Szabó Marcell (2025) A fenntartható fogyasztást promótáló vállalatok helyzete Magyarországon. Külkereskedelmi Kar.
|
PDF
OTDK DOLGOZAT - Szabó Marcell.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
|
|
PDF
biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes_SZM.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (225kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatként TDK dolgozatomat nyújtom be, amellyel 1. helyezést értem el a 2023-as intézményi TDK-n és 2. helyezést szereztem a 2025-ös OTDK-n.Napjainkban a fenntarthatóság központi kérdéssé vált mind szabályozói, vállalati és egyéni szinten. Az általános gondolkodás szerint a fenntarthatóságot a termelés optimalizálásával, az ott bekövetkező kibocsátás csökkentésével kell elérnünk, azonban ez egyre kevésbé tűnik elegendőnek. A fogyasztás csökkentésére mostanáig egyéni fogyasztói döntésként tekintettek a cégek, az erre való ösztönzés nem tűnt racionális döntésnek gazdaságilag. Az utóbbi időben azonban egyre több olyan vállalat alapult, amik működési céljuknak tekintik a túlfogyasztás csökkentését és csak a szükséges mennyiség értékesítését. Elsőre ellentmondásosan hangozhat, hogy a kapitalista és fogyasztásalapú világban hogyan működhet egy forprofit vállalat csak a szükséges eladásra építve, azonban az elmúlt években több kutatás is foglalkozni kezdett a modellel és az ott bemutatott példákból láthatjuk, hogyan néznek ki a valóságban. Kutatásom során az alábbi kérdésekre kerestem a választ: - Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy vállalatnak, hogy valóban a szükséges fogyasztást promótálja? - Milyen marketing módszerek alkalmazhatóak a fogyasztók vásárlási döntéseinek tudatosítására? - Milyen fogyasztói magatartásbeli trendek figyelhetőek meg Magyarországon, különösképpen a fenntartható fogyasztással kapcsolatban? - Megtalálhatóak-e Magyarországon szükségességre építő vállalkozások? - Milyen piaci lehetőségei vannak a szükséges fogyasztást előmozdító vállalkozásoknak Magyarországon? Munkám során végeztem primer és szekunder kutatást is. A vállalati modell meghatározásához szisztematikus szakirodalom elemzést készítettem, amelynek végén 20 szakirodalomból álló minta alapján készítettem el a definíciót. Vizsgáltam emellett a túlfogyasztás mértékét, a fogyasztói magatartást és a lehetséges marketingeszközöket. Primer kvantitatív kutatásként online kérdőívet készítettem (n=116), melyet statisztikailag elemeztem. Kvalitatív felmérésként két fókuszcsoportos interjút készítettem az egyetem hallgatóinak részvételével és egy mélyinterjút a zöld marketing területéről. A gyakorlati példa bemutatására egy magyar fenntartható fogyasztást promótáló vállalat kommunikációját elemeztem. A kutatás eredményeképp kiderült, hogy a magyar fogyasztók pozitívan állnak a fenntarthatósághoz, azonban csak olyan termék tulajdonságokért hajlandóak többet fizetni, ami gyakorlati hasznot is jelent számukra. Meglepően sok fenntartható fogyasztásra építő vállalkozás van Magyarországon és a jövőbeli kilátásaik is pozitívnak tűnnek.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
| Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
|---|---|
| Kulcsszavak: | fenntartható fogyasztás, fenntarthatóság, körforgásos gazdaság, szükséges fogyasztás, túlfogyasztás |
| SWORD Depositor: | User Archive |
| Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
| Rekord készítés dátuma: | 2025. Okt. 27. 14:25 |
| Utolsó módosítás: | 2025. Okt. 27. 14:25 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

