Impulzusvásárlás a fast fashion világában: Az érzelmek szerepe az online divatkereskedelemben

Szabó Anna (2025) Impulzusvásárlás a fast fashion világában: Az érzelmek szerepe az online divatkereskedelemben. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Záródolgozat.Szabó.Anna..pdf] PDF
Záródolgozat.Szabó.Anna..pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (680kB)
[thumbnail of Szabó Anna_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes.pdf] PDF
Szabó Anna_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (144kB)

Absztrakt (kivonat)

A digitális világ térhódításával párhuzamosan az online vásárlás is a mindennapok részévé vált, különösen a divatiparban, ahol a gyorsan változó kínálat és az erőteljes vizuális kommunikáció új vásárlói szokásokat formált. A dolgozat központi témája az impulzusvásárlás vizsgálata az online divatkereskedelem kontextusában, különös tekintettel az érzelmi tényezőkre, valamint a közösségi média és algoritmikus marketing befolyásoló szerepére. A kutatás célja annak feltárása, hogy a vásárlók impulzív döntéseit milyen pszichológiai és érzelmi hatások vezérlik, és hogy ezek milyen mértékben befolyásolják a vásárlási élményt, illetve az utólagos elégedettséget. A szakdolgozat elméleti keretét a fogyasztói magatartás és döntéshozatal pszichológiai megközelítése adja, amely szerint a vásárlási döntések gyakran nem tudatos, racionális mérlegelés eredményei, hanem érzelmi reakciók által vezérelt válaszok. Az impulzusvásárlás jellemzői közé tartozik a gyorsaság, a tervezetlenség, valamint az azonnali örömszerzés igénye. A vizsgálat bemutatja, hogy a közösségi média – különösen az Instagram, TikTok és Facebook – platformjai, valamint az influenszer marketing milyen jelentős hatást gyakorolnak a fogyasztókra azáltal, hogy személyre szabott, gyakran érzelmekre ható tartalmakkal ösztönzik a vásárlásokat. A kutatás kvantitatív módszertanon alapul, amely során strukturált online kérdőívet használtam, 106 fő válaszai alapján. A kérdőívben demográfiai kérdések mellett a vásárlási szokásokat, az érzelmi állapotokat, valamint az online marketing hatásait vizsgáltam. Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy az impulzusvásárlás gyakori jelenség, különösen akkor, ha a vásárlót olyan érzelmek érik, mint az unalom, a stressz vagy az öröm. Kiemelkedően fontos szerepet játszik a „FOMO” (Fear of Missing Out) jelenség is, amely sürgető érzést kelt a vásárlóban, hogy ne maradjon le egy kedvezményes ajánlatról vagy egy trendi termékről. A válaszadók körében vegyes megítélés övezi az impulzusvásárlást: egy részük pozitív élményként értékeli azt, különösen, ha kontroll alatt tudja tartani vásárlásait és azokat tudatosan újragondolja. Ugyanakkor jelentős arányban jelenik meg a megbánás, a lelkiismeret-furdalás és a pénzügyi következmények felismerése is. Ez rávilágít arra, hogy bár az impulzusvásárlás pillanatnyi örömet okozhat, hosszabb távon gyakran nem kielégítő, és akár frusztrációhoz is vezethet. A kutatás azt is feltárja, hogy az impulzusvásárlás pszichológiai gyökerei mélyebbek, mint a vásárlók gondolnák: az érzelmi állapotok, az önkontroll mértéke, valamint a környezeti és társadalmi tényezők egyaránt meghatározóak. A dolgozat egyik fontos társadalmi hozadéka, hogy felhívja a figyelmet a tudatos fogyasztói magatartás szükségességére, különösen a digitális korszakban. A marketingkommunikációs stratégiák etikusabbá tételére és a digitális médiahasználat tudatosságának növelésére tett javaslatok segíthetik a fogyasztókat abban, hogy ellenálljanak a manipuláló hatásoknak, és hosszú távon fenntarthatóbb vásárlási döntéseket hozzanak. A kutatás eredményei hozzájárulhatnak a fenntartható fogyasztás előmozdításához, valamint a közösségi média tudatosabb használatához is, különösen a fiatalabb generációk körében. Összességében a dolgozat átfogó képet nyújt az impulzusvásárlás érzelmi és társadalmi dimenzióiról, valamint értékes empirikus alapot biztosít a további kutatások és gyakorlati megoldások kidolgozásához, melyek célja a tudatos fogyasztói döntéshozatal erősítése az online vásárlás világában.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: digitális marketing, divatkereskedelem, döntéshozatal, fast fashion, fogyasztói magatartás, impulzusvásárlás, személyre szabott hirdetések
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:31
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:31

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet