A hazai borpiac helyzete és a buborékos borok hazai fogyasztási szokásai a Z generáció tagjai között

Nagy Viktor Zoltán (2023) A hazai borpiac helyzete és a buborékos borok hazai fogyasztási szokásai a Z generáció tagjai között. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Nagy_Viktor_W3BL9Z_Szakdolgozat_2023.pdf]
Előnézet
PDF
Nagy_Viktor_W3BL9Z_Szakdolgozat_2023.pdf

Download (5MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat 1.pdf] PDF
Nyilatkozat 1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (12MB)
[thumbnail of NVZ-BZS-BÍRÁLAT.pdf] PDF
NVZ-BZS-BÍRÁLAT.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (400kB)
[thumbnail of Nagy Viktor.pdf] PDF
Nagy Viktor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (682kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align: left;"></p><p>Szakdolgozatom témája a hazai borfogyasztási szokások, azon belül is a Z generáció buborékos bor fogyasztási szokásainak a kutatása. A kutatásom célja, hogy megtudjam a Z generáció körében mennyire rendelkeznek ismeretekkel a különböző buborékos borokról illetve milyen gyakran fogyasztják ezeket a termékeket. A hipotézisem a következő volt : A buborékos borok fogyasztása alul reprezentált a Z generáció tagjai között. A kutatás során szerettem volna még információt kapni arról, hogy amennyiben a hipotézis meg erősítésre kerül, hogy lehetne változtatni rajta. A kutatásom Szekunder kutatással kezdtem ahol a nemzetközi borpiac helyzetét elemeztem az elmúlt évek bevételeinek alakulása alapján. A nemzetközi borpiaci adatok elemzése után a hazai borpiac részletesebb elemzése következett ahol a bevételek mellett az export és import alakulását is figyelembe vettem illetve a termelés változását. Emellett még megvizsgáltam a különböző borpiaci trendeket, hogy mi várható jövőben illetve bemutattam, hogy pontosan mit jelentenek a különböző típusú buborékos borok. A primer kutatásom három részből állat amik a következők voltak :&nbsp;<br>Készítettem egy fókuszcsoportos interjút ahol 8 résztvevővel próbáltam pontosabb képet kapni az alkohol és azon belül is a buborékos borok fogyasztási szokásainak miértjeiről.&nbsp;<br>Ez alapján a kutatás alapján a hipotézisem bizonyított lett volna azonban a kutatás következő lépésében a kérdőíves kérdezés során a kapott válaszok alapján a hipotézis megcáfolásra került. A kérdőíves kutatás során szerettem volna a fókuszcsoportos interjúnál kapott miértek mellé megfelelő számú adatot gyűjteni. Mind a fókuszcsoportos interjú, mind a kérdőív résztvevői a Z generáció tagjai voltak túlnyomó többségben. A primer kutatás utolsó fejezetében pedig készítettem egy interjút Becker Gáborral aki a head sommelierje a Budapesti Gresham-Palotában.&nbsp;&nbsp;Ezzel az interjúval szerettem volna képet kapni pontosabban a várható borpiaci változásokról illetve, hogy milyen tételek a trendiek mostanában. A kutatás konklúziója a következő lett: a szekunder kutatás alapján a nemzetközi borpiacon a buborékos borok egyre népszerűbbek lesznek és egyre nagyobb bevétel várható ezen a téren. A hazai piacon viszont az utóbbi évben rohamosan csökkent ez a piaci szegmens és a következő években is a bevétel csökkenése várható. A primer kutatás során az derült ki, hogy a Z generáció tagjai nagyobb arányban fogyasztják a különböző buborékos borokat mint azt előzetesen gondoltam volna. Viszont a fókuszcsoportos interjú során kiderült, hogy mik azok a területek amiken még lehetne javítani. Először is fontos lenne, hogy több információval rendelkezzenek erről a szegmensről a Z generáció tagjai szóval a borkultúra fejlesztése ezen generáción belül nagyon fontos lenne. Emellett az is segíthetné az eladások növelését ha több helyen lennének elérhetőek ezek a termékek, gondolva itt főleg a szuper és hipermarketekre ugyanis az derült ki, hogy elsősorban itt vásárolnak a 18 – 28 év közötti fiatalok alkoholt. Itt elsősorban a habzó és gyöngyözőborokra valamint a Proseccokra gondolok ugyanis az derült ki, hogy a pezsgő fogyasztással kapcsolatban mindig az ünnepek merülnek fel mint fogyasztási alkalom és ezen a berögződésen nem akarnak változtatni a Z generáció tagjai. Valamint a pezsgőknél maga az ár is visszatartó erő ezen fogyasztók számára mivel még nincsenek abban az anyagi helyzetben, hogy megengedhessék maguknak.&nbsp;&nbsp;Viszont a megfelelő árú habzó és gyöngyözőborokat szívesen fogyasztanák ha több információval rendelkeznének róluk és elérhetőek lennének az általuk preferált fogyasztási helyeken.&nbsp;</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Bocz Zsuzsanna
Külső
főiskolai docens; Nemzetközi Üzleti Szaknyelvek Tanszék; KKK
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Totth Gedeon
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: borpiac, buborékos borok, hazai borpiac, nemzetközi borpiac, Z generáció borfogyasztási szokásai
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:26
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:26
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/47294

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet