A digitális platformok szerepe a hálózati gazdaságban

Basa-Őri Szandra (2025) A digitális platformok szerepe a hálózati gazdaságban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Basa-Őri_Szandra_OZYDMT.pdf] PDF
Basa-Őri_Szandra_OZYDMT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of BA_O_Basa-Őri_Szandra.pdf] PDF
BA_O_Basa-Őri_Szandra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (252kB)
[thumbnail of Basa-Őri Szandra.pdf] PDF
Basa-Őri Szandra.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (80kB)
[thumbnail of BA_B_Basa-Őri_Szandra.pdf] PDF
BA_B_Basa-Őri_Szandra.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (794kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom központi témája az online kereskedelem és a digitális platformok szerepe a mai hálózati gazdaságban, különös tekintettel a kínai gyökerű TEMU platform gyors térnyerésére és működési sajátosságaira. Célom az volt, hogy feltárjam, milyen üzleti és technológiai tényezők állnak a TEMU rövid idő alatt elért sikerének hátterében, hogyan alakította át a digitalizáció a kereskedelmi környezetet, valamint milyen lehetőségek és kihívások várnak a hazai és európai piaci szereplőkre. A dolgozat első részében áttekintettem a hálózati gazdaság fogalmát, jellemzőit, előnyeit és hátrányait, majd bemutattam a digitális platformok típusait és működési modelljeit. Ezt követően részletesen elemeztem a TEMU üzleti modelljét, stratégiáját és logisztikai megoldásait, árazási politikáját, felhasználói élményét és a vállalatot ért kritikákat (adatvédelem, szállítási idő, termékminőség) is. A szakirodalmi áttekintésben definiáltam a hálózati gazdaság fogalmát, bemutattam az e-kereskedelem, az e-business és a platformgazdaság közötti különbségeket, valamint a digitális platformok előnyeit (költséghatékonyság, globális elérhetőség, innováció) és hátrányait (adatvédelmi kockázatok, versenyaránytalanság, jogi hézagok). Kutatásom kvantitatív szakaszában egy online kérdőívet alkalmaztam, melynek célja a magyar vásárlók külföldi e-kereskedelmi platformokról alkotott véleményének feltérképezése. A válaszadók túlnyomó többsége a kedvező árakat és a széles termékkínálatot jelölte meg legfőbb motivációként, míg a bizalmatlanság fő forrásai az adatvédelmi aggályok, az ismeretlen eladók és a hosszabb szállítási idő voltak. Eredményeim alapján a hazai vállalatok számára ajánlott a globális platformokkal való együttműködés és a saját digitális szolgáltatások fejlesztése, míg a szabályozók részére a GDPR, a DMA és a DSA kereteinek finomhangolása lenne célszerű, az innováció és a felhasználói bizalom egyensúlyának megteremtése érdekében. Az eredmények rámutatnak, hogy a digitális platformok nemcsak gazdasági, hanem társadalmi és kulturális változásokat is katalizálnak. A fenntartható növekedés érdekében elengedhetetlen az átláthatóság, az adatvédelem és a megfelelő szabályozási háttér kialakítása, emellett a környezetvédelem szempontjait is figyelembe kell venni. A jövőbeli stratégiáknak a folyamatos innovációra, rugalmasságra és a globális verseny dinamikájához való gyors alkalmazkodásra kell épülniük. A fenntarthatóság és a környezettudatosság integrálása szintén feltétlenül szükséges a platformgazdaság hosszú távú versenyképességének megőrzése és hosszú távú fejlesztése érdekében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális gazdaság, e-business, e-kereskedelem, hálózati gazdaság, online értékesítés
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 13:06
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 13:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet