A gazdaság érzelmi lenyomata: A fogyasztói bizalmi index kapcsolata a makrogazdasági mutatókkal és szerepe az Európai Unióban

Fekete Heléna Lilla (2025) A gazdaság érzelmi lenyomata: A fogyasztói bizalmi index kapcsolata a makrogazdasági mutatókkal és szerepe az Európai Unióban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Fekete_Heléna_Lilla_Szakdolgozat_2025.pdf] PDF
Fekete_Heléna_Lilla_Szakdolgozat_2025.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes Fekete Heléna Lilla.pdf] PDF
biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes Fekete Heléna Lilla.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (194kB)
[thumbnail of Fekete Heléna Lilla 2025 KKK.pdf] PDF
Fekete Heléna Lilla 2025 KKK.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (83kB)

Absztrakt (kivonat)

A bizalom a hétköznapjaink egyik meghatározó érzése, mely kihat életünk számos területére. Személyes emberi kapcsolatainknak és a társadalom egészének sikeres működéséhez elengedhetetlen a bizalom megléte. Jelenléte lehetővé teszi az emberek közötti együttműködést, döntéshozatalt, a közös jövő formálását – és itt kapcsolódik be a gazdaság működésébe. A fogyasztók a gazdaságba, az államba vetett bizalmuk alapján döntik el, mennyit hajlandóak költeni, beruházni, illetve megtakarítani. A bizalom a gazdasági és politikai döntések és események hatására növekedhet, de csökkenhet is, melynek következtében a gazdaság helyzete tovább javulhat vagy romolhat.A fogyasztók bizalma a fogyasztói bizalmi index (consumer confidence index - CCI) segítségével mérhető. Dolgozatomban szeretném megvizsgálni a fogyasztói bizalmi index és más makrogazdasági mutatók közötti kapcsolatot, kideríteni, hogy a bizalom nagyságában megvalósult fogyasztói döntések befolyásolják-e jobban a gazdasági folyamatok alakulását, vagy ellenkezőleg, a gazdaság alakulása befolyásolja-e jelentősebben a bizalom nagyságát. Ehhez az elemzéshez fontos figyelembe vennem a mutatók összetételét, milyen közvetlen és közvetett tényezők lehetnek szintén hatással alakulásukra, hiszen rendkívül összetett, egymással összefüggésben álló elemekről beszélünk.Kutatásom során az alábbi kutatási kérdésekre kerestem a választ:Mely makrogazdasági mutatók mutatnak a legerősebb kapcsolatot a fogyasztói bizalmi indexszel a vizsgált időszakban az Európai Unió tagállamaiban és milyen irányban befolyásolja a fogyasztói bizalmi index ezeknek a makrogazdasági mutatóknak az alakulását és fordítva?Hogyan tagolják a CCI értékei az Európai Uniót, és miképpen változik a fogyasztói bi-zalmi index és a makrogazdasági mutatók közötti kapcsolat a vizsgált országokban?Milyen trendek fedezhetőek fel a fogyasztói bizalomban a vizsgált időszakban?Mennyire megbízható a fogyasztói bizalmi index, mint a jövőbeli gazdasági állapot előre-jelző indikátora?A négy kutatási kérdés segítségével a fogyasztói bizalmi index témakörét több szempontból is meg tudtam közelíteni, így egy komplex képet kaptam nem csak a mutatóról, hanem a tényleges fogyasztói bizalomról is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Társadalomtudományi Módszertan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Európai Unió, fogyasztói bizalmi index, fogyasztói bizalom, gazdaságpszichológia, makrogazdasági számítások
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:26
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:26

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet