Kategóriamenedzsment a gyakorlatban

Sejkóczki Vivien (2022) Kategóriamenedzsment a gyakorlatban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of sejkoczkivivien_TDK_vegleges_2022.pdf]
Előnézet
PDF
sejkoczkivivien_TDK_vegleges_2022.pdf

Download (4MB) | Előnézet
[thumbnail of rezume_sejkoczkivivien_TDK_2022.pdf]
Előnézet
PDF
rezume_sejkoczkivivien_TDK_2022.pdf

Download (98kB) | Előnézet
[thumbnail of KozakT.pdf] PDF
KozakT.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (140kB)
[thumbnail of Sejkoczki_Vivien_KVIK_LM.pdf] PDF
Sejkoczki_Vivien_KVIK_LM.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (434kB)

Absztrakt (kivonat)

KATEGÓRIAMENEDZSMENT A GYAKORLATBAN A kategóriamenedzsment és ennek alkalmazása a mai világban elengedhetetlen a vállalatok számára. Azért fontos terület, mivel ezzel kategóriákra összpontosítva alakítható ki a vállalati stratégia és ezáltal maximalizálható mind a profit, mind a teremtett érték. TDK dolgozatomban azért esett erre a témakörre választásom, mivel jelenleg is a METRO Kereskedelmi Kft-nél dolgozom a beszerzés területén. Az említett vállalat mindennapi tevékenységét átfogja ez a szemléletmód. A kutatás célja az volt, hogy összehasonlítsa a szakirodalmat, a gyakorlati tapasztalatokat és a fogyasztói nézőpontot a kategóriamenedzsmentről és a vásárlási preferenciákról, amelyek a szemléletmód alkalmazásának fontos részét képezik. Korábbi kutatások is vizsgálták már a témakör egyes aspektusait, az AC Nielsen kutatásai szerint a vásárlási döntések mintegy 70%-a polcok előtt történik. A kutatásomat a következő kérdések és megállapítások vezették: Milyen különböző jellemzőkkel rendelkező perszónákat lehet kialakítani, és ezek hogyan segítik a vállalat döntéseit Milyenek a fogyasztók vásárlási preferenciái és ezek mennyire kategóriafüggőek, változhatnak-e Továbbá, a feltevésem, hogy a kategóriamenedzserek és a fogyasztók eltérő módon gondolkodnak a választékkialakításról. Kvalitatív módszerrel, félig strukturált interjút készítettem a METRO Kereskedelmi Kft. négy kategóriamenedzserével, akik korábban vagy jelenleg is a friss-, és ultrafriss területeken dolgoznak. Egy háromszöginterjú keretein belül pedig további egy menedzserrel és két junior menedzserrel jártuk körbe a témát. A személyes érintettségük mellett a beszállítói és a fogyasztói témakörök megbeszélésére került sor. Megtudhattam, hogy a gyakorlatban hogyan alkalmazzák a kategóriamenedzsmentet a mindennapokban és milyen hatással van ez a választékra és a stratégiai, valamint a taktikai döntésekre. Ezen szempontok mind-mind befolyásolják a vásárlók döntéseit, preferenciáit, elégedettségüket. Az interjúkat a tartalomelemzés módszerének segítségével elemeztem. Kvantitatív kutatásként a kérdőíves megkérdezés módszerét alkalmaztam a végső fogyasztókon. Online felületeken juttattam el a válaszadóknak kérdőívet, 143 válasz érkezett. A témakörök érintették a vásárlás gyakoriságát és a vásárlási szokásokat, majd röviden a kategóriamenedzsmentet is. A megkérdezés végén demográfiai kérdéseket tettem fel a kitöltők számára. Az eredményeket statisztikai módszerekkel elemeztem és ezek segítségével vontam le következtetéseket a preferenciák változásáról és kategóriafüggőségéről. Összességében elmondható, hogy nem történt újdonság és a menedzserek próbálják a szemléletmódot alkalmazni a munkájukban, lépéseit követve döntéseket hozni, optimalizálni és a mindennapi feladatokat elvégezni. A kutatás megmutatta, hogy ugyanazok a preferenciák a fontosok mind a fogyasztóknak, mind a kategóriamenedzsment szemléletmódot alkalmazó beszerzőknek, kategóriamenedzsereknek, azonban ezek sorrendje eltérően alakult a két csoport válaszait összehasonlítva.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Király Éva
Belső
főiskolai docens; Kereskedelem Tanszék; KVIK

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: beszerzés, fogyasztói preferenciák, kategória menedzsment, preferenciarendszer, stratégia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 23. 15:29
Utolsó módosítás: 2023. Már. 23. 15:29
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/43709 URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/43709

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet