A digitalizáció hatása a sportmédiára

Fazekas Máté (2025) A digitalizáció hatása a sportmédiára. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A digitalizáció hatása a sportmédiára.pdf] PDF
A digitalizáció hatása a sportmédiára.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Fazekas dok.pdf] PDF
Fazekas dok.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (222kB)
[thumbnail of Fazekas Máté_szakdolgozat értékelése külsős bíráló által_2025.pdf] PDF
Fazekas Máté_szakdolgozat értékelése külsős bíráló által_2025.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (124kB)
[thumbnail of Fazekas_biralat.pdf] PDF
Fazekas_biralat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (324kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat a digitális platformok, különösen a streaming szolgáltatások és a közösségi média hatását vizsgálja a magyar sportmédia fogyasztási szokásaira, különös tekintettel a hagyományos médiumok, elsősorban az M4 Sport szerepére. A kutatás célja annak megértése, hogy a digitális technológiák miként alakítják a nézői elkötelezettséget, a sportújságírók munkáját, valamint a televíziós és online csatornák nézettségi trendjeit a magyar piacon. A vizsgálat vegyes módszertant alkalmaz, ötvözve a kvalitatív és kvantitatív megközelítéseket: egy félig strukturált mélyinterjút Kerényi Ervinnel, az m4sport.hu főszerkesztőjével, valamint kvantitatív adatelemzést hét esettanulmány alapján, amelyek különböző sporteseményeket és médiaplatformokat ölelnek fel. A kutatás hét esettanulmánya – a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság magyar válogatott mérkőzései, a 2024-es Bajnokok Ligája-döntő, a párizsi olimpia, a 2024-es Forma-1 Magyar Nagydíj, a 2023-as budapesti atlétikai világbajnokság, a 2025-ös Super Bowl és a Nemzeti Sport digitális átalakulása – átfogó képet nyújt a digitális és hagyományos média közötti dinamikáról. Az elemzés során a televíziós nézettségi adatokat (pl. M4 Sport, Arena4), a közösségi média interakciókat (Facebook, Instagram, TikTok) és az online platformok látogatottságát (pl. YouTube, Nemzeti Sport Online) hasonlították össze. Az adatok az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), az MTVA, a Social Champ, valamint globális források (pl. Nielsen, FOX) statisztikáira épülnek, biztosítva az eredmények megbízhatóságát. A kutatás eredményei szerint a televízió továbbra is meghatározó szerepet tölt be a jelentős sportesemények közvetítésében, különösen a nemzeti jelentőségűeknél. Például a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság Skócia elleni magyar mérkőzése 1,87 millió televíziós nézőt vonzott, 39,7%-os közönségaránnyal, míg a 2023-as budapesti atlétikai világbajnokság 15,1%-os átlagos közönségarányt ért el. Ugyanakkor a digitális platformok egyre nagyobb teret nyernek, különösen a mindennapi fogyasztásban és a 18–34 éves korosztály körében. Az M4 Sport MeccsNéző alkalmazása az Eb alatt 100 000 egyidejű felhasználót ért el, a Nemzeti Sport Online pedig heti 7 millió oldalletöltéssel büszkélkedhet, jelezve a digitális tartalomfogyasztás térnyerését. A közösségi média kulcsfontosságú az interaktivitás és a szurkolói elkötelezettség növelésében. A párizsi olimpia során Kós Hubert és Milák Kristóf közös szelfije 70 000 kedvelést kapott a Facebookon és 50 000-et az Instagramon, míg a 2024-es Eb Skócia elleni mérkőzésének gólvideója 50 000 lájkot és az összefoglaló 718 000 YouTube-megtekintést generált. A streaming platformok, mint az RTL+ Premium és a NET4+, rugalmas hozzáférést kínálnak exkluzív tartalmakkal, például a Bajnokok Ligája és az NFL mérkőzésekkel. Azonban előfizetéses modelljük gazdasági akadályokat jelenthet, különösen a piac széttöredezettsége miatt, ahol különböző sportágakhoz több előfizetés szükséges, növelve a fogyasztók költségeit. Kerényi Ervin interjúja rávilágított, hogy a hibrid közvetítési modellek – amelyek ötvözik a televíziós adások széles elérhetőségét az online tartalmak rugalmasságával – elengedhetetlenek a széles közönség megszólításához. Az M4 Sport stratégiája az ingyenes hozzáférésre, a magyar nyelvű kommentárokra és az interaktív közösségi média tartalmakra épül, például Instagram-történetekre és valós idejű szavazásokra, amelyek különösen a fiatalabb közönséget célozzák. A streaming platformok, mint az RTL+ Premium és a NET4+, exkluzív tartalmakkal és mobilbarát megoldásokkal vonzzák a 18–34 éves korosztályt, de magas előfizetési díjaik (pl. RTL+ 2990 Ft/hó 2024 szeptemberétől) korlátozhatják a hozzáférést. A kutatás további kihívásokat is azonosít. A piac széttöredezettsége mellett a nézői adatok védelme és a közösségi média kommentjeinek kezelése etikai kérdéseket vet fel. Az M4 Sport és a Nemzeti Sport Online moderációs stratégiái, például a kommentek szűrése, hozzájárulnak a platformok hitelességéhez, míg az RTL+ Premium esetében a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata az előfizetési feltételek egyértelmű kommunikációjának fontosságát hangsúlyozta. A Nemzeti Sport példája – a nyomtatott példányszám 95 111-ről 23 000-re csökkenése (2009–2025) és az online platform sikere – a hagyományos média digitális átállásának lehetőségét mutatja. A dolgozat konklúziója, hogy a magyar sportmédia sikeresen alkalmazkodik a digitális átalakuláshoz a hibrid közvetítési modellek, a közösségi média integrációja és a felhasználói élmény javítása révén. Az M4 Sport hibrid megközelítése, amely a televíziós közvetítéseket online tartalmakkal egészíti ki, valamint a Nemzeti Sport Online napi gyorshírei és videós tartalmai példázzák a hagyományos média digitális relevanciáját. A streaming platformok új fogyasztási szokásokat hoznak, de a piac széttöredezettsége és az előfizetési költségek kihívást jelentenek. A kutatás hozzájárul a magyar sportmédia jövőjéről szóló diskurzushoz, kiemelve a stratégiai rugalmasság, a közönségközpontú innováció és az etikai felelősségvállalás fontosságát. A magyar sportmédia a digitális korban nemcsak tartalomgyártó, hanem közösségépítő szerepet is betölt, erősítve a szurkolók érzelmi kötődését és aktív részvételét.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, hibrid modellek, közösségi média, sportmédia, streaming platformok
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:24
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet