Az Arktisz tengeri átjárói a globális kereskedelemben

Szűcs Milán Máté (2025) Az Arktisz tengeri átjárói a globális kereskedelemben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Diplomadolgozat_Szűcs Milán Máté_L33JQK_2025.pdf] PDF
Diplomadolgozat_Szűcs Milán Máté_L33JQK_2025.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Bírálati lap diplomamunkához.pdf] PDF
Bírálati lap diplomamunkához.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (68kB)
[thumbnail of Szűcs Milán Máté L33JQK.pdf] PDF
Szűcs Milán Máté L33JQK.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (412kB)

Absztrakt (kivonat)

A vízi szállítás fajlagosan a legolcsóbb szállítási mód, környezetkímélő és teherbírás szempontjából is a legjobb tulajdonságokkal bír, emiatt a legtöbb áru szállításakor ezt a szállítási módot választják. A hosszú távolságokra történő áruszállításban többnyire tömegáruk megmozgatásáról van szó, így gyakran csak a hajók felelnek meg ennek a célnak. Azonban komoly hátránya a hosszú szállítási idő, emiatt csak abban az esetben használható, ha a rakományok nem teljesítési idő érzékenyek.A világkereskedelem túlnyomó része az Európai Unió, az Egyesült Államok és Kína között zajlik, ezért nem meglepő, hogy az őket összekötő tengeri útvonalak a legforgalmasabbak. A rajtuk található különösen fontos fojtópontok (Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Malaka-szoros) gyakran túlterheltté vállnak a tömeges hajóforgalom miatt. Ennek következtében a tranzit idő és az átkelés díja jelentősen megnövekedhet. Egyre fontosabbá válik az alternatív útvanalak keresése a hajózási társaságok számára, amelyhez új lehetőségeket nyithat a sarki jégsapkák olvadása.A klímaváltozás következtében évről évre hosszabb időre válnak hajózhatóvá az arktiszi tengeri átjárók. Napjainkban egyre népszerűbb téma ezeknek az új lehetőségeknek a potenciális kiaknázása, amelyek rövidebb és kevésbé zsúfolt útvonalakat helyeznek kilátásba, ilyen módon hatást gyakorolva a világkereskedelmi útvonalak átalakulására. Az Arktisz hajózásra alkalmas területein 4 útvonal van számontartva: Északkeleti-átjáró, Északnyugati-átjáró, Transzpoláris útvonal és Arktikus híd. Ezek közül kiemelt jelentőséggel bír az Északkeleti-átjáró, mivel a hajóforgalom túlnyomó részben ezen az útvonalon koncentrálódik.Hipotézisem szerint az arktiszi útvonalak, különösen az Északkeleti-átjáró idővel megfelelő alternatívát nyújthatnak a délebben fekvő konvencionális útvonalak helyett. Ahhoz, hogy a hipotézist megvizsgáljam, az alábbi kutatási kérdésekre keresem meg a választ. A kutatás fő kérdése: Tudnak-e az arktiszi útvonalak megfelelő megoldást nyújtani a túlterhelt tengeri fojtópontok tehermentesítésére? A fő kérdés megválaszolására két alkérdés lett meghatározva. Az első: Az Arktisz természeti, és geopolitikai viszonyai, illetve a rendelkezésre álló technológia lehetővé teszik-e az útvonalak használatát széleskörben? A második: Az útvonalak hosszútávú használata gazdaságilag kifizetődő-e?

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: éghajlatváltozás, hajózás, katonaföldrajz, nemzetközi kapcsolatok, nemzetközi kereskedelem
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:22
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:22

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet