Húshelyettesítő termékekre való nyitottság és azok fogyasztói szokásai a magyarországi hobbifutók körében

Pintér Kathrin (2025) Húshelyettesítő termékekre való nyitottság és azok fogyasztói szokásai a magyarországi hobbifutók körében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of PDUM18 Pintér Kathrin Húshelyettesítő termékekre... Diplomadolgozat.pdf] PDF
PDUM18 Pintér Kathrin Húshelyettesítő termékekre... Diplomadolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Bírálat Pintér Kathrin  2025.06.pdf] PDF
Bírálat Pintér Kathrin 2025.06.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (341kB)
[thumbnail of Pintér Kathrin.pdf] PDF
Pintér Kathrin.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (386kB)

Absztrakt (kivonat)

Az egészséges és hosszú élet kérdése világszerte foglalkoztatja az embereket, ezért az Egészségügyi Világszervezet (WHO) mozgásra és étrendre vonatkozó ajánlásokat fogalmazott meg, többek között a húsfogyasztás mérséklését javasolva. Ennek pótlására mára számos húshelyettesítő alternatíva elérhető. Dolgozatomban a húshelyettesítő élelmiszertermékek ismertségét és elfogadottságát vizsgáltam a magyarországi hobbifutók körében. Elemeztem a hozzájuk kapcsolódó attitűdöket, érzelmeket és a fogyasztást motiváló tényezőket.A szekunder kutatás során bemutattam az egészséges életmód elméleti hátterét és a vonatkozó nemzetközi ajánlásokat. Elemeztem a fogyasztói magatartás életmódjait, különös tekintettel a LOHAS szegmensre és annak élelmiszeriparra gyakorolt hatására. Bemutattam a húshelyettesítő termékeket, azok szabályozási hátterét és étrendekbe illesztési lehetőségeit.A primer kutatási fázisban saját online kérdőívet használtam, melyet 895 fő töltött ki, a szűrők után 876 fő adatait elemeztem. A hobbifutók étkezési szokásait, a húshelyettesítők ismertségét, fogyasztási hajlandóságát és motivációit vizsgáltam. Az eredmények szerint a hobbifutók körében körülbelül hatszoros a vegetáriánusok aránya a teljes lakossághoz képest (6,4% vs. 1,1–1,2%). A legnépszerűbb étrend a mindenevő után a laktózmentes diéta és az időszakos böjt. A rendszeresen futók közel fele legalább alkalmanként kétféle húshelyettesítőt fogyaszt, melyek közül a tofu a legnépszerűbb, míg a szejtán kevésbé ismert.A húshelyettesítők fogyasztását főként az egészségtudatosság motiválja, de sokan finomnak is tartják ezeket. A rovar- és laborhús fogyasztására a húsevők nyitottabbak, mint a vegetáriánusok. A kipróbálásra hajlandók háromnegyede felsőfokú végzettségű, és több mint fele jó anyagi körülmények között él. A kapcsolatok elemzésére Cramer’s V asszociációs mutatót használtam 5%-os szignifikancia szint mellett.Konklúzióm szerint a futás mint tevékenység jól illeszkedik a LOHAS életmódhoz, és a hobbifutók nyitottabbak az egészséges életmódra, a húsmentes étrendre és az alternatív húsfélék kipróbálására.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: élelmiszermarketing, fogyasztói magatartás, húshelyettesítő, laborhús, rovarhús
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:30
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet