A Kaizen rendszer működése és fejlesztési lehetőségei az Apollo Tyres (Hungary) Kft.-nél

Baranyi Szilveszter (2020) A Kaizen rendszer működése és fejlesztési lehetőségei az Apollo Tyres (Hungary) Kft.-nél. Faculty of Finance and Accountancy.

[thumbnail of Baranyi_Szilveszter_FXGA53_PSZK_GM_VSZ.pdf]
Preview
PDF
Baranyi_Szilveszter_FXGA53_PSZK_GM_VSZ.pdf

Download (3MB) | Preview
[thumbnail of szilveszter.baranyi_repozitórium.pdf] PDF
szilveszter.baranyi_repozitórium.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (149kB)
[thumbnail of BA_TO_Baranyi_Szilveszter_FXGA53.pdf]
Preview
PDF
BA_TO_Baranyi_Szilveszter_FXGA53.pdf

Download (318kB) | Preview

Abstract

A kutatás célja, hogy bemutassa a Kaizen rendszer működését és fejlesztését egy magyarországi multinacionális vállalatnál. A Kaizen egy távol-keleti vállalatirányítási filozófia és az erre épülő gyakorlati technikák összessége, illetve a Lean menedzsment egyik alappillérje is. Megértéséhez szükséges volt áttekinteni a vizsgált vállalat szervezeti kultúráját, megismertem a munkavállalók egy csoportjának az attitűdjét, illetve magát a működő Kaizen rendszert is. A kutatás során áttekintettem számos, a szakirodalom ide vonatkozó részével foglalkozó tanulmányt, amelynek az összefoglalása is megtörtént. Ezek alapján, megalkottam a saját kutatási kérdéseimet, majd megalkottam a kutatási modellt, amely alapján a kutatásom két társadalomtudományi módszertant alkalmazott: a kvantitatív és a kvalitatív adatgyűjtést. A kvantitatív módszer alapja, a saját szerkesztésű kérdőív volt, amelyben a kérdések a munkavállalók attitűdjére, illetve a szervezeti kultúra megismerésére szolgált.  A kérdőívben négy fokozatú Likert-skálát és egy közismert kérdőív-szerkesztő applikáció használtam. A beérkezett válaszok alapján megtörtént a felállított hipotézis tesztelése, amelynek bizonyításához a statisztika eszköztárát hívtam segítségül. Az eredményeket összevetve a szakirodalom által szolgáltatott modellemmel megerősítette, hogy a kérdőív kérdései, valóban a Lean kultúra jegyeit méri, tehát a vizsgált vállalatnál valóban fellelhetők e kultúra alapjai. A többnyire pozitív válaszok alapján, kimondható volt, hogy a vizsgált cég szervezeti kultúrája megfelelő alapot biztosít a Kaizen rendszer működtetéséhez. A kvalitatív adatgyűjtés, arra kereste a választ, hogy a vizsgált cég alkalmas-e megfelelő hatékonysággal működtetni egy Kaizen rendszert.  A kutatás fókusza, ezért három főbb területre vetődött: a munkavállalók attitűdjére, a felső vezetés minőség iránti elkötelezettségére, illetve a vállalati struktúra vizsgálatára. Ezen faktorok kiválasztása, egy indonéz kutatócsoport kutatási eredményei alapján történtek. Az attitűd vizsgálatához, kiegészítettem a kérdőívem, így a beérkezett válaszok és a saját megfigyelésem által készített, összegző táblázat alapján (szervezeti struktúra és felső vezetői elköteleződés), arra a következtetésre jutottam, hogy a vizsgált vállalat alkalmas egy Kaizen rendszer hatékony működtetésére. Az eredményes (Kaizen alapú) vállalati működés alapja, egy olyan rendszer használata, ahol az összes (direkt és indirekt) munkavállaló ki tudja vennie a részét a fenntartásában vagy a fejlesztésében. Ez a dolgozói „ötletláda” vagy hivatalos nevén, a javaslatételi rendszer. A kutatás rávilágított arra, hogy a vizsgált vállalat már alkalmaz egy ilyen rendszert, azonban a hatékonysága egyértelműen megkérdőjelezhető, amelyet a rendszerért felelős belsős szakemberek is felismertek. Ez alapján megalkottak egy új javaslattételi rendszert, amelynek vázát a tanulmányban is ismertettem. Az új rendszerrel kapcsolatban megfogalmaztam néhány észrevételt, amely lendületet adhat a rendszer fejlesztéséhez, illetve megreformálásához. A kutatás utolsó részében, arra kerestem a választ, hogy a mérnökség milyen szerepet játszik a Kaizen sikeres működtetésében. Ebben a részben, olyan gyakorlati technikákat fogalmaztam meg, amelyeket felhasználva, a vállalat karcsúsíthatja a veszteségeit és ezáltal a költségeit.  Ezek közé tartozott, a Kaizen alapú fejlesztőcsapatokra vonatkozó ajánlások, illetve a fejlesztendő területek meghatározása is. Ezen fejlesztések által, csökkenhet az állásidő és kevesebb minőségi probléma léphet fel a végtermékkel kapcsolatban. A pontosabb kiszolgálás és a javuló minőség pedig, megteremtik a jobb vevői elégedettséget, ezáltal az Apollo Tyres (Hungary) Kft. versenyképességét is az európai piacon.

Institution

Budapest Business University

Kar

Faculty of Finance and Accountancy

Department

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

UNSPECIFIED

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Supervisors

Konzulens neve
Konzulens típusa
Assignment, Scientific qualification, Institution
Email
Kovács Péter
Külső
UNSPECIFIED
Kozma Tímea
Belső
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Uncontrolled Keywords: Kaizen-elv, karbantartás, kérdőív, kultúrakutatás, lean alapelvek
SWORD Depositor: Archive User
Depositing User: Archive User
Date Deposited: 2021. Mar. 01. 14:00
Last Modified: 2021. Mar. 01. 14:00
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/29264 URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/29264

Actions (login required)

View Item View Item