A trafikokat érintő koncesszió jogi szabályozása és gazdasági jelentősége

Markó Krisztina (2015) A trafikokat érintő koncesszió jogi szabályozása és gazdasági jelentősége. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of markó_krisztina_2015maj_publikus.pdf]
Előnézet
PDF
markó_krisztina_2015maj_publikus.pdf

Download (5MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Magyarország politikai, gazdasági és kereskedelmi életében egyaránt felkavarta az állóvizet a 3 évvel ezelőtt hatályossá emelkedő Trafiktörvény. Már kezdetekben is nagy volt a társadalom tiltakozása a trafikokkal szemben, ennek ellenére mára már a hatodik trafikpályázatot írják ki és a kedélyek még így sem csillapodnak, sőt egyre rosszabbá alakította a helyzetet a heti rendszerességű trafikrablás és a Kaposváron meggyilkolt eladólány tragikus esete. A Nemzeti Dohányboltok története Magyarországon 2012. januárjában a Magyar Országgyűlés által elindított "Ne szívj tovább!" című kampánnyal kezdődött. Ezt követően 2012. februárjában indult útnak a "Fellélegezhetünk!" című kampányrész, amely a törvényi változásokkal kapcsolatos információkat kommunikálta és törekedtek arra, hogy a társadalmi nyilvánosság legszélesebb spektrumához eljusson. A nagyszabású, országos népegészségügyi kampány négy hónapig tartott és ezzel az Egészségügyért Felelős Államtitkárság célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a dohányzás egészségkárosító hatásaira. Az Országgyűlés annak érdekében, hogy Magyarországon minél kevesebb fiatalkorú dohányozzon, az egész magyar társadalom egészségügyi állapota közép- és hosszútávon jelentős mértékben javuljon, a dohányzók dohánytermékekkel való ellátása kielégítő legyen és megfeleljen az európai közösségi jogszabályoknak, az engedély nélküli kereskedelmet megelőzzék és visszaszorítsák, valamint a tevékenység ellenőrzéséről és az ebből származó bevételek közcélra fordításáról megalkotta a 2012. évi CXXXIV. törvényt, közismertebb nevén a Trafiktörvényt. A másik legfontosabb törvény, amely alapvetően meghatározza napjainkban a trafikok életét, a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény, ugyanis ma Magyarországon a dohánytermék-kiskereskedelme csak koncessziós jog megszerzése által végezhető. A trafikrendszer legnagyobb kritikusaivá maga a trafikosok váltak, ugyanis szerintük idővel nyilvánvalóvá vált, hogy a fiatalok megvédése csak ürügy volt a cél szentesítése érdekében, hogy kiszorítsák a multikat és saját érdekeiket helyezzék előtérbe. A trafikosok többségének célja a profitszerzés és ezt a közel több mint 10%-os árrés alá is támasztja, valamint sokkal kevesebb helyen lehet dohányterméket vásárolni, így több a trafikos forgalma, mint régen a boltosoknak. Az emberek többsége egyet ért a törvénnyel, ezáltal a trafikok bevezetésével, azonban az előírásokat kissé túlzónak tartják. Napjainkig öt trafikpályázatot írtak ki és ennek az eredménye több mint 6.300 Nemzeti Dohánybolt kialakulását jelentette országszerte. Még mindig van olyan szabad koncesszió, amit nem osztottak ki. A fennálló koncessziók kiosztása érdekében 2015. április 2-án újabb Pályázati Kiírásra került sor, melynek az eredménye a közeljövőben nyilvánosságra fog kerülni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Közszolgálati Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

közszolgálati

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: koncesszió, trafik, dohány - dohányipar, pályázat - pályázati tevékenység, fiatalok, jogi szabályozás, egészségnevelés
Felhasználói azonosító szám (ID): Góczán Judit
Rekord készítés dátuma: 2015. Máj. 18. 16:04
Utolsó módosítás: 2015. Szep. 04. 11:50
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/3015

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet