Jobban ismer, mint én saját magam? Mi a határ a személyes információk marketing célú felhasználására?

Nyiri Attila (2025) Jobban ismer, mint én saját magam? Mi a határ a személyes információk marketing célú felhasználására? Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat aláírt.pdf] PDF
Szakdolgozat aláírt.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of NyiriA_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes.pdf] PDF
NyiriA_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (468kB)
[thumbnail of Nyiri Attila szakdolgozat külső bírálat.pdf] PDF
Nyiri Attila szakdolgozat külső bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (69kB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásomban a felhasználók körében megjelenő személyre szabott hirdetéseket vizsgálom. Úgy gondolom, hogy a téma aktuális, hiszen a digitális marketingnek egyre nagyobb szerepe van a felhasználók körében. Rengeteg adatot dolgozunk fel nap mint nap az online szférában, és nem mindegy, hogy ezek hasznosak számunkra, vagy az időnket rabolják. Egyre nagyobb szerepe van a felhasználói élmény javításának és a felhasználókkal való interakcióknak, a technológia fejlődése, a vásárlói elvárások és az adatok hatalma miatt. A kutatásomban arra szeretnék választ kapni, hogy a felhasználók szerint hol húzódik az a határ, amikor még hozzájárulnak ahhoz, hogy az online megosztott személyes adataikat marketing célra, személyre szabott hirdetések formájában felhasználják. A kérdés megválaszolásához primer és szekunder kutatást is végezek. A szekunder kutatás során előbb hazai és nemzetközi szakirodalom alapján ismertetem a kutatás szempontjából legfontosabb kérdéseket (mint a reklám evolúciója, a transzparens reklámozás, a személyre szabott hirdetések, ezek előnyei és hátrányai, illetve az ezekkel kapcsolatban felmerülő adatvédelmi aggályok). A primer kutatásban az általam készített online kérdőív adatait interpretálom. Ebben a vásárlási szokásokat vizsgáltam: legfőképpen az érdekelt, hogy mit gondolnak a felhasználók a személyes adataik felhasználásáról és hogy mennyire tájékozottak az adatvédelemmel kapcsolatban, hasznosnak tartják-e a személyre szabott hirdetéseket, ezek milyen reakciókat váltanak ki és hogy kell-e szabályozni ezeknek a működését. A kutatásom eredményeit összegezve úgy érvelek, hogy a személyre szabott hirdetéseket a válaszadóim többsége hasznosnak találja, rendszeresen használják ezeket új tartalmak, kedvezmények és információszerzés céljából, azonban meg kell húzni bizonyos határokat a személyes információk felhasználásával, és hogy a legcélravezetőbb az lenne, ha ez a folyamat transzparens lenne.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatfeldolgozás, e-marketing - elektronikus marketing, elektronikus reklám, felhasználók, információ, internetes reklám(ok), közösségi média, mesterséges intelligencia
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Okt. 27. 14:19
Utolsó módosítás: 2025. Okt. 27. 14:19

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet