Tóth Dániel (2025) A franchise modell versenyképességének vizsgálata a változó gazdasági és innovációs környezetben. Külkereskedelmi Kar.
|
PDF
Szakdolgozat végleges PDF_2.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
|
PDF
Külső konzulens bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (96kB) |
|
|
PDF
Tóth Dániel bírálat 202526 tavasz.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (969kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban a franchise üzleti modell versenyképességét vizsgáltam a változó gazdasági és innovációs környezetben. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy a franchise hálózatok hogyan reagálnak a gazdasági válságokra, hogyan képesek alkalmazkodás révén megőrizni stabilitásukat, és milyen szerepet játszanak ebben a modell sajátosságai, az innováció, valamint a fogyasztói magatartás megváltozása.Szekunder adatgyűjtés révén bemutattam a franchise modell működését, típusait, előnyeit és kihívásait. Elemeztem a modellre jellemző kulcs tulajdonságokat, mint például a standardizálás, agilitás, átvevői autonómia, valamint az innovációs képesség kérdéskörét. A szekunder kutatás során hazai és nemzetközi szakirodalmak, tanulmányok, valamint statisztikai adatok alapján elemeztem a válsághelyzetek hatását a franchise rendszerekre és a fogyasztók döntéshozatalára. Feltártam a modellt jellemző szoros háromágú kölcsönhatást, mely a modell egész filozófiáját meghatározza.Primer kutatásomat kvantitatív módon, kérdőíves felmérés formájában végeztem. A felmérés három fő témakört ölelt fel: vizsgáltam a gazdasági visszaesések hatását a fogyasztói szokásokra, a franchise márkákhoz való fogyasztói viszonyulást, valamint az innováció megítélését is. A válaszok alapján megállapítható, hogy a fogyasztók döntési szempont rendszerében jelentős változások következnek be válsághelyzetek hatására. Bizonyos szempontok előtérbe kerülnek, még mások háttérbe szorulnak. Válsághelyzetben a fogyasztók számottevő többsége tudatosabban vásárol, felértékeli az ár-érték arányt és preferálja az ismert, bejáratott márkákat, melyeket megbízhatóbbnak és kiszámíthatóbbnak ítél meg. Ez szignifikáns versenyelőnyt jelent a modellt alkalmazó vállalatok számára, ugyanis a franchise hálózatok nagy mértékben építenek a márkaismertségre. A válaszadók többsége pozitív asszociációkat társít a franchise-okhoz, mint például a gyorsaság, hatékonyság és konzisztens minőség. Ugyanakkor a személytelennek, időnként drágának gondolják és az egyediség hiánya is negatívumként jelenik meg. Kiderült, hogy legtöbb fogyasztó hűséget mutat preferált márkái felé. Ez a hűség és az ezt megalapozó bizalom még inkább felértékelődik nehéz gazdasági időkben.A kutatás során igazolódott, hogy a franchise hálózatok összességében válságtűrőbbek független versenytársaiknál, melyet három alappilér biztosít: belső struktúrális felépítésük jellege, fogyasztók megítélése, modell sajátosságaiból adódó plusz lehetőségek.Stabil felépítésük lehetővé teszi számukra, hogy gyorsabban és hatékonyabban reagáljanak a megváltozott külső körülményekre. Ehhez azonban elengedhetetlen a megfelelő hatékonyságú belső kommunikáció és tudásmegosztás, valamint az átvevők bizonyos szintű autonómiája is. A túlzott szabályozás gátolhatja a kezdeményezőkészséget, míg a megfelelő szintű önállóság ösztönözheti a lokális innovációt, amely kedvező esetben később hálózati szinten is hasznosítható.A kutatás egyértelműen rámutatott, hogy a fogyasztók jobb döntésnek látják a franchise hálózatban működő vállalatok termékeit/szolgáltatásait, független egyéni versenytársaikéval szemben, a vizsgált időszakban. Megváltozott döntési szempontrendszerük kedvezően hat a franchise márkák megítélésére. Ez a fogyasztói lojalitás versenyelőnyt jelent számukra a kritikus időszakokban.A magas szintű belső támogatás, oktatások, know-how megosztása egy sajátos belső tudásforrást jelent minden átvevő számára. Az egységesítés megfelelően kihasználva előnyt jelent a hálózat számára. Jó példa erre a közös marketing költségvetés alkalmazása, mely nagyobb volumenű, hatékonyabb kommunikációt biztosít a láncolat egészének.A modell biztos alapokra épít. A piacon bejáratott, validált márkák jellemzik, melyek végletekig optimalizált működési modelleken alapszanak. Ez jelentősen csökkenti a piacra lépés kezdeti kockázatát, mely nem csak a befektetők számára teszi vonzó lehetőséggé nehéz gazdasági helyzetben, de a befektetési vagy tőkésítési célú finanszírozás terén is hatalmas előnyöket jelent.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
| Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
|---|---|
| Kulcsszavak: | fogyasztói magatartás, franchise, gazdasági válság, üzleti modellek, válságkezelés, versenyképesség |
| SWORD Depositor: | User Archive |
| Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
| Rekord készítés dátuma: | 2025. Okt. 27. 14:22 |
| Utolsó módosítás: | 2025. Okt. 27. 14:22 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

