Pécs városmarketingje az Európai Kulturális Főváros cím tükrében

Bátor-Bodrogi Klaudia (2024) Pécs városmarketingje az Európai Kulturális Főváros cím tükrében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Bátor_Bodrogi_Klaudia_szakdolgozat.pdf]
Előnézet
PDF
Bátor_Bodrogi_Klaudia_szakdolgozat.pdf

Download (1MB) | Előnézet
[thumbnail of Bátor-Bodrogi-Klaudia-szakdolgozat státusz.pdf] PDF
Bátor-Bodrogi-Klaudia-szakdolgozat státusz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (414kB)
[thumbnail of bátor-bodrogi.pdf] PDF
bátor-bodrogi.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (168kB)
[thumbnail of Bator_Bodrogi_Klaudia_biralat_Ferkelt.pdf] PDF
Bator_Bodrogi_Klaudia_biralat_Ferkelt.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (133kB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban a városmarketing szerepe egyre nagyobb fókuszban van. Az országok, megyék és települések tudatos imázsformálása egyre népszerűbb, ezzel párhuzamosan egyre többen kezdenek el figyelmet fordítani a külső, illetve belső marketingtevékenységekre is. Szakdolgozatom témaválasztása során fontos szempont volt számomra, hogy hozzám közel álló témával foglalkozhassak, így esett a választásom Pécs városmarketingjére az Európai Kulturális Főváros cím tükrében. A városmárkázás egyre tudatosabb folyamatot igényel és szigorú stratégiai lépéseket kell megtenni annak érdekében, hogy az adott város jobb eredményeket érjen el (Stelli & Papp-Váry, 2013.). Kutatásom aktualitását egyrészről Pécs városának 2023-as arculatváltása, másrészről a kutatási terület kiaknázatlansága adja. Jelen témában kevés tanulmány olvasható, amely részletesen bemutatja a városmarketing kínálta lehetőségeket és Pécs városához köthető kutatást végez. A diplomamunkám célja Pécs városmarketingjének részletes elemzése, illetve az Európai Kulturális Fővárosi cím kapcsolódási pontjainak vizsgálata. A célom ismertetni Pécs városmarketing eszközeinek használatát, különös tekintettel a 2023-as arculatváltás utáni időszakra vonatkozóan. A kutatásom fő módszerét tekintve kérdőíves vizsgálat, mely során anonim módszert alkalmaztam. A kérdőíves kutatás eredményeit leíró statisztikai elemzésekkel mutatom be, illetve a változók kapcsolatait Khi-négyzet próbával vizsgálom. A kitöltések alapján a kutatásom mintanagysága 115 (n=115) fő lett. Életkori eloszlást tekintve a 20-29 éves korosztály töltötte ki a kérdőívet a leggyakrabban, ők a kitöltők 47,83%-át fedték le. A legtöbb válaszadó szerint a kulturális adottságok jelentik a város számára a leginkább kiemelkedőbb márkaértéket (63,50%). Felmértem a válaszadók véleményét is a megújult arculatról. Egy 1-től 5-ig terjedő skálán átlagosan 3,87-re értékelték a 2023-ban megújult arculatot. Szakdolgozatom szempontjából kiemelten fontos kérdés volt, hogy követik-e Pécs megújult közösségi média felületeit. A válaszadók nagyon kevés százalékban (11,30%) ismerik Pécs 2023-as arculatváltásának ezen eredményeit. Továbbiakban kitértem az Európa Kulturális Főváros címre, melyről a megkérdezettek 78,26%-a hallott már, azonban ezen személyek közül csupán 10,43% volt, aki részt is vett a 2010-ben megrendezésre kerülő eseményeken. A Központi Statisztikai Hivatal oldaláról lekért adatok alapján megállapítható, hogy Pécs városának indokolt volt a 2023-as évben megtörtént arculatváltása. Az évről évre történő népességszám csökkenés aggodalomra adhat okot, mely ténnyel foglalkozni kell. Míg az Európai Kulturális Főváros programsorozatot megelőző évben, 2009-ben 165.974 fő volt Pécsen a népességszám, ez az adat a 2023-as évre vonatkozóan már csak 141.031 fő. Véleményem szerint, egyértelműen kirajzolódott, hogy a város nyújtotta lehetőségeket sokan nem ismerik és az előző évben történt arculatváltás még nem ért el az emberekhez. A javaslataim között szerepelt egy imázsfilm készítése, mely kiemelten fontos lenne, illetve többek között ajánlottam az országos hírnévre szert tevő kampányok indítását. Korunk egyik legjobban működő marketingtevékenysége. Úgy érzem, hogy a kutatásom során sikerült megvizsgálnom a városmarketing fontosságát, kihívásait és napjainkban egyre inkább növekvő szükségességét. Emellett, részletesen vizsgáltam Pécs városát, az új arculati elemeket, illetve a kapcsolódási pontokat az Európai Kulturális Főváros projekt kapcsán.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Európa Kulturális Főváros, Pécs, Pécs megújult arculata, városarculat, Városmarketing, városmárkázás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Szep. 20. 08:40
Utolsó módosítás: 2024. Szep. 20. 08:40
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/56251

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet