A kalocsai fűszer-őrlemény hazai és nemzetközi kereskedelmének vizsgálata

Sáfár Cintia (2022) A kalocsai fűszer-őrlemény hazai és nemzetközi kereskedelmének vizsgálata. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of DIPLOMAMUNKA SÁFÁR CINTIA Q6IHQP VÉGSŐ!!!!!!!.pdf]
Előnézet
PDF
DIPLOMAMUNKA SÁFÁR CINTIA Q6IHQP VÉGSŐ!!!!!!!.pdf

Download (1MB) | Előnézet
[thumbnail of nyilatkozat a nyilvánosságról.pdf] PDF
nyilatkozat a nyilvánosságról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (391kB)

Absztrakt (kivonat)

Diplomamunkám két fő szekcióra oszlik. Az első a szakirodalmi áttekintések, a hungarikum bemutatása, elemzése és a második, pedig egy kvantitatív kutatás egy magyar és külföldön élő magyar kérdéssorral. Először bemutattam a hungarikum latin eredetű szó definícióját, majd bemutattam a hungarikum törvényt, a hungarikummá válás folyamatát és az Európai Uniós szabályzásokat, mint a regionális terméket. Elemeztem, Nótár és Ferencz (2007) kutatását, amely arra jutott, hogy a hungaricum termékeknél lényegében fontosak a magyar piac védelme és a magyar termékek preferenciájának megteremtése. Bemutattam a fűszerpaprika-őrleményt, amelyet egy fűszerként szárított és őrölt gyümölcsnek tekintenek és elemeztem a Kalocsai őrölt paprika OEM (Kalocsai fűszerpaprika őrlemény - oltalom alatt álló eredetmegjelölés), mivel a magyar termelés 50%-át ez a termék teszi ki.. Dolgozatomban hangsúlyt fektettem a fűszerpaprika-őrlemény előállítási technológiájára. Bemutattam, milyen technikával teremtik meg a megfelelő földet a paprikának, mikor és hogyan szedik le, hogyan tárolják majd, milyen módszerrel szárítják. Elemeztem a paprika kereskedelmének hanyatlásának okát, amelynek egyik oka a Magyarország Európai Unióba való csatlakozás óta. Ezen elemzések alátámasztják hipotézisem, miszerint a fűszerpaprika-őrlemény kereskedelme csökken. A dolgozatom alappillére a kvantitatív kutatás, mivel az elmúlt 3 év során nem születtek kutatások arról, hogy a legnagyobb magyar hungarikumnak, hogyan alakul a kereskedelme itthon és külföldön. A kutatás nem reprezentatív, de lefedi az összes kutatásomat. Kérdéssoromból kiderült, hogy a hungarikum lényegében az egyik „legmagyarabb” termék, amelyre a magyar nemzet büszke, így érthető, hogy az itthoni nemzet tudatú emberek jobban értékelik a hungarikumokat, mint a már külföldön élők. A külföldi fogyasztók 64,5%-a vásárol termelőtől fűszerpaprikát, míg a hazai fogyasztók 53,7%-a. Ezen kutatás eredménye alátámasztja hipotézisem, miszerint Magyarországon és külföldön is a termelőktől való vásárlást részesítik előnyben a fogyasztók és a kereskedelme a fűszerpaprikának romlott. A Kutatásom tehát alátámasztotta hipotézisemet, miszerint az eredeti magyar fűszerpaprika kereskedelme visszaszorult, de Magyarországon és külföldön is a termelőktől való vásárlást részesítik előnyben a fogyasztók.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: hungarikum, kérdőíves felmérés, kvantitatív módszerek, Magyarország, SWOT-elemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Júl. 15. 11:24
Utolsó módosítás: 2022. Júl. 15. 11:24
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/40116

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet