Balla Gréta Barbara (2023) Közúti és vasúti árufuvarozás összehasonlítása a Rail Cargo Hunagria Zrt. példáján keresztül. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)
Előnézet |
PDF
Balla_Gréta_Barbara_KVIK.pdf Download (1MB) | Előnézet |
PDF
nyilvanossa-tetel_kerelem.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (163kB) |
|
Microsoft Word
Balla Gréta_rezümé.docx Download (15kB) |
|
PDF
Balla_Greta_Barbara_KVIK_KE.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (254kB) |
|
PDF
Balla_Gréta_KT.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (122kB) |
Absztrakt (kivonat)
KÖZÚTI ÉS VASÚTI ÁRUFUVAROZÁS ÖSSZEHASONLÍTÁSA A RAIL CARGO HUNGARIA ZRT. PÉLDÁJÁN KERESZTÜL A globalizáció hatására az árufuvarozás, mint üzletág szerepe felértékelődött. A vasúti árufuvarozást a közúttal összehasonlítva, megállapíthatjuk, hogy általánosságban a vasút a közútnál lassabb, valamint a kötött pálya miatt rugalmatlanabb és drágább (Jerney, 2018). Részben emiatt, a vasút piaci részesedése a XXI. század elejére drámai mértékben lecsökkent. Annak érdekében, hogy a vasúti közlekedés újból életre keljen, az Európai Unióban olyan irányelveket dolgoztak ki, amelynek keretében 2007-ben a vasúti árufuvarozást teljes mértékben liberalizálták (Molnár, 2007). Kutatási célom, hogy a vasúti és a közúti fuvarozást összehasonlítva választ kapjak arra, növelhető-e a vasúti fuvarozás piaci részesedése a közúti közlekedés rovására, és ha igen, milyen eszközökkel érhető el. Kutatási célomat a következő kutatási kérdések mentén kívánom kifejteni: 1. Jelenleg milyen eszközök állnak a magyar nemzetgazdaság rendelkezésére a vasúti és közúti teherszállítás helyzetének javítására? 2. Hogyan alakul a piaci koncentráció mértéke a vasúti árufuvarozás piacán, és ennek alapján képes-e egy vállalat (RCH) a vasúti fuvarozás piaci részesedésének érdemi növelésére? 3. Hosszabb távon milyen esélye van a vasúti fuvarozásnak a közúttal szemben? (SWOT) 4. Milyen további eszközökkel lehetne a vasúti fuvarozást népszerűbbé tenni? Dolgozatomban a primer kutatás alapját a strukturált interjúk adták, melyeket a vasúti és közúti árufuvarozási szakma szakértőivel készítettem. Hét interjúalanyom közül három vasúti és négy közúti szereplőként vett részt a kutatásban. A kérdéseimet négy nagyobb részre lehet csoportosítani: külső hatótényezők, belső tényezők a cég tekintetében (RCH), intermodalitás és a zárógondolatok, javaslatok. A legfontosabb eredmények között kiemelendő, hogy mindegyik interjúalany hangsúlyozta az intermodális fuvarozás előnyeit és jövőbeli lehetőségeit, amihez az egyes fuvarozási módok összehangolására lenne szükség, mindegyik fuvarozási mód előnyeit kihasználva. Ezen felül vasúti fejlesztési javaslatokat fogalmaztak meg, többek között a pályák állapotának korszerűsítését, az intermodális forgalomhoz terminálok építését, korszerűsítés az eszközparkon belül, iparvágányok létesítését, az externális költségek internalizálását (a környezeti terhek csökkentéséhez, pl.: magasabb közúti díjak bevezetése), vágányzárak gondos tervezését stb. Mindannyian kiemelték, hogy állami támogatási rendszer és politika nélkül ez nem megvalósítható, így ennek szerepe kiemelt.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Közgazdasági és Üzleti Tudományok Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | TDK dolgozat | ||
---|---|---|---|
Kulcsszavak: | intermodális, kombinált fuvarozás, környezetbarát fuvarozás, logisztika, vasúti árufuvarozás | ||
SWORD Depositor: | Archive User | ||
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User | ||
Rekord készítés dátuma: | 2024. Már. 22. 12:56 | ||
Utolsó módosítás: | 2024. Már. 22. 12:56 | ||
URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/53869 | URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/53869 |
Actions (login required)
Tétel nézet |