Magyarország gazdaságpolitikája az 1994 és 2002 közötti időszakban

Szabó Csaba (2022) Magyarország gazdaságpolitikája az 1994 és 2002 közötti időszakban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Magyarország gazdaságpolitikája az 1994 és 2002 közötti időszakban.pdf]
Előnézet
PDF
Magyarország gazdaságpolitikája az 1994 és 2002 közötti időszakban.pdf

Download (1MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat.pdf] PDF
Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (395kB)

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt  Történelmi tapasztalatok alapján, bátran levonhatjuk azt a következtetést, hogy nemzetközi szinten csak olyan országok tudtak sikeressé válni gazdaságilag, ahol a külső és belső feltételek egyaránt kedvezőek voltak. Belső feltétel például a gazdasági és fejlesztési politika, amivel az ország a gazdaság stabilitását, fejlődését szeretné elérni, illetve az állampolgárai számára a jólétet kívánja biztosítani, növelni. Külső feltételekhez soroljuk a külföldi tőke beáramlását, és az innovációt. Ha az egyik feltétel nem adott, az ország gazdaságilag hosszútávon nem lesz sikeres. A mindenkori kormányoknak azonban módjuk van arra, hogy lehetőségeikhez mérten ezeket a feltételeket megteremtsék, és elősegítsék. Szakdolgozatomban Magyarország gazdaságpolitikáját vizsgálom az 1994 és 2002 közötti időszakban. Kutatásom középpontjában a Horn- és az Orbán kormány gazdaságpolitikai intézkedéseinek vizsgálata áll. Választásom azért esett erre a témára, mert nemzetközi gazdálkodás szakos hallgatóként fontosnak tartom, hogy átfogó képet adhassak arról, hogy a gazdasági egyensúlytalanságok kezelésére milyen gazdaságpolitikai intézkedéseket kellett bevezetni. Magyarország szempontjából ez az időszak különösen meghatározó volt, ugyanis 4 évvel a rendszerváltás után az országnak súlyos gazdasági gondokkal kellett megküzdenie. Az akkor meghozott gazdaságpolitikai döntések a mai napig hatással bírnak az ország gazdaságára, illetve egyes intézkedéseket ( pl.: Bokros-csomag) továbbra is heves viták övezik nemcsak politikai oldalról, hanem közgazdász szakmai körökből egyaránt. A magyar gazdaságpolitikát a rendszerváltás után leginkább a nyugati rendszerhez való szűntelen csatlakozási szándék és az ahhoz való felzárkózás vezényelte, miközben az európai piacgazdaság keringésébe egy elhanyagolt infrastruktúrájú és technikailag elmaradott, túlméretezett iparral kerültünk be. A privatizáció elsőbbséget kapott az elavult gazdasági makroszerkezet érdemi változtatásával szemben. Az ország közepes fejlettsége tartós problémát jelentett, ami a külső és belső elvándorlást felerősíti. Hiába nő a GDP, ez a növekedés nem egyenlő a fejlődéssel. A GDP növekedésre rengeteg tényező hatással van, például valamilyen környezeti katasztrófa esetén az oda kirendelt erők munkája, vagy akár a külföldi cégek által megtermelt profit, majd annak kivitele az országból is beleszámít ebbe a mutatóba. Ha Magyarország helyzetét nem kizárólag a GDP mutatóból vezetjük le, akkor a rendszerváltás óta számos területen romlott a helyzet. A gazdaság még inkább kiszolgáltatott lett, a társadalom egészségügyi állapota nem javult. A pénzügyi egyensúlytalanság kezelésére adott gazdaságpolitikai megoldás a fejlődést évekre visszafogta. Hipotéziseim közül az első: „A Bokros-csomag megszorító intézkedéseinek hatására az ország gazdasági helyzete stabilizálódott." állításom bizonyítást nyer abból a szempontból, hogy a csomag a végső célját a gazdasági stabilizációt, végül elérte, legalább is rövid távon. A gazdaság konszolidálódott, a külföldi befektetők bizalma helyreállt az ország iránt az államadósság csökkent, az exportbevételek növekedtek. A gazdaság elavult makroszerkezetén azonban nem sikerült változtatni, ami magával hordozta azt a veszélyt, hogy később hasonló egyensúlytalansági problémákkal kell az országnak szembenéznie. Második