Forgách Nóra (2022) Konfliktuskezelés és Mediáció egy építőipari vállalatnál. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
Előnézet |
PDF
Forgách Nóra Júlia_Konfliktuskezelés és mediáció egy építőipari vállalatnál.pdf Download (661kB) | Előnézet |
PDF
Nyilatkozat nyilvánossá tételről.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (38kB) |
|
Előnézet |
PDF
Forgách_Nóra_Konfliktuskezelés és mediáció egy építőipari vállalatnál_temavazlat-es-osszefoglalas-2020-m.pdf Download (212kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban bemutattam a konfliktuskezelést és a mediációt. Először a szakirodalmi áttekintésben bevezettem a konfliktus fogalmát és megjelenését. A konfliktus olyan ütközést jelent, amely mögött vágyak, törekvések, nézetek, eltérő vélemények vannak. Vizsgálatom alapján megállapíthatjuk, hogy a megkérdezettek szerint az a konfliktus, amikor egy felmerülő véleménykülönbséget, nézeteltérést (legyen az szakmai vagy személyes természetű feszültség, esetleg mindkettő egyszerre) nem konstruktívan old meg a két vagy több adott kolléga, hanem bántóan, a másiknak kellemetlen érzéseket okozva. Tehát a konfliktus a felek közötti érdekellentétet szül. A szakirodalmak alapján bemutattam a konfliktusok kezelésének a módszereit is. Dolgozatomban elemeztem a Thomas-Kilmann konfliktuskezelő modellt, a Gordon-modellt, az Erőszakmentes kommunikációt. Meglátásom szerint a tárgyalási stratégiák közül a munkahelyi mediációban az erőszakmentes kommunikációs konfliktuskezelési módszer alkalmazható a legjobban. Dolgozatomban bemutattam, Rosenberg erőszakmentes kommunikációs módszerét azért lehet jól használni a munkahelyi mediációban, mert különböző „játékokkal” lehet színesíteni a munkahelyi problémakezelést. Ezután részletesen bemutattam a különböző mediációs tárgyalási stílusokat, azaz a facilitatív mediációt, az evaluatív mediációt, a narratív mediációt, a transzformatív mediációt és a participációra alapozott kommunikációt, azaz a PTC-t. Véleményem szerint a munkahelyi mediációban a mediációs tárgyalási stílusok közül, a transzformatív mediáció alkalmazható a leghatékonyabban, ugyanis láthattuk a transzfomatív mediáció egy olyan folyamat, amelyben egy harmadik fél segít a feleknek megváltoztatni a konfliktussal kapcsolatos negatív hozzáállásukat, destruktív interakciókat átalakítani pozitívvá és konstruktívvá. Dolgozatom kutatási részében a munkahelyemen, a Swietelsky Magyarország Kft.-nél vizsgáltam az előforduló konfliktusokat, azoknak a konfliktuskezelését. Ha a kutatási kérdéseimre szeretnék válaszolni, akkor elmondhatom, hogy az első kutatási kérdésemre, azaz arra, hogy milyen konfliktusok fordulnak elő leginkább az általam vizsgált munkahelyen, és ezeket a konfliktusokat hogyan tudják megoldani a munkavállalók, elmondhatjuk, hogy a vizsgált munkahelyen rossz kommunikációból, túlzott önérvényesítésből, illetve objektív szakmai fennakadásokból fakadó konfliktusok fordulnak elő a leggyakrabban. Ahogy a szakirodalmi részben láthattuk a kommunikációs konfliktusoknak az oka lehet kommunikációs hiba, vagy a zavart, bizonytalan információátadás. Második kutatási kérdésemre, hogy milyen konfliktuskezelési módszereket használnak az általam vizsgált személyek, elmondhatjuk, hogy autodidakta módon, tapasztalataikra támaszkodva építettek ki megoldási, elkerülési módszereket magukban, amiket alkalmaznak, hisz arra kérdésre senki nem tudott válaszolni, hogy milyen konfliktuskezelési modelleket ismer. Tehát a legtöbben megpróbálják elkerülni a konfliktusokat, mielőtt az még kialakulna. Véleményem szerint ez rossz technika, ugyanis dolgozatomban láthattuk, a különféle szervezetek és csoportok működésének természetes velejárói a konfliktusok, tehát nem elkerülni kell őket, hanem megfelelően kezelni. Ezért lenne fontos, hogy egy munkahely alkalmazottai megismerjék a különböző konfliktuskezelési módszereket, amelyek a munkahelyi kultúrát magasabb szintre emelhetik.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat | ||
---|---|---|---|
Kulcsszavak: | kommunikáció, konfliktus, konfliktuskezelés, konfrontálódás, mediáció | ||
SWORD Depositor: | Archive User | ||
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User | ||
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 10:15 | ||
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 10:15 | ||
URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/41780 | URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/41780 |
Actions (login required)
Tétel nézet |