Vezetés és kultúra - Vezetési kihívások multikulturális környezetben

Vad Márk (2020) Vezetés és kultúra - Vezetési kihívások multikulturális környezetben. Faculty of Finance and Accountancy.

[thumbnail of Vad_Márk_ALU0O9_Szakdolgozat.pdf]
Preview
PDF
Vad_Márk_ALU0O9_Szakdolgozat.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of Vad Márk_ALU0O9.pdf] PDF
Vad Márk_ALU0O9.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (314kB)
[thumbnail of BA_TO_Vad_Márk_ALU0O9.pdf]
Preview
PDF
BA_TO_Vad_Márk_ALU0O9.pdf

Download (358kB) | Preview

Abstract

A dolgozatom témája szerintem a mai világban egy rendkívül fontos kérdés. A globalizációnak és a technológiai fejlődésnek köszönhetően a vállalatok tevékenységét már nem határolják be a földrajzi határok. Ez a folyamat azonban nem újkeletű. Már a XV. században, a Nagy Földrajzi felfedezések lezárultával az akkori nagy hatalmak megkezdték a gyarmatosítási folyamataikat. Ennek köszönhetően kereskedelmi házak és központok jöttek létre a világ minden pontján, amelyek megkívánták a kultúrák közötti kommunikációt és együttműködést. Azonban a globalizáció hozta el azt a változást, amikor már akár a pályakezdő munkavállalók is találkozhatnak az interkulturális menedzsment kihívásaival. A jövő vezetőinek már rendelkezniük kell azokkal a képességekkel, amelyeknek a segítségével a kultúraközi menedzsment és kommunikáció nem ütközik akadályokba. Ennek érdekében szükséges, hogy be tudjuk azonosítani a kulturális különbségeket és megfelelően tudjuk ezeket kezelni. Ehhez a mai generációnak már minden lehetősége megvan, hiszen akár már általános iskolás korban is részt vehetünk mobilitási programokban, majd későbbi tanulmányaink során többször is lehetőségünk lehet arra, hogy akár mobilitási programmal, akár egy teljes egyetemi program keretében külföldön éljünk, nemzetközi környezetben gyakorlatot szerezzünk és akár munkát is vállaljunk. Ilyenkor már olyan tapasztalatokra tehetünk szert, amellyel a későbbiekben, a munka világában is sikeresen megállhatjuk a helyünket. A dolgozatomban először összeszedtem a témakörhöz tartozó elméleti tudást. Megvizsgáltam a különböző kultúrakutatók munkásságát, az évek során kifejlesztett kultúra modellek relevanciáját és az általuk levont konklúziókat. Ezt követően a nemzetközi menedzsment alkotóelemeit vizsgáltam, melyek segítségével tiszta képet kaphatunk, hogy egy nemzetközi vállalat, hogyan épül fel és milyen kihívásokkal találkozhatunk a kialakítása és a működtetése során. A kutatásomat két módszerrel végeztem. Mindamellett, hogy elvégeztem egy szekunder kutatást, a már megtalálható tudásbázisból, elvégeztem egy primer kutatást is, kvalitatív mélyinterjús módszerrel. A szekunder kutatásban bemutattam a Deutsche Telekom Groupba tartozó két vállalat működését PESTLE-makrokörnyezeti elemzés segítségével. Megvizsgáltam a Deustche Telekom AG (Németország) és a Magyar Telekom Nyrt. (Magyarország) működését befolyásoló makrokörnyezeti tényezőket. Megnéztem, hogy a csoport által meghatározott szervezeti kultúra, amely alapvetően a német nemzeti kultúra által befolyásolt, hogyan illeszkedik be a magyar környezetbe, hogyan befolyásolja a magyar nemzeti kultúra a vállalat szervezeti kultúrájának az implementációját. Alapvetően a német és a magyar nemzeti kultúra, a történelmi múlt miatt, nem tér el radikálisan, de mégis fel lelhetőek olyan különbségek, melyek kezelésére a vállalat felső vezetőinek megfelelően kell reagálniuk. Ilyennek tekinthető, az emberek gondolkodás módja, a munkához való hozzáállás és mentalitás kérdése, illetve a GLOBE-kutatásban is megjelenített, kollektivitásról alkotott kép. Ezeket a kérdéseket és kérdésköröket részletesen körbejártam és az elméleti tudással párhuzamba állítva, egyfajta kánonba helyezéssel vizsgáltam. A kutatás második felében pedig kvalitatív mélyinterjú segítségével vizsgáltam a magyar munkavállalók, multikulturalitásról alkotott képét. A részletes kutatás érdekében kitértem arra is, hogy a munkavállalók előzetesen milyen formában találkoztak más a multikulturalizmussal, mekkora munkatapasztalattal rendelkeznek és hogy alapvetően, hogyan próbálják magukat fejleszteni annak érdekében, hogy globálisan gondolkodó, globális értékeket valló menedzserekké váljanak a jövőben. Tisztán látható képet tudtam arról alkotni, hogy a fiatalabb generáció, kevesebb munkatapasztalattal rendelkezve sokkal nyitottabb a multikulturális együttműködésekre és vonzóbbnak tartják a külföldi munkavállalás lehetőségét is. Ezzel szemben a már több éve a munkaerő piacon lévő munkavállalók, nem minden esetben látják azt, hogy a multikulturalizmus által megkövetelt nehézségek és kihívások, nagyobb értéket adnak, mint amit megtermel. Természetesen a kutatásom lekorlátozódik az interjúalanyaim véleményére és érzéseire, de rendkívül reprezentatív, hogy az általam felállított hipotézisek és kutatási kérdések megállják a helyüket az interjú résztvevői válaszai alapján. A kutatásomat végül próbáltam a lehető leghitelesebben és legpontosabban elhelyezni egy kánonban és az elméleti bázis segítségével következtetéseket levonni a gyakorlatban. A dolgozatomban sikerült egy átfogó képet adnom arról, hogy az interkulturális menedzsment milyen kihívásokkal állítja szembe a jövő vezetőit és ezek leküzdéséhez vagy megfelelő kezelésére milyen eszközöket alkalmazhatunk. Szeretném, ha a dolgozatom értéket teremtene annak érdekében, hogy a generációm és az utánam következő generáció sokkal inkább elsajátítsa a globális gondolkodásmódot, amelynek köszönhetően a vállalat sikeressége nem fog a kulturális különbségek miatt visszaesni. Fontos, hogy tanuljunk az elődeink hibájából és nyitottabban álljunk hozzá a kulturális sokszínűség kérdéséhez.

Institution

Budapest Business University

Kar

Faculty of Finance and Accountancy

Department

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

UNSPECIFIED

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Supervisors

Konzulens neve
Konzulens típusa
Assignment, Scientific qualification, Institution
Email
Dr. Réthi Gábor
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Varga Mátyás
Külső
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Uncontrolled Keywords: GLOBE-program, hofstede, interkulturális menedzsment, kultúra, multinacionalitás, multinacionális stratégia, multinacionális vállalatok, multinacionális vállalatok menedzsment, nemzeti kultúra, PESTLE, szervezeti kultúra, Telekom, telekommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Depositing User: Archive User
Date Deposited: 2021. Mar. 16. 13:09
Last Modified: 2021. Mar. 16. 13:09
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/29735 URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/29735

Actions (login required)

View Item View Item