A hosszútávú tervezés kihívásai a használtautó piac tendenciáinak tükrében

Jeszenszky Andor (2025) A hosszútávú tervezés kihívásai a használtautó piac tendenciáinak tükrében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Jeszenszky_Andor_OLZKYM.pdf] PDF
Jeszenszky_Andor_OLZKYM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (908kB)
[thumbnail of BA_O_Jeszenszky_Andor.pdf] PDF
BA_O_Jeszenszky_Andor.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (72kB)
[thumbnail of BA_B_Jeszenszky_Andor.pdf] PDF
BA_B_Jeszenszky_Andor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (127kB)
[thumbnail of Jeszenszky Andor.pdf] PDF
Jeszenszky Andor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (80kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat célja annak vizsgálata, hogy milyen lehetőségei és korlátai vannak a hosszútávú üzleti tervezésnek a magyar használtautó kereskedelemben, különös tekintettel azokra a strukturális sajátosságokra és külső környezeti tényezőkre, amelyek ezt a piacot jellemzik. A használtautó piac egy rendkívül heterogén, decentralizált működésű szektor, amelyben független mikrovállalkozások, márkakereskedések használtautó részlegei, valamint digitális platformalapú szereplők egyaránt jelen vannak. A kutatás kvalitatív megközelítéssel, félig strukturált interjúk segítségével tárta fel a piaci szereplők döntési logikáit, alkalmazkodási stratégiáit és tervezési gyakorlatát. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a klasszikus értelemben vett stratégiai tervezés ritkán jellemző: a független szereplők többnyire ösztönös, napi szintű működés mentén hozzák meg döntéseiket, míg a márkakereskedések strukturált, de kevésbé rugalmas környezetben dolgoznak. A hosszútávú gondolkodás formálisan nincs jelen, de adaptív, tapasztalati alapon kialakított működési logikák megfigyelhetők. A legnagyobb kihívást az információhiány, a gazdasági instabilitás és a piaci kiszámíthatatlanság jelenti. A dolgozat arra a következtetésre jut, hogy a hosszútávú tervezés nem elvetendő cél, de annak formája és megvalósíthatósága szorosan összefügg a szereplők erőforrásaival, informáltságával és alkalmazkodóképességével. A fenntartható működés kulcsa a reflexív, tanulásalapú gondolkodás, nem pedig a merev stratégiai struktúrák másolása.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adásvétel, autókereskedelem, éves tervezés, gépjármű értékesítés, járműipar - gépjárműipar
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 13:07
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 13:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet