A nemek közötti kommunikáció ábrázolása a médiában: Sztereotípiák és valóság

Jani Anna Lujza (2025) A nemek közötti kommunikáció ábrázolása a médiában: Sztereotípiák és valóság. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (568kB)
[thumbnail of Jani_biralat.pdf] PDF
Jani_biralat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (318kB)
[thumbnail of szakdolgozati értékelés.pdf] PDF
szakdolgozati értékelés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (55kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat középpontjában a nemek közötti kommunikáció és annak médiabeli ábrázolása áll, különös figyelemmel a társadalmi nem (gender) és a biológiai nem közötti különbségek megjelenítésére. A munka célja annak feltárása, hogy a média milyen szerepet játszik a genderkommunikáció társadalmi értelmezésében, illetve hogyan változott az elmúlt évtizedek során a média véleménye és ábrázolásmódja e kérdéskört illetően. A dolgozat első része a gender fogalmi hátterét mutatja be, különös hangsúlyt helyezve arra, hogy a nemi szerepek nem pusztán biológiai adottságokon, hanem társadalmi és kulturális konstrukciókon alapulnak. Ezt követően a férfiak és nők közötti kommunikációs különbségek elemzése következik, Jennifer Coates és más szociolingvisztikai kutatók munkái alapján. A beszédstílusok, a kommunikációs dominancia, a beszédtér kisajátítása, valamint a csend és nem együttműködés jelenségeinek vizsgálata rávilágít arra, hogy a nyelv és a kommunikáció milyen mértékben tükrözi és fenntartja a társadalmi nemi egyenlőtlenségeket. A dolgozat második részében a média nemábrázolási gyakorlatai kerülnek elemzésre, különös tekintettel a reklámokra, magazinokra és televíziós tartalmakra. A szerző megvizsgálja, hogyan jelentek meg a nemekhez kapcsolódó sztereotípiák a múltban, és milyen irányban változtak ezek az ábrázolások napjainkra. A kortárs médiaelemzések alapján arra a következtetésre jut, hogy bár érzékelhető a fejlődés a nemi szerepek sokszínűbb és árnyaltabb bemutatása felé, a hagyományos sztereotípiák még mindig erőteljesen jelen vannak. A dolgozat végkövetkeztetése, hogy a média jelentős befolyással bír a nemi szerepekről kialakuló társadalmi tudás alakításában. A nemek közötti kommunikáció és annak médiareprezentációja nem csupán a meglévő normákat tükrözi, hanem aktívan részt vesz azok formálásában is. Ennek megértése alapvető fontosságú a társadalmi nemek közötti egyenlőség előmozdításához.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: gender, kommunikáció, média, nemi különbségek, nemi szerepek, reklám, sztereotípia
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:28
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet