Baranyi Szilveszter (2020) A Kaizen rendszer működése és fejlesztési lehetőségei az Apollo Tyres (Hungary) Kft.-nél. Pénzügyi és Számviteli Kar.
Előnézet |
PDF
Baranyi_Szilveszter_FXGA53_PSZK_GM_VSZ.pdf Download (3MB) | Előnézet |
PDF
szilveszter.baranyi_repozitórium.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (149kB) |
|
Előnézet |
PDF
BA_TO_Baranyi_Szilveszter_FXGA53.pdf Download (318kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A kutatás célja, hogy bemutassa a Kaizen rendszer működését és fejlesztését egy magyarországi multinacionális vállalatnál. A Kaizen egy távol-keleti vállalatirányítási filozófia és az erre épülő gyakorlati technikák összessége, illetve a Lean menedzsment egyik alappillérje is. Megértéséhez szükséges volt áttekinteni a vizsgált vállalat szervezeti kultúráját, megismertem a munkavállalók egy csoportjának az attitűdjét, illetve magát a működő Kaizen rendszert is. A kutatás során áttekintettem számos, a szakirodalom ide vonatkozó részével foglalkozó tanulmányt, amelynek az összefoglalása is megtörtént. Ezek alapján, megalkottam a saját kutatási kérdéseimet, majd megalkottam a kutatási modellt, amely alapján a kutatásom két társadalomtudományi módszertant alkalmazott: a kvantitatív és a kvalitatív adatgyűjtést. A kvantitatív módszer alapja, a saját szerkesztésű kérdőív volt, amelyben a kérdések a munkavállalók attitűdjére, illetve a szervezeti kultúra megismerésére szolgált. A kérdőívben négy fokozatú Likert-skálát és egy közismert kérdőív-szerkesztő applikáció használtam. A beérkezett válaszok alapján megtörtént a felállított hipotézis tesztelése, amelynek bizonyításához a statisztika eszköztárát hívtam segítségül. Az eredményeket összevetve a szakirodalom által szolgáltatott modellemmel megerősítette, hogy a kérdőív kérdései, valóban a Lean kultúra jegyeit méri, tehát a vizsgált vállalatnál valóban fellelhetők e kultúra alapjai. A többnyire pozitív válaszok alapján, kimondható volt, hogy a vizsgált cég szervezeti kultúrája megfelelő alapot biztosít a Kaizen rendszer működtetéséhez. A kvalitatív adatgyűjtés, arra kereste a választ, hogy a vizsgált cég alkalmas-e megfelelő hatékonysággal működtetni egy Kaizen rendszert. A kutatás fókusza, ezért három főbb területre vetődött: a munkavállalók attitűdjére, a felső vezetés minőség iránti elkötelezettségére, illetve a vállalati struktúra vizsgálatára. Ezen faktorok kiválasztása, egy indonéz kutatócsoport kutatási eredményei alapján történtek. Az attitűd vizsgálatához, kiegészítettem a kérdőívem, így a beérkezett válaszok és a saját megfigyelésem által készített, összegző táblázat alapján (szervezeti struktúra és felső vezetői elköteleződés), arra a következtetésre jutottam, hogy a vizsgált vállalat alkalmas egy Kaizen rendszer hatékony működtetésére. Az eredményes (Kaizen alapú) vállalati működés alapja, egy olyan rendszer használata, ahol az összes (direkt és indirekt) munkavállaló ki tudja vennie a részét a fenntartásában vagy a fejlesztésében. Ez a dolgozói „ötletláda” vagy hivatalos nevén, a javaslatételi rendszer. A kutatás rávilágított arra, hogy a vizsgált vállalat már alkalmaz egy ilyen rendszert, azonban a hatékonysága egyértelműen megkérdőjelezhető, amelyet a rendszerért felelős belsős szakemberek is felismertek. Ez alapján megalkottak egy új javaslattételi rendszert, amelynek vázát a tanulmányban is ismertettem. Az új rendszerrel kapcsolatban megfogalmaztam néhány észrevételt, amely lendületet adhat a rendszer fejlesztéséhez, illetve megreformálásához. A kutatás utolsó részében, arra kerestem a választ, hogy a mérnökség milyen szerepet játszik a Kaizen sikeres működtetésében. Ebben a részben, olyan gyakorlati technikákat fogalmaztam meg, amelyeket felhasználva, a vállalat karcsúsíthatja a veszteségeit és ezáltal a költségeit. Ezek közé tartozott, a Kaizen alapú fejlesztőcsapatokra vonatkozó ajánlások, illetve a fejlesztendő területek meghatározása is. Ezen fejlesztések által, csökkenhet az állásidő és kevesebb minőségi probléma léphet fel a végtermékkel kapcsolatban. A pontosabb kiszolgálás és a javuló minőség pedig, megteremtik a jobb vevői elégedettséget, ezáltal az Apollo Tyres (Hungary) Kft. versenyképességét is az európai piacon.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) | ||
---|---|---|---|
Kulcsszavak: | Kaizen-elv, karbantartás, kérdőív, kultúrakutatás, lean alapelvek | ||
SWORD Depositor: | Archive User | ||
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User | ||
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 01. 14:00 | ||
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 01. 14:00 | ||
URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/29264 | URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/29264 |
Actions (login required)
Tétel nézet |