Környezetvédelem a kosárban: Generációs különbségek a vásárlói szokásokban az új, környezetbarát megoldások terén

Győri Bereniké (2023) Környezetvédelem a kosárban: Generációs különbségek a vásárlói szokásokban az új, környezetbarát megoldások terén. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat - Győri Bereniké - 2023.pdf]
Előnézet
PDF
Szakdolgozat - Győri Bereniké - 2023.pdf

Download (733kB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat.pdf] PDF
Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (91kB)
[thumbnail of Győri Bereniké szöveges mester végső.pdf] PDF
Győri Bereniké szöveges mester végső.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (125kB)
[thumbnail of Győri-Bereniké-diplomadolgozat-bírálat-Szücs-Ádám.pdf] PDF
Győri-Bereniké-diplomadolgozat-bírálat-Szücs-Ádám.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (45kB)

Absztrakt (kivonat)

A fenntartható vásárlási szokások és generációs különbségek kapcsolata ma egyre inkább előtérbe kerül a vállalatok és fogyasztók körében. A fenntarthatóság nem csupán trend, hanem egy kritikus társadalmi kérdés, amire válaszokat kell találni. Ebben a kontextusban a kutatásom és szakdolgozatom célja az volt, hogy mélyebben megértsem, hogyan befolyásolják az új környezetbarát kezdeményezések a vásárlási szokásokat, különös tekintettel a generációs különbségekre. Primer kutatásom a két fő módszert, az interjúkat és a kérdőíves kutatást ötvözte. Az interjúk segítették a generációs különbségek mélyebb megértését, míg a kérdőívek révén szélesebb körű eredményeket sikerült elérnem. Összesen 161 fő töltötte ki az online kérdőívet, és 12 interjúalanyt vontam be a kutatásba. A vizsgált Z és Y generáció tagjai magasabb szintű környezettudatosságot mutattak, és nyitottabbak voltak az új környezetbarát megoldások elfogadására. Azonban a fiatalabb generációk belső változatossága miatt az elfogadás mértéke egyéni preferenciákon alapul. Az árérzékenység kiemelkedő tényező volt a válaszokban. A fenntarthatóbb termékek elfogadása szorosan kapcsolódik az árakhoz, és a válaszadók többsége hajlandó lenne váltani, ha azok olcsóbbak lennének. A kutatás azt mutatta, hogy a környezetbarát megoldásoknak van hatása a fogyasztók tudatos vásárlási szokásaira, viszont nem jelenthető ki egyértelműen hogy ezek közvetlenül formálnák a fogyasztói döntéseket. Az interjúk és a kérdőíves válaszok során is kiderült, hogy az új környezetbarát megoldások elfogadása változó. Míg egyesek előnyként élik meg, mások számára anyagi terheket és kényelmi kihívásokat jelentenek. A kérdőívre válaszadóknak nagy része, illetve az interjúalanyok is úgy vélik, az egyéni erőfeszítések és a környezetbarát termékek elfogadása nem elegendő a Földünk védelméhez. A vállalatoknak nagyobb szerepet kell vállalniuk, és globális intézkedésekre van szükség a környezetvédelmi kihívások kezelése érdekében. A kutatás eredményei azt sugallják, hogy a környezetbarát megoldások tudatosabb vásárlási szokásokat eredményeznek, azonban az elfogadás eltérő lehet. A vállalatoknak célcsoport specifikus stratégiákat kell alkalmazniuk, figyelembe véve az árérzékenységet és az egyéni preferenciákat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bartáné dr. Muharay Irén
Belső
NEM RÉSZLETEZETT
Szücs Ádám
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fenntartható fejlődés, fenntartható fogyasztás, fenntartható növekedés, fenntarthatóság, fogyasztói magatartás, interjúk, kérdőíves felmérés, környezetvédelem, újítás(ok)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 22. 10:30
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 22. 10:30
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/53389

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet