Magyar hallgatók az osztrák felsőoktatásban

Németh Rebeka (2025) Magyar hallgatók az osztrák felsőoktatásban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Németh Rebeka_AGAZFH.pdf] PDF
Szakdolgozat_Németh Rebeka_AGAZFH.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nemeth_Rebeka_biralat_Ferkelt.pdf] PDF
Nemeth_Rebeka_biralat_Ferkelt.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (220kB)
[thumbnail of bírálat Wirker-D..pdf] PDF
bírálat Wirker-D..pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (30kB)

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt években az osztrák felsőoktatás – különösen Bécsben – az egyik legnépszerűbb célponttá vált a magyar hallgatók körében, ezt bizonyítja az Engame Akadémia 2024-es kutatása is, amelyben Ausztria bizonyult a legnépszerűbb továbbtanulási országnak a tanulmányaikat külföndön folytató magyar hallgatók körében. Ez a tendencia több tényezőre is visszavezethető, úgy mint az osztrák egyetemek magas színvonala és nemzetközi elismertsége, az ország földrajzi közelsége, valamint az EU-s tagállamok hallgatói számára biztosított egyszerű hozzáférés. Emellett a német nyelv is fontos szerepet játszhat a hallgatók döntésben, hiszen a biztos, anyanyelvi környezetben megszerzett német nyelvtudás jelentős előnyt jelenthet az európai munkaerőpiacon. A téma nemcsak társadalmi és oktatáspolitikai szempontból aktuális és releváns, hanem személyes vonatkozásban is különösen érdekes számomra. Magyar hallgatóként, aki tapasztalatot szerzett mind az osztrák, mind a magyar felsőoktatási rendszerben, közvetlen betekintést nyertem mindkét tanulmányi rendszer lehetőségeibe és kihívásaiba. Mindezek fényében különösen érdekes az a kérdés, hogy milyen konkrét motivációk vezetik a magyar hallgatókat Ausztriába, és hogyan élik meg a mindennapokat az osztrák egyetemeken. A dolgozat célja annak feltárása, hogy a magyar hallgatók milyen szempontok alapján választják Ausztriát tanulmányaik helyszínéül, milyen különbségeket érzékelnek az osztrák és a magyar felsőoktatási rendszerek között, hogyan értékelik a tanulmányi környezetet, a támogatási lehetőségeket és a nyelvi követelményeket, valamint milyen szerepet játszik a német nyelvtudás az integrációban. A vizsgálat empirikus alapját egy online kérdőíves primerkutatás adta, amelyet 102 olyan magyar hallgató töltött ki, akik vagy jelenleg vagy pedig korábban Ausztriában folytatták felsőoktatási tanulmányaikat. A kutatás eredménye szerint a legfontosabb vonzerőt a jobb karrierlehetőségek jelentik: a válaszadók csaknem háromnegyede az osztrák diplomát magasabb kezdőfizetésekkel, stabilabb munkaerőpiaccal és szélesebb elhelyezkedési lehetőségekkel társítja, mint a magyart. Az osztrák rendszer erősségei közé tartozik a modern infrastruktúra, a digitalizáció, a tanárok és hallgatók közötti partneri viszony, valamint a gyakorlati elemek beépítése a tantervbe. A magyar rendszer ezzel szemben személyesebbnek, áttekinthetőbbnek és elméletibbnek mutatkozik – a kisebb csoportok és a nagyobb jelenléti arány például erős közösségi élményt eredményeznek, amit sokan hiányolnak az osztrák egyetemeken, főként Bécsben, ahol egy előadáson akár 400-500-an is részt vesznek egyszerre.A kutatás alapján több reformjavaslat is megfogalmazható mindkét felsőoktatási rendszer esetében. Ausztria esetében javasolt lenne például kötelező mentori programok bevezetése, a vizsgaalkalmak bővítése, valamint a vizsgaidőszak bevezetéses. Magyarország számára hasznos lehetne az osztrák pontrendszer átvétele a tárgy- és vizsgafelvételnél, illetve a digitalizáció fejlesztése, nagyobb rugalmasság, valamint gyakorlatiasabb oktatás.Alapvetően megállapítható, hogy a hallgatók motiváltnak érezték magukat az ausztriai tanulmányaik során, és azok, akik Magyarországon is részt vettek felsőoktatásban, jellemzően Ausztriában motiváltabbnak számoltak be – amit elsősorban a támogatóbb környezetnek, a rugalmasabb rendszernek és a gyakorlati fókusznak tulajdonítottak. Összegzésként megállapítható, hogy míg Ausztria különösen az infrastruktúra és a nemzetköziség terén erős, addig Magyarország az emberközeliség, az elméleti mélység és az átlátható struktúra révén kínál előnyöket. A két rendszer egymás erősségeiből sokat tanulhat. Saját tapasztalataim alapján az osztrák diploma jelentős előnyt jelentett a karrieremben, mivel az elméleten alapuló gyakorlatias oktatáson volt a hangsúly, ugyanakkor Magyarországon mély barátságokat kötöttem, könnyebben tudtam beilleszkedni, és egy olyan elméleti alapot is kaptam, amelyre később sikeresen tudok majd építeni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi tanulmányok

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Ausztria, egyetem, európai egyetem, felsőoktatás, hallgatói mobilitás, hallgatók, magyar munkavállalók külföldön, motiváció, összehasonlítás
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:31
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:31

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet