Kőrösi Mercedes Rita (2020) A Zara, mint fast fashion márka sikerességének kutatása. Külkereskedelmi Kar.
Előnézet |
PDF
Kőrösi Mercedes Rita - A Zara, mint fast fashion márka sikerességének kutatása .pdf Download (1MB) | Előnézet |
PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz Kőrösi Mercedes.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (428kB) |
Absztrakt (kivonat)
SZAKDOLGOZAT TARTALMI ÖSSZEFOGLALÓ A ZARA, MINT FAST FASHION MÁRKA SIKERESSÉGÉNEK KUTATÁSASzakdolgozatom témakörét a divat iránti rendszeres érdeklődésem határozta meg, ugyanis az egyik kedvenc időtöltésem a divattal, öltözködéssel kapcsolatos weboldalak, könyvek és havilapok böngészése. Tanulmányaim elvégzését követően az a célom, hogy elhelyezkedhessek a divatiparban. Témaválasztásom a ruhatáram nagy részét képező, s egyben a hozzám legközelebb álló márkára, a Zara-ra esett. A világ egyik legnagyobb és egyben legsikeresebb ruházati vállalata, a spanyol eredetű Inditex Group. Célom a vállalatvezető ruházati márkájának, a Zara sikerességének kutatása, továbbá igyekszem feltérképezni, hogy az eklektikus termékkínálat mellett milyen más egyéb tényezőknek köszönheti rendkívüli sikerét az üzletlánc. A témaválasztásomat aktualitása mellett személyes tapasztalatok, élmények motiválták. A divat ugyan több területre bontható, ám a terjedelem kötöttsége végett az öltözködésre fókuszálok, ezenfelül észrevételeimből fakadóan azt mondhatom, hogy manapság még mindig az emberek nagyrészének megfizethetetlenek a népszerű divatcikkek. Az elmúlt időszakban azt a kulcsfontosságú tényt tapasztaltam, hogy a stílusos, jó öltözködés nem feltétlenül abban rejlik, hogy minél drágább ruhadarabot vásároljunk, hanem inkább a jól megfontolt választásban. Manapság egy igen elterjedt irányzat jelent meg a divat világában, amely a fast fashion elnevezést kapta. Mindemellett országunkban is olyan nagymértékben vált ismertté, hogy szinte alig van ember, aki ne lenne tisztában ezzel a jelenséggel. Az általam vizsgált vállalat a kezdetektől ezt az irányzatot követi, ezáltal a Zara a világ egyik legsikeresebb fast fashion üzletlánca. Azért tartom kiemelten fontosnak ezt a témát, mert a divat, az öltözködés ősidők óta jelen van az emberek életében, már a kezdetekben is megszabta az emberek pozícióját, titulusát és jelenleg is fontos szerepet tölt be a gazdaságban, politikában, társadalomban, egyébiránt mindennapjaink részét képezi. Az Inditex vállalatnak - ebből fakadóan az általam vizsgált Zara-nak is - sikerült egy olyan piaci rést kitöltenie a ruházati piacon a fast fashion irányzat követésével, amely azon emberek számára is magabiztos megjelenést kínál a termékeik által, akik nem feltétlenül vagyonosak, de mégis szeretnének a társadalomban igényesen, divatosan megjelenni. Dolgozatom kiindulópontja a divat történetének ismertetése, melyet a 19. századtól kezdődően mutatok be a mai napig bezárólag. Következő lépésként a divat fogalmát definiálom, ezt pedig szakemberek nézőpontjával egészítem ki. A fejezet lezárásaként a fast fashion ismertetését, kialakulását vezetem le a kezdetektől. A második fejezetben az Inditex vállalatot prezentálom, először az alapító ismertetésével kezdem, aki jelenleg a világ 6. leggazdagabb embereként van számontartva, 76,8 milliárd dollárnyi vagyonával. Ismertetem az Inditex cég sikereit, terjeszkedéseit, bevezetett márkáit évről évre, amiből kikövetkeztethető, hogy a rohamos fejlődése továbbra sem apad. Mindezek után bemutatom a fast fashion irányzat vonásait, erőteljes jelenlétét a Zara márkában. A harmadik fejezetben a Zara márka részletezésével kezdem, amit az eladótérben alkalmazott marketingstratégiával kezdek. Ezt követően készítettem egy SWOT elemzést, amely segítségével betekintést nyújthatok a márka jelenlegi helyzetébe (erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek). A Zara jövőjével kapcsolatos felvetéseimet, megállapításaimat is kifejtem, ugyanis saját tapasztalataim alapján kérdéses lehet a hosszútávú sikere a jövőre nézve. Tudniilik az Aliexpress webáruházban közel egy éve már tökéletes Zara utánzatokat lehet vásárolni, az amúgysem borsos árú Zara árának töredékéért, ezek pedig legtöbbször azonos minőségűek az üzletlánc termékeivel. Utolsó fejezetemben primer kutatást alkalmazva kérdőíves felmérésem stratégiáját, célját, kérdéseit, végezetül pedig az eredményét elemzem. A kérdőív kitöltésére való figyelemfelhívást egy közösségi média oldalán tettem közzé, azon belül pedig egy Zara adásvételi csoportba is közzétettem a kitöltés lehetőségét, ennek köszönhetően a válaszadók nagy része a tényleges célcsoportomból származott. Piackutatásom témája a magyarországi Zara üzletekben vásárlók fogyasztói szokásai. Hipotéziseim a következők: H1: A fast fashion márkák közül leginkább a Zara-t választják elsőként hazánkban is, mert folyamatosan követi a trendeket és elérhetőnek tartják. H2: A Zara vásárlóit nagyban befolyásolják a kedvezmények, a leárazások. Kérdőívemben többek között arra is választ kaptam, hogy mi az alapja a költési hajlandóságuknak, mi motiválja őket a Zara-ban történő vásárlásokra, valamint, hogy mennyire impulzív vásárlók. Dolgozatom utolsó részében ismertetem a hazánkban is megjelenő koronavírus eddig kifejtett hatásait az Inditex vállalatra.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Inditex, Zara, fast fashion, siker, vásárlási szokások |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Dec. 05. 14:38 |
Utolsó módosítás: | 2020. Dec. 05. 14:38 |
URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/27607 |
Actions (login required)
Tétel nézet |