Koroknai Bertalan Imre (2025) Intralogisztikai AGV tervezése. Pénzügyi és Számviteli Kar.
![]() |
PDF
Koroknai_Bertalan_Imre_Z9KVTP.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
![]() |
PDF
BA_O_Koroknai_Bertalan_Imre.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (125kB) |
![]() |
PDF
BA_B_Koroknai_Bertalan_Imre.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (598kB) |
![]() |
PDF
KoroknaiBertalan_belsőbírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (362kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozat témája egy olyan Moduláris intralogisztikai jármű megtervezése volt, mely Univerzálisan képes szállítmányozási feladatok elvégzésére az elektronikával foglalkozó cég gyártócsarnokaiban. A cél egy olyan autonóm jármű megalkotása, amely az elektronikai komponensek, tárolódobozok és késztermékek mozgatására egyaránt alkalmas. Az alkalmazás típusától függően különféle felépítmények csatlakoztathatók hozzá, így képes a gyártási folyamatokba szervesen illeszkedni. A dolgozat egy rövid bemutatóval kezdődik általánosságban az AGV-kről, majd ezután egy történeti áttekintést is olvashatunk a fejlődésükről. A második fejezetben részletesen bemutatom a szobán forgó elektronikával foglalkozó cég által alkalmazott különböző robotokat. Ez azért fontos, mivel a gyárban jelenleg olyan AGV-k működnek, amelyek specifikus feladatok ellátására alkalmasak, ezáltal nincs semmilyen rugalmasság bennük. Ez hosszútávon egy hatalmas gépparkhoz vezet, ami megmagyarázza egy univerzálisan alkalmazható robot létjogosultságát. A fejezetben bemutatok minden olyan komponenst és logikát, ami szükséges a robotok alkalmazásához ideértve, de nem kizárólag az útvonal követő szenzort és annak működését vagy a robotok elejére szerelt ütközőt. Fontosnak tartottam a kidolgozás során, hogy a robot tervezéséhez releváns jó tulajdonságokat át tudjam venni a már alkalmazott AGV-kből. Ilyen például a fiókrendszer, ami végül az általam tervezett robotba is bekerült. Természetesen a jó tulajdonságok mellett rosszakat is sikerült felfedezni. Célul tűztem ki, hogy ezeket a hibákat legjobb tudomásom szerint tudjam orvosolni az új roboton. Ilyen volt például a fiókrendszerből adódó kábelek gyakori sérülése vagy az akkumulátor töltő roboton való elhelyezése. A harmadik fejezetben bemutatom az előre kötelezően tartandó méreteket magyarázattal, ami egy keretet nyújt a tervezendő moduláris AGV befoglaló méreteihez. Egy másik kulcsfontosságú adat a méret eldöntéséhez a szállítani kívánt elektronikai komponensek mérete, ezt is részletesen taglalom. A fejezet további részében szó esik a szükséges berendezésekről, ide értve a hajtáshoz-, navigációhoz-, biztonsághoz- és vezérléshez elengedhetetlen komponenseket. A negyedik fejezetben történik a tényleges fejlesztés. Ez az AGV alvázának kialakításával kezdődik, ahol azonnal ki kellett jelölnünk az imént említett berendezések helyét. Egy külön alfejezetet kapott a felfüggesztés kialakítása, mivel a robot akár 500 kg súlyt is cipelhet így kifejezetten fontosnak tartom ennek részletezését. Ezek után következett a hajtáshoz szükséges komponensek kiválasztása és elhelyezése (pl.: motor, áttétel, mankókerék) majd a navigációhoz szükséges eszközök is helyt kaptak a roboton az előre meghatározott méretek szerint. Ezt követte a biztonsági funkciók integrálása a robotba. Itt bekerült a LIDAR mint védelmi funkció, a már korábban említett ütköző és két darab visszajelző lámpa is. Ugyan ebbe az alfejezetbe kerültek be az emelők is mivel ezek majd alátámasztják a robot felső burkolatát. A következő lépés a fiókrendszer kialakítása volt, ahol végezetül négy darab fiók került elhelyezésre, amiben szétválasztottam a különböző komponenseket méretük és funkciójuk alapján. A fiókok mögé beépítésre került egy energialánc is, amely a kábelek védelmét szolgálja. Végül a szükséges gombokat is elhelyeztem a fiókokon. Az utolsó pár fejezetben elkészül a robot karosszéria borítása és a felváza, figyelve a gyárban kötelezően tartandó ESD védelemre és a strapabíróságra. A továbbiakban egy virtuális súlymérés következett az Autodesk Inventor Professional segítségével, ahol megközelítőleg 250 kg jött ki össztömegre. Ha a robotot ellátjuk a már említett felépítmények egyikével akkor körülbelül 300-320 kilogramm súlyra számíthatunk. Az utolsó fejezetben egy összefoglalás és értékelés olvasható egy rövid jövőbeli kitekintéssel egyetemben.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | AGV, logisztika, robotok, szállítás, tervezés |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 13:06 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 13:06 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |