Forgács Viktória Lilla (2025) A Body Positivity Kihívásai és Lehetőségei; A Mozgalom Bemutatása Két Ellentétes Hatású Kampányon Keresztül. Külkereskedelmi Kar.
|
PDF
Szakdolgozat_Forgacs_Viktoria_Lilla_2025_04_28.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
|
PDF
bírálat_ForgácsViktória.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (246kB) |
|
|
PDF
biralat_Forgács Viktória Lilla_külső konzulens_fin.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (74kB) |
Absztrakt (kivonat)
A testpozitivitás mozgalma az elmúlt években egyre hangsúlyosabb szerepet kapott a közösségi médiában és a társadalmi diskurzusokban. A dolgozat célja, hogy feltárja, hogyan hatnak a testpozitív üzenetek mögött álló cégek kampányai az emberekre: például fogyasztói szempontból, testképre, hitelességre, esetleges ellentmondásokra; ez a szekunder és a primer kutatás összevetésével történik. A dolgozat elméleti alapját a testpozitív mozgalmat támogató és önfejlesztő könyvek, cikkek és tanulmányok képezik, például Nikita R. Raikwar testpozitivitást feldolgozó és önfejlesztő könyve, Csabai Márta önelfogadásról szóló tanulmánya, a Body Image című folyóirat több cikke. Emellett feldolgozásra került a Calvin Klein és a Bluebella weboldalának a testpozitív kampányairól szóló részei. Jelen dolgozat célja Calvin Klein, egy nagy múltú divatmárka, valamint a Bluebella, mely egy kisebb, szintén fehérneműket forgalmazó márka testpozitivitásra épülő kampányainak a bemutatása. Míg a Calvin Klein kampány az interneten és a médiában nagy figyelmet és pozitív visszhangot kapott, addig a Bluebella kampányának kritikái főképp támadóak, negatívak voltak, tehát a két kampány ellentétes fogadtatásban részesült. A kutatás módszertana kvantitatív és kvalitatív elemeket egyaránt alkalmaz: egy online kérdőív, valamint szekunder elemzés formájában hazai és nemzetközi cikkek és kritikák tartalmi vizsgálata képezte az adatbázist. Az elemzés rávilágít arra, hogy a testpozitív diskurzus üzleti célú alkalmazása ambivalens fogyasztói reakciókat válthat ki, és komplex társadalmi kérdéseket vet fel a reprezentáció, az őszinteség és a márkahűség szempontjából. Az eredmények azt mutatják, hogy a testpozitív tartalmak bizonyos esetekben hozzájárulnak a pozitív testkép kialakulásához, azonban sok esetben újfajta nyomásként is megjelennek az „önszeretet kötelezettsége” formájában. Az eredmények alapján a primer és szekunder kutatás megállapításai több ponton eltérnek: míg a médiában gyakran kritikus hangvétel jelenik meg a kampányok hitelességét illetően, a válaszadók többsége pozitívan fogadta az ilyen típusú vizuális tartalmakat a Bluebella esetében, a Calvin Klein azonban a szekunder kutatás során kutatott pozitív eredményei ellenére a primer kutatásnál a kitöltők nem vélekedtek kifejezetten pozitívan. Ez az ellentmondás rávilágít arra, hogy a testpozitív diskurzus üzleti célú alkalmazása összetett reakciókat vált ki, és különböző értelmezések születnek a közönség és a szakmai véleményformálók részéről. A dolgozat lezárása a lehetséges megoldásokat az ellentétekre, valamint további kutatási javaslatokat tartalmazza.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Kommunikáció Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
| Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
|---|---|
| Kulcsszavak: | egészség, internetes reklám(ok), kampányok, kérdőíves felmérés, közösségi média, online kommunikációelmélet, public relations, testkép |
| SWORD Depositor: | User Archive |
| Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
| Rekord készítés dátuma: | 2025. Okt. 27. 14:19 |
| Utolsó módosítás: | 2025. Okt. 27. 14:19 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

