A hazai borpiac helyzete és a buborékos borok hazai fogyasztási szokásai a Z generáció tagjai között

Nagy Viktor Zoltán (2023) A hazai borpiac helyzete és a buborékos borok hazai fogyasztási szokásai a Z generáció tagjai között. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Nagy_Viktor_W3BL9Z_Szakdolgozat_2023.pdf]
Előnézet
PDF
Nagy_Viktor_W3BL9Z_Szakdolgozat_2023.pdf

Download (5MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat 1.pdf] PDF
Nyilatkozat 1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (12MB)
[thumbnail of NVZ-BZS-BÍRÁLAT.pdf] PDF
NVZ-BZS-BÍRÁLAT.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (400kB)
[thumbnail of Nagy Viktor.pdf] PDF
Nagy Viktor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (682kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a hazai borfogyasztási szokások, azon belül is a Z generáció buborékos bor fogyasztási szokásainak a kutatása. A kutatásom célja, hogy megtudjam a Z generáció körében mennyire rendelkeznek ismeretekkel a különböző buborékos borokról illetve milyen gyakran fogyasztják ezeket a termékeket. A hipotézisem a következő volt : A buborékos borok fogyasztása alul reprezentált a Z generáció tagjai között. A kutatás során szerettem volna még információt kapni arról, hogy amennyiben a hipotézis meg erősítésre kerül, hogy lehetne változtatni rajta. A kutatásom Szekunder kutatással kezdtem ahol a nemzetközi borpiac helyzetét elemeztem az elmúlt évek bevételeinek alakulása alapján. A nemzetközi borpiaci adatok elemzése után a hazai borpiac részletesebb elemzése következett ahol a bevételek mellett az export és import alakulását is figyelembe vettem illetve a termelés változását. Emellett még megvizsgáltam a különböző borpiaci trendeket, hogy mi várható jövőben illetve bemutattam, hogy pontosan mit jelentenek a különböző típusú buborékos borok. A primer kutatásom három részből állat amik a következők voltak :Készítettem egy fókuszcsoportos interjút ahol 8 résztvevővel próbáltam pontosabb képet kapni az alkohol és azon belül is a buborékos borok fogyasztási szokásainak miértjeiről.Ez alapján a kutatás alapján a hipotézisem bizonyított lett volna azonban a kutatás következő lépésében a kérdőíves kérdezés során a kapott válaszok alapján a hipotézis megcáfolásra került. A kérdőíves kutatás során szerettem volna a fókuszcsoportos interjúnál kapott miértek mellé megfelelő számú adatot gyűjteni. Mind a fókuszcsoportos interjú, mind a kérdőív résztvevői a Z generáció tagjai voltak túlnyomó többségben. A primer kutatás utolsó fejezetében pedig készítettem egy interjút Becker Gáborral aki a head sommelierje a Budapesti Gresham-Palotában.Ezzel az interjúval szerettem volna képet kapni pontosabban a várható borpiaci változásokról illetve, hogy milyen tételek a trendiek mostanában. A kutatás konklúziója a következő lett: a szekunder kutatás alapján a nemzetközi borpiacon a buborékos borok egyre népszerűbbek lesznek és egyre nagyobb bevétel várható ezen a téren. A hazai piacon viszont az utóbbi évben rohamosan csökkent ez a piaci szegmens és a következő években is a bevétel csökkenése várható. A primer kutatás során az derült ki, hogy a Z generáció tagjai nagyobb arányban fogyasztják a különböző buborékos borokat mint azt előzetesen gondoltam volna. Viszont a fókuszcsoportos interjú során kiderült, hogy mik azok a területek amiken még lehetne javítani. Először is fontos lenne, hogy több információval rendelkezzenek erről a szegmensről a Z generáció tagjai szóval a borkultúra fejlesztése ezen generáción belül nagyon fontos lenne. Emellett az is segíthetné az eladások növelését ha több helyen lennének elérhetőek ezek a termékek, gondolva itt főleg a szuper és hipermarketekre ugyanis az derült ki, hogy elsősorban itt vásárolnak a 18 – 28 év közötti fiatalok alkoholt. Itt elsősorban a habzó és gyöngyözőborokra valamint a Proseccokra gondolok ugyanis az derült ki, hogy a pezsgő fogyasztással kapcsolatban mindig az ünnepek merülnek fel mint fogyasztási alkalom és ezen a berögződésen nem akarnak változtatni a Z generáció tagjai. Valamint a pezsgőknél maga az ár is visszatartó erő ezen fogyasztók számára mivel még nincsenek abban az anyagi helyzetben, hogy megengedhessék maguknak.Viszont a megfelelő árú habzó és gyöngyözőborokat szívesen fogyasztanák ha több információval rendelkeznének róluk és elérhetőek lennének az általuk preferált fogyasztási helyeken.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: borpiac, buborékos borok, hazai borpiac, nemzetközi borpiac, Z generáció borfogyasztási szokásai
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:26
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:26
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/47294

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet