Trianon emlékezete a művészetek és a kultúraközvetítés tükrében

Szepessy László (2021) Trianon emlékezete a művészetek és a kultúraközvetítés tükrében. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of szepessy_laszlo_szakdolgozat_2021.pdf]
Előnézet
PDF
szepessy_laszlo_szakdolgozat_2021.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of szepessy_laszlo_nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-nyilvanos 2021.pdf] PDF
szepessy_laszlo_nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-nyilvanos 2021.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom Trianon emlékezete a kulturális szegmensek tükrében témát igyekszik körüljárni. Azért választottam ezt a témakört, mert úgy látom, hogy bár számos kutató tárgyilagosan igyekszik feltárni ezt a kérdést, és bár ma már nyíltan beszélhetünk róla, mégsem tesszük ezt elegen és eleget. Trianon témájának feldolgozatlanságából kiindulva, és a száz éves évforduló alkalmával, úgy gondolom a téma még napjainkban is aktuális relevanciáját tekintve. Kutatásom első felében bemutatom, hogy mi vezetett Trianonhoz és milyen következményekkel járt az, majd azzal foglalkozom, hogy száz év távlatából miképpen igyekeztek Trianont értelmezni és feldolgozni a kulturális területek az anyaországban, illetve az elcsatolt területeken. A dolgozatom második felében pedig keresem a választ, hogy a ma élő embereknek jelent-e még valamit Trianon, vagy a fiatalokat tényleg nem érdekli már a témakör, továbbá transzgenerációs traumának tekinthető-e Trianon, melyik kulturális területen találkoztak már ezzel a témával, illetve ismerik-e a Trianonhoz köthető helyszíneket, emlékműveket, intézményeket, illetve sikerült-e meghaladni a revízió eszméjét. Szekunder kutatásom során rálátást nyertem a trianoni békeszerződéshez vezető folyamatokra, és annak következményeire. Betekintést nyerhettem az irredenta és revíziós kultusz létrejöttének alapjaiba a kulturális területeken keresztül, ismeretet szereztem arról, hogy a szocializmus miképpen befolyásolta a trauma kezelését. A szakirodalmi kutatásom végén megtudtam, hogy milyen hatással bírt a rendszerváltozás Trianon traumájának feldolgozásában.A kutatásom retrospektív, kvantitatív, feltáró jellegű vizsgálat. Online, Google kérdőívet alkalmaztam, melyet közösségi platformok csoportjaiban osztottam meg, összesen 212 személy töltötte ki. Korosztályt, nemet, települést és végzettséget tekintve változatosak az adatok. A kérdéscsoportok sajátok voltak. Összesen 35 kérdés lett feltéve a kitöltők számára, amelyből 20 darab zárt, 15 kérdés pedig nyitott típusú volt. Minden pozitív előrelépés ellenére, a társadalomban nem ment végbe gyökeres változás, nem vont le konklúziót az elmúlt 100 év tanulságából, még mindig érdemesnek találja a revízió lehetőségét, és mai napig nem tudta feldolgozni Trianon traumáját, ugyanakkor az érdeklődése sem veszett el a téma iránt, ami a legfiatalabbakra, a Z generáció tagjaira is kiváltképp igaz. Az emberek döntő többsége elismeri, hogy a kulturális intézmények és a művészetek képesek leghatékonyabban segíteni a trauma feldolgozásában. Megtudtam, hogy az irodalom és a filmművészet területén találkoztak a legtöbbször Trianon témájával, ugyanakkor nem különösebben ismernek Trianonhoz köthető művészeket, nem ismerik a hozzáköthető emlékezeti helyeket, ezáltal rendkívül megnehezedik számukra a trauma feldolgozása. A megkérdezettek bevallása alapján a családok legtöbbjét nem érintette személyesen Trianon, ezért transzgenerációs traumáról csak nagyon kis arányban beszélhetünk. Úgy gondolom a kultúraközvetítésnek fejlesztenie kellene a csatornáit, amelyekkel az emberek felé közelít, és üdvözlendőnek tartom a kulturális kezdeményezéseket a szomszédos országokkal.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Közösségszervezés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Schultz Éva
Belső
egyetemi tanársegéd; Turizmus Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kulturális örökség, kultúra, művészetek, politika, történelem
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 09:21
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 09:21
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/36880

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet