Szűcs Milán Máté (2025) Az Arktisz tengeri átjárói a globális kereskedelemben. Külkereskedelmi Kar.
|
PDF
Diplomadolgozat_Szűcs Milán Máté_L33JQK_2025.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
|
PDF
Bírálati lap diplomamunkához.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (68kB) |
|
|
PDF
Szűcs Milán Máté L33JQK.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (412kB) |
Absztrakt (kivonat)
A vízi szállítás fajlagosan a legolcsóbb szállítási mód, környezetkímélő és teherbírás szempontjából is a legjobb tulajdonságokkal bír, emiatt a legtöbb áru szállításakor ezt a szállítási módot választják. A hosszú távolságokra történő áruszállításban többnyire tömegáruk megmozgatásáról van szó, így gyakran csak a hajók felelnek meg ennek a célnak. Azonban komoly hátránya a hosszú szállítási idő, emiatt csak abban az esetben használható, ha a rakományok nem teljesítési idő érzékenyek.A világkereskedelem túlnyomó része az Európai Unió, az Egyesült Államok és Kína között zajlik, ezért nem meglepő, hogy az őket összekötő tengeri útvonalak a legforgalmasabbak. A rajtuk található különösen fontos fojtópontok (Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Malaka-szoros) gyakran túlterheltté vállnak a tömeges hajóforgalom miatt. Ennek következtében a tranzit idő és az átkelés díja jelentősen megnövekedhet. Egyre fontosabbá válik az alternatív útvanalak keresése a hajózási társaságok számára, amelyhez új lehetőségeket nyithat a sarki jégsapkák olvadása.A klímaváltozás következtében évről évre hosszabb időre válnak hajózhatóvá az arktiszi tengeri átjárók. Napjainkban egyre népszerűbb téma ezeknek az új lehetőségeknek a potenciális kiaknázása, amelyek rövidebb és kevésbé zsúfolt útvonalakat helyeznek kilátásba, ilyen módon hatást gyakorolva a világkereskedelmi útvonalak átalakulására. Az Arktisz hajózásra alkalmas területein 4 útvonal van számontartva: Északkeleti-átjáró, Északnyugati-átjáró, Transzpoláris útvonal és Arktikus híd. Ezek közül kiemelt jelentőséggel bír az Északkeleti-átjáró, mivel a hajóforgalom túlnyomó részben ezen az útvonalon koncentrálódik.Hipotézisem szerint az arktiszi útvonalak, különösen az Északkeleti-átjáró idővel megfelelő alternatívát nyújthatnak a délebben fekvő konvencionális útvonalak helyett. Ahhoz, hogy a hipotézist megvizsgáljam, az alábbi kutatási kérdésekre keresem meg a választ. A kutatás fő kérdése: Tudnak-e az arktiszi útvonalak megfelelő megoldást nyújtani a túlterhelt tengeri fojtópontok tehermentesítésére? A fő kérdés megválaszolására két alkérdés lett meghatározva. Az első: Az Arktisz természeti, és geopolitikai viszonyai, illetve a rendelkezésre álló technológia lehetővé teszik-e az útvonalak használatát széleskörben? A második: Az útvonalak hosszútávú használata gazdaságilag kifizetődő-e?
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás
| Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
|---|---|
| Kulcsszavak: | éghajlatváltozás, hajózás, katonaföldrajz, nemzetközi kapcsolatok, nemzetközi kereskedelem |
| SWORD Depositor: | User Archive |
| Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
| Rekord készítés dátuma: | 2025. Okt. 27. 14:22 |
| Utolsó módosítás: | 2025. Okt. 27. 14:22 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

