Érzelmi márkakapcsolatok és szimbolikus fogyasztás a modern marketing korában

Turcsák-Nagy Kitti Katalin (2025) Érzelmi márkakapcsolatok és szimbolikus fogyasztás a modern marketing korában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Bírálat.pdf] PDF
Bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (57kB)
[thumbnail of Bírálat Turcsák-Nagy Kitti Katalin.pdf] PDF
Bírálat Turcsák-Nagy Kitti Katalin.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (581kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat a modern marketing világában egyre nagyobb jelentőséggel bíró érzelmi márkakapcsolatok és szimbolikus fogyasztás szerepét vizsgálja a fogyasztói identitásformálás szempontjából. A dolgozat abból a felismerésből indul ki, hogy a vásárlók és a márkák közötti kapcsolat jelentősen átalakulóban van: a fogyasztók ma már nemcsak termékeket vásárolnak, hanem identitást, státuszt és érzelmi élményt is keresnek. A fogyasztói döntések mögött meghúzódó pszichológiai és társadalmi tényezők, mint az önkép megerősítése, a referenciacsoportokhoz való tartozás vágya vagy a státuszszimbólumokhoz kapcsolódó jelentések kulcsszerepet játszanak a márkákhoz való kötődésben. A dolgozat elméleti háttere a fogyasztói identitás háromdimenziós modelljére, valamint a szimbolikus fogyasztás és a márkaarchetípusok elméletére épül. Külön hangsúlyt kap, hogy a prémium és luxusmárkák milyen szerepet töltenek be a társadalmi elismerés és az önazonosság kifejezésében. A primer kutatás félig strukturált mélyinterjúkon alapul, amelyek célja annak feltárása, hogy az emberek miként élik meg a márkákkal való kapcsolatukat. Az eredmények alapján a márkákhoz való kötődés sok esetben nem pusztán racionális döntés, hanem mélyen gyökerező emocionális és identitásalapú folyamat. A kutatás rávilágít arra, hogy a fogyasztók számára a prémium márkák nem csupán a minőség vagy exkluzivitás szimbólumai, hanem az önkifejezés és az értékek közvetítésének eszközei is. A dolgozat következtetése szerint a márkák sikeressége egyre inkább azon múlik, mennyire képesek érzelmi és társadalmi szinten is kapcsolódni a fogyasztókhoz, valamint hogy mennyiben járulnak hozzá egyéni és kollektív identitásuk építéséhez.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: élménymarketing, fogyasztói magatartás, marketing, márkaépítés, márkahűség
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:28
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet