Közúti és vasúti árufuvarozás összehasonlítása a Rail Cargo Hunagria Zrt. példáján keresztül

Balla Gréta Barbara (2023) Közúti és vasúti árufuvarozás összehasonlítása a Rail Cargo Hunagria Zrt. példáján keresztül. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Balla_Gréta_Barbara_KVIK.pdf]
Előnézet
PDF
Balla_Gréta_Barbara_KVIK.pdf

Download (1MB) | Előnézet
[thumbnail of nyilvanossa-tetel_kerelem.pdf] PDF
nyilvanossa-tetel_kerelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (163kB)
[thumbnail of Balla Gréta_rezümé.docx] Microsoft Word
Balla Gréta_rezümé.docx

Download (15kB)
[thumbnail of Balla_Greta_Barbara_KVIK_KE.pdf] PDF
Balla_Greta_Barbara_KVIK_KE.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (254kB)
[thumbnail of Balla_Gréta_KT.pdf] PDF
Balla_Gréta_KT.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (122kB)

Absztrakt (kivonat)

KÖZÚTI ÉS VASÚTI ÁRUFUVAROZÁS ÖSSZEHASONLÍTÁSA A RAIL CARGO HUNGARIA ZRT. PÉLDÁJÁN KERESZTÜL A globalizáció hatására az árufuvarozás, mint üzletág szerepe felértékelődött. A vasúti árufuvarozást a közúttal összehasonlítva, megállapíthatjuk, hogy általánosságban a vasút a közútnál lassabb, valamint a kötött pálya miatt rugalmatlanabb és drágább (Jerney, 2018). Részben emiatt, a vasút piaci részesedése a XXI. század elejére drámai mértékben lecsökkent. Annak érdekében, hogy a vasúti közlekedés újból életre keljen, az Európai Unióban olyan irányelveket dolgoztak ki, amelynek keretében 2007-ben a vasúti árufuvarozást teljes mértékben liberalizálták (Molnár, 2007). Kutatási célom, hogy a vasúti és a közúti fuvarozást összehasonlítva választ kapjak arra, növelhető-e a vasúti fuvarozás piaci részesedése a közúti közlekedés rovására, és ha igen, milyen eszközökkel érhető el. Kutatási célomat a következő kutatási kérdések mentén kívánom kifejteni: 1. Jelenleg milyen eszközök állnak a magyar nemzetgazdaság rendelkezésére a vasúti és közúti teherszállítás helyzetének javítására? 2. Hogyan alakul a piaci koncentráció mértéke a vasúti árufuvarozás piacán, és ennek alapján képes-e egy vállalat (RCH) a vasúti fuvarozás piaci részesedésének érdemi növelésére? 3. Hosszabb távon milyen esélye van a vasúti fuvarozásnak a közúttal szemben? (SWOT) 4. Milyen további eszközökkel lehetne a vasúti fuvarozást népszerűbbé tenni? Dolgozatomban a primer kutatás alapját a strukturált interjúk adták, melyeket a vasúti és közúti árufuvarozási szakma szakértőivel készítettem. Hét interjúalanyom közül három vasúti és négy közúti szereplőként vett részt a kutatásban. A kérdéseimet négy nagyobb részre lehet csoportosítani: külső hatótényezők, belső tényezők a cég tekintetében (RCH), intermodalitás és a zárógondolatok, javaslatok. A legfontosabb eredmények között kiemelendő, hogy mindegyik interjúalany hangsúlyozta az intermodális fuvarozás előnyeit és jövőbeli lehetőségeit, amihez az egyes fuvarozási módok összehangolására lenne szükség, mindegyik fuvarozási mód előnyeit kihasználva. Ezen felül vasúti fejlesztési javaslatokat fogalmaztak meg, többek között a pályák állapotának korszerűsítését, az intermodális forgalomhoz terminálok építését, korszerűsítés az eszközparkon belül, iparvágányok létesítését, az externális költségek internalizálását (a környezeti terhek csökkentéséhez, pl.: magasabb közúti díjak bevezetése), vágányzárak gondos tervezését stb. Mindannyian kiemelték, hogy állami támogatási rendszer és politika nélkül ez nem megvalósítható, így ennek szerepe kiemelt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Közgazdasági és Üzleti Tudományok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Fenyvesi Éva
Külső
főiskolai tanár; Közgazdasági és Üzleti Tudományok Tanszék; KVIK
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: intermodális, kombinált fuvarozás, környezetbarát fuvarozás, logisztika, vasúti árufuvarozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Már. 22. 12:56
Utolsó módosítás: 2024. Már. 22. 12:56
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/53869 URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/53869

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet