekedés, fenntarthatóság, fogyasztói magatartás, interjúk, kérdőíves felmérés, környezetvédelem, újítás(ok)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 22. 10:30
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 22. 10:30
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/53389

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet