A digitális média szerepe az esküvőiparban

Pataki Dorina (2016) A digitális média szerepe az esküvőiparban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Elektronikus - Pataki Dorina Szakdolgozat - A digitális média szerepe az esküvőiparban.pdf] PDF
Elektronikus - Pataki Dorina Szakdolgozat - A digitális média szerepe az esküvőiparban.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (6MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozati szinopszis BUDAPESTI GAZDASÁGI EGYETEM KÜLKERESKEDELMI KAR MARKETING MESTERKÉPZÉSI SZAK LEVELEZŐ TAGOZAT PATAKI DORINA A DIGITÁLIS MÉDIA SZEREPE AZ ESKÜVŐIPARBAN CÉLKITŰZÉS A párok a digitális megoldásokat választják az esküvői előkészületek és a szervezés folyamán is, ugyanúgy, mint magán az esküvőn. Felmerül a veszély, hogy egy ennyire régi hagyományt eltorzít, esetleg személytelenebbé tehet a túl sok digitális eszköz alkalmazása, azonban jelenleg úgy látszik, hogy inkább előnyöket hordoz a pár és a marketingszakemberek számára. Saját kutatásomban azt szeretném körüljárni, hogy tényleg szívesen alkalmaznak-e a párok digitális megoldásokat az esküvőjükre készülve, illetve, hogy hogyan tájékozódnak, milyen közösségi médiákat vesznek igénybe az esküvőjük megszervezésekor, és mennyire veszik észre az őket célzó marketingüzeneteket a szervezés folyamata alatt és ez milyen hatással van rájuk. A VIZSGÁLAT ELVÉGZÉSÉNEK INDOKLÁSA Primer kutatásom célja, tehát az előbbiekben említettek feltárása. Továbbá, mivel a szekunder adatok elég hiányosak ebben a témában ezért szeretném jobban körüljárni, hogy mekkora összeget szánnak ma a párok az esküvőjük megszervezésére és lebonyolítására, ez hány fős esküvőt takar, és hogy mire számítanak, mekkora összeget kapnak vissza nászajándékok és a menyecsketáncból befolyó adományok formájában. Kutatásom célja, hogy az alábbi kérdések megválaszolásával átfogó képet alkothassak a párok házasságról kialakult véleményéről és esküvői média fogyasztási szokásairól. • Idejemúlt hagyomány az esküvő, ami mára jelentőségét vesztette, vagy továbbra is a családi élet alapjaként tekintenek rá a párok? • Csupán gazdasági, anyagi megfontolásból döntenek úgy a párok, hogy összeházasodnak? • Van-e helye a digitális média eszközöknek egy olyan hagyományos esemény, mint az esküvő megszervezésekor és lebonyolításakor? • Nyitottak-e a párok a digitális média nyújtotta megoldásokra, amikor az esküvőjükről van szó? • Érdemes-e az esküvőipari szolgáltatóknak online megjelenésükre nagyobb figyelmet és több pénzt fordítaniuk, ha el akarják érni az esküvő előtt állókat, vagy elég, ha például esküvői kiállításokon hirdetik magukat? ELMÉLETI HÁTTÉR A digitális média és a reklám mindennapjaink szerves részét képzik és szinte már el sem tudjuk nélkülük képzelni az életünket. A marketingszakembereknek egy ilyen világhoz kell alkalmazkodniuk, amikor egy sikeres marketingtervet és marketingstratégiát szeretnének elkészíteni. Ismerniük kell a fogyasztókat és a digitális média nyújtotta lehetőségeket is, melynek segítségével mára eddig elképzelhetetlen tömegekhez lehet eljuttatni a kívánt üzenetet. Ennek legcélravezetőbb módja a 6 i (interactivity, intelligence, individualization, integration, industry restructuring, independence of location) figyelembe vétele és használata. Szakdolgozatomban azt vizsgálom, hogy ez a hat tényező mennyire mutatkozik meg az esküvőiparban, illetve, hogy milyen formákban jelenik meg. Ehhez a magyarországi adatok felhasználása mellett figyelmet fordítok az Egyesült Államokban megfigyelhető trendekre, mert véleményem szerint azok a technológiai és marketing újítások, amelyek az Egyesült Államokból indulnak útra, előbb vagy utóbb megjelennek a világ legtöbb országában, tehát Magyarországon is, és így következtetni lehet a magyar fogyasztói preferenciákban bekövetkező esetleges változásokra. MÓDSZEREK Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre választ kapjak a primer kutatás keretében két féle kutatást végeztem; kvantitatív kutatás keretében kérdőíves megkérdezést készítettem, a kvalitatív kutatás keretében pedig mini fókuszcsoportos kutatást végeztem. A kvalitatív kutatás részeként a kvantitatív kutatást kiegészítő kutatásként 2 db mini fókuszcsoportos interjút készítettem. A mini fókuszcsoportos kutatásom célja feltárni a kutatásban részt vevők személyes véleményét a házasságról és a digitális média eszközeinek fontosságáról. Valamint kideríteni, hogyan viszonyulnak a résztvevők a modern (digitális médiát is bevonó) esküvőszervezési megoldásokhoz. Mindkét mini fókuszcsoport 3 fős volt. Homogén csoportok kialakítására törekedtem, ezért a mini fókuszcsoportok kialakítását rövid előszűrő kérdőív előzte meg. Két fő csoportba kerülési kritériumot állítottam fel: hajadon nők és nőtlen férfiak, akik házasulandó korban vannak, tehát 25 és 40 év közöttiek, valamint internet és más digitális eszközök használatának gyakorisága alapján. Ezen kritériumok alapján a két csoportot úgy állítottam össze, hogy az egyik csoportot az internetet és digitális eszközöket naponta használók, míg a másik csoportot az internetet és digitális eszközöket alig vagy csak ritkán használók alkotják. A fókuszcsoportban vizsgálni kívánt témákat hét témakörre osztottam, ezek a Házasság, Gyermekvállalás, Internet, Digitális eszközök, Esküvőszervezés, Digitális eszközök használata az esküvőszervezés folyamatában, és Esküvői kiadások. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy a válaszadóim hétköznapjaiba mennyire épült be az internethasználat. Feltérképezem, hogy milyen digitális eszközökkel rendelkeznek. Feltárom ismereteiket az esküvői honlapokról és alkalmazásokról, valamint kiderítem, hogy igénybe vennék-e valamelyik mobilalkalmazás segítségét esküvőjük megszervezése folyamán. A kvantitatív kutatás keretében a kérdőíves kutatást a Google Űrlapok kérdőív segítségével folytattam elektronikus formában, az eredményeket pedig az SPSS statisztikai program 22. verziójával elemeztem. A kérdőívet online a legnagyobb közösségi oldal, a Facebook, különböző csoportjaiban (Esküvőre készülök, Esküvőm lesz 2017-ben!, Esküvő stílusosan 2017, Esküvőt tervezünk, Esküvő 2017, stb.) osztottam meg. A kérdőíves megkérdezés időszaka 2016. október 25. és november 4. között volt. A mintanagyságot tekintve összesen 172 kitöltés érkezett, de ebből mindössze 169 kitöltés volt teljes mértékben érvényes, vagyis kutatásomhoz relevánsan felhasználható. A minimális százötven darabos mintaszám így is teljesült. Az irreleváns válaszadók törlésre kerültek, főleg azért, mert a kitöltők 65 év felettiek voltak és ez a korosztály nem tartozik a célcsoportom közé. Így végül 169 ember válaszait elemeztem, melyek közül minden válasz érvényes (valid percent =100%) adat volt. A kutatás nem reprezentatív tehát a teljes társadalomra vonatkoztató következtetések nem vonhatóak le belőle, azonban érdekes médiahasználati szokásokra mutathat rá. A kérdőív eredményeinek elemzését a könnyebb átláthatóság érdekében témakörökre bontva elemeztem. Elsőként a válaszadóimat bemutató demográfiai adatok vizsgálatával kezdtem az elemzésemet és utána haladtam témakörönként az elemzéssel, melynek során kereszttábla analízist is végeztem annak érdekében, hogy az összefüggéseket minél részletesebben bemutathassam. IDŐZÍTÉS 2016. szeptember: A szekunder kutatás elvégzése, eredményeinek összegzése 2016. október első fele: A primer kutatás menetének kidolgozása, a használandó vizsgálati módszerek megállapítása, a primer kutatás interjú guide-jának elkészítése, a kérdőívben szereplő kérdések összeállítása 2016. október második fele: A primer kutatás során a fókuszcsoportos interjúk elvégzése, a kvantitatív kutatás részeként a kérdőívek kiküldése 2016. november első fele: A primer kutatás eredményeinek elemzése, összegzése 2015. november második fele: A primer és szekunder kutatás eredményeinek összefoglalása, végső konklúzió levonása. A szakdolgozat véglegesítése, majd pedig leadása. SZAKIRODALOM Eszes István – Bányai Edit (2002): Online marketing (Akadémia kiadó, Budapest) Fazekas Ildikó – Harsányi Dávid (2011): Marketingkommunikáció érthetően (Szókratész Külgazdasági Akadémia, Budapest) J. Walker Smith & Ann Clurman (2010): Rocking the Ages The Yankelovich Report on Generational Marketing HarperCollins e-books

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Szánthó Zsuzsanna
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Esküvőipar, Digitális média, Házasságkötés, Magyarország
Felhasználói azonosító szám (ID): Hegedűsné Orbán Éva
Rekord készítés dátuma: 2016. Dec. 01. 09:45
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 11:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet