Plesovszki Nikolett (2025) Az EU klímapolitikájának társadalmi elfogadottsága Magyarországon. Külkereskedelmi Kar.
|
PDF
PlesovszkiNikolett_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
|
PDF
Plesovszki Nikolett Bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (177kB) |
|
|
PDF
PlesovszkiNikolett_bírálat_VargaKatalin.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (50kB) |
Absztrakt (kivonat)
Összefoglaló Bevezetés és célkitűzés: A klímaváltozás korunk egyik legsúlyosabb globális kihívása, amely komplex módon érinti a társadalmi, gazdasági és környezeti rendszereket. A hatékony klímapolitikai válaszlépések kidolgozása és végrehajtása azonban nemcsak tudományos és politikai kérdés, hanem szorosan összefügg a lakosság ismereteivel, attitűdjeivel és cselekvési hajlandóságával. A klímaváltozás társadalmi megítélése, valamint az ezzel kapcsolatos felelősségvállalás mértéke jelentősen befolyásolja a környezetvédelmi intézkedések társadalmi elfogadottságát. Dolgozatom célja, hogy feltárjam a magyar társadalom ismereteit és attitűdjeit az EU klímapolitikájával kapcsolatban, valamint elemezzem, milyen tényezők, például a média, kommunikációs csatornák, gazdasági és demográfiai jellemzők befolyásolják véleményüket. Módszer: Keresztmetszeti kvantitatív kérdőíves felmérés, online alapú kérdőív felvétellel. Az EU klímapolitikájának társadalmi elfogadottságának mérésére egy saját, 14 kérdést tartalmazó kérdőívet alkalmaztam. Áttekintettem továbbá a témához kapcsolódó nemzetközi és hazai szakirodalmi adatokat és leírásokat. Eredmények: A kitöltők túlnyomó többsége súlyos problémának tartja a klímaváltozást, és szükségesnek érzi a beavatkozást (70%). Az EU klímapolitikai célkitűzéseit sokan csak felületesen ismerik, és csupán kevesen követik aktívan a vonatkozó híreket (4,9%). Magyarország klímapolitikai következetességét a legtöbben csupán részlegesnek ítélik meg. A válaszadók szerint a magyar társadalom alacsony szinten ismeri az EU célkitűzéseit (67,7%), és leginkább az online médiából tájékozódik. A legtöbben a klímavédelem felelősségét közös ügynek tekintik, míg a vállalatok szerepét különösen hangsúlyosnak ítélik meg. Az eredmények azt sugallják, hogy a kommunikáció javítása, valamint a klímapolitikai célok részletesebb és közérthetőbb bemutatása elengedhetetlen lenne a társadalmi tudatosság növeléséhez. Következtetés: A magyar társadalom klímatudatos attitűdjét magas érzékenység, erős cselekvési szándék és széles körű együttműködés iránti nyitottság jellemzi, azonban a pozitív magatartás nem párosul megfelelő szintű tájékozottsággal. A vizsgálatomban feltárt eredmények fontos információt jelentenek a probléma feltárásában és hatékony kezelésében. Érthető és célzott klímapolitikai kommunikációval és oktatással a döntéshozók és az illetékes intézmények alapvető információkat nyújthatnának, amelyek elősegítenék a társadalom tudatosabb részvételét és a klímavédelmi intézkedések szélesebb körű támogatottságát.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
| Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
|---|---|
| Kulcsszavak: | Európai Unió, klímapolitika, klímaváltozás, környezetvédelem, társadalom |
| SWORD Depositor: | User Archive |
| Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
| Rekord készítés dátuma: | 2025. Okt. 27. 14:24 |
| Utolsó módosítás: | 2025. Okt. 27. 14:24 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