állításom, mely szerint "Az 1997-től tartó gazdasági fellendülés nem a Bokros-csomagnak volt köszönhető.” szintén bizonyítást nyer, mivel a Bokros-csomag bevezetése előtt is voltak a Jánossy-féle helyreállítási periódus nyomán megfigyelhető pozitív jelek a gazdaságban, nőtt a GDP, bővült az export. Ezt a periódust az MSZP-SZDSZ koalíciós kormányzat a hibás helyzetértékelése megállította, a válságot elhúzta, a fiskális restriktív gazdaságpolitikával pedig a súlyos gazdasági és szociális válságot tovább mélyítette. Harmadik állítás: „Az első Orbán-kormány gazdaságpolitikai intézkedéseinek hatására a magyar gazdaság felzárkózott a fejlettebb európai országokéhoz.” A rendelkezésekre álló adatokból kitűnik, hogy ez nem valósult meg, egyes mutatóknál csupán az 1990. évi szintet értük el, más mutatószámok pedig tovább romlottak. A GDP növekedés magasabb volt, mint egyes nyugati országokban, de az ország fejlettségi szintjéből adódóan ennek a növekedésnek az értéke euróra átszámolva már kevesebb volt, mint egy százalékosan kisebb növekedést elérő nyugati országé. Negyedik állításom szerint „Magyarország a „közepes jövedelmű országok csapdájába került.” bizonyítást nyer. A társadalmi tőke helyzete, tehát a jövedelmek, a fogyasztás az Orbán-kormány regnálása alatt emelkedett, de még így is messze vagyunk a nyugati országok fejlettségi szintjétől. A gazdaság elavult makroszerkezetét a nagyarányú külföldi tőkebefektetések sem tudták megváltoztatni, sőt inkább konzerválták azt, az országon belüli területi egyenlőtlenségek nőttek. A vizsgált időszak gazdaságpolitikái azt mutatják, hogy bár eltérő mértékben, de egyik kormánynak sem sikerült a gazdaságban a hozzáadott érték mértékén érdemben javítani. A gazdaság továbbra is az importigényes ágazatokra épít, amelyet a kormányok adókedvezményekkel támogattak, miközben ezek csak rövid távon szolgálják az ország érdekeit. A rendszerváltás előtt sikeres mezőgazdasági ágazat, amely mellesleg a turizmus mellett az egyetlen nettó exportőr ágazata az országnak, szinte feledésbe merült, a szektor teljesítménye majdnem a felére esett vissza. Addig ameddig nem változtat egyik kormány sem a gazdaság makroszerkezetén, és csak felületileg kezelik a problémát, ismétlődő válságok fogják kísérni az ország jövőjét, amelyek a hosszútávú fejlődést lehetetlenítik el. Utolsó állításom, mely szerint „A privatizáció hozzájárult az ország eladósodottságának visszaszorításához, illetve a piaci viszonyok létrejöttéhez” bizonyítást nyer. Mivel az országnak törlesztenie kellett a magas devizaadósságait a gyors, készpénzes privatizáció mellett döntöttek leginkább. A privatizáció folyamata viszont már kezdetektől fogva akadályokba ütközött a nem megfelelően kiépített szabályrendszerek, és a felelős kormányzati szervek gyakori váltakozása, tapasztalatlansága miatt, ami az átláthatatlanság mellett, nagyarányú állami vagyonvesztéshez vezetett. A magánosítás abból a szempontból volt sikeres, hogy létrejött a piaci verseny a gazdaságban, viszont a hazai tulajdonú vállalatok kulcsfontosságú szektorokban, mint például a cukoriparban kisebbségbe kerültek. Ezzel a helyi gazdák kerültek kiszolgáltatott helyzetbe. A kezdeti állami védőháló, tehát a hazai vállalatok felkészítése a piac versenyhez gyakorlatilag elmaradt Magyarországon, és egykor sikeres gazdasági ágazatok kerültek többségi külföldi tulajdonba. Az államadósságot valóban sikerült mérvadóan csökkenteni, de a privatizációs bevételből kevesebb folyt be az államkasszába a vártnál.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: gazdasági egyensúly zavarai, gazdaságpolitika, külföldi tőke, privatizáció, versenyképesség
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 09:50
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 09:50
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/41526

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet