Fekete Heléna Lilla (2025) A gazdaság érzelmi lenyomata: A fogyasztói bizalmi index kapcsolata a makrogazdasági mutatókkal és szerepe az Európai Unióban. Külkereskedelmi Kar.
|
PDF
Fekete_Heléna_Lilla_Szakdolgozat_2025.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
|
PDF
biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes Fekete Heléna Lilla.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (194kB) |
|
|
PDF
Fekete Heléna Lilla 2025 KKK.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (83kB) |
Absztrakt (kivonat)
A bizalom a hétköznapjaink egyik meghatározó érzése, mely kihat életünk számos területére. Személyes emberi kapcsolatainknak és a társadalom egészének sikeres működéséhez elengedhetetlen a bizalom megléte. Jelenléte lehetővé teszi az emberek közötti együttműködést, döntéshozatalt, a közös jövő formálását – és itt kapcsolódik be a gazdaság működésébe. A fogyasztók a gazdaságba, az államba vetett bizalmuk alapján döntik el, mennyit hajlandóak költeni, beruházni, illetve megtakarítani. A bizalom a gazdasági és politikai döntések és események hatására növekedhet, de csökkenhet is, melynek következtében a gazdaság helyzete tovább javulhat vagy romolhat.A fogyasztók bizalma a fogyasztói bizalmi index (consumer confidence index - CCI) segítségével mérhető. Dolgozatomban szeretném megvizsgálni a fogyasztói bizalmi index és más makrogazdasági mutatók közötti kapcsolatot, kideríteni, hogy a bizalom nagyságában megvalósult fogyasztói döntések befolyásolják-e jobban a gazdasági folyamatok alakulását, vagy ellenkezőleg, a gazdaság alakulása befolyásolja-e jelentősebben a bizalom nagyságát. Ehhez az elemzéshez fontos figyelembe vennem a mutatók összetételét, milyen közvetlen és közvetett tényezők lehetnek szintén hatással alakulásukra, hiszen rendkívül összetett, egymással összefüggésben álló elemekről beszélünk.Kutatásom során az alábbi kutatási kérdésekre kerestem a választ:Mely makrogazdasági mutatók mutatnak a legerősebb kapcsolatot a fogyasztói bizalmi indexszel a vizsgált időszakban az Európai Unió tagállamaiban és milyen irányban befolyásolja a fogyasztói bizalmi index ezeknek a makrogazdasági mutatóknak az alakulását és fordítva?Hogyan tagolják a CCI értékei az Európai Uniót, és miképpen változik a fogyasztói bi-zalmi index és a makrogazdasági mutatók közötti kapcsolat a vizsgált országokban?Milyen trendek fedezhetőek fel a fogyasztói bizalomban a vizsgált időszakban?Mennyire megbízható a fogyasztói bizalmi index, mint a jövőbeli gazdasági állapot előre-jelző indikátora?A négy kutatási kérdés segítségével a fogyasztói bizalmi index témakörét több szempontból is meg tudtam közelíteni, így egy komplex képet kaptam nem csak a mutatóról, hanem a tényleges fogyasztói bizalomról is.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Társadalomtudományi Módszertan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
| Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
|---|---|
| Kulcsszavak: | Európai Unió, fogyasztói bizalmi index, fogyasztói bizalom, gazdaságpszichológia, makrogazdasági számítások |
| SWORD Depositor: | User Archive |
| Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
| Rekord készítés dátuma: | 2025. Okt. 27. 14:26 |
| Utolsó módosítás: | 2025. Okt. 27. 14:26 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

