Online adatszolgáltatás modern ERP rendszerekben: követelmények és megvalósítás

Abonyi Levente Zsombor (2025) Online adatszolgáltatás modern ERP rendszerekben: követelmények és megvalósítás. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Abonyi_Levente_BBQF36_GI.pdf] PDF
Abonyi_Levente_BBQF36_GI.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Abonyi_Levente_BBQF36_GI_Összefoglalás.pdf] PDF
Abonyi_Levente_BBQF36_GI_Összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (79kB)
[thumbnail of Külső konzulensi értékelés.pdf] PDF
Külső konzulensi értékelés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)
[thumbnail of Abonyi Levente Zsombor.pdf] PDF
Abonyi Levente Zsombor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (118kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat célja, hogy bemutassa hogyan történik egy online adatszolgáltató rendszer bevezetése egy modern ERP környezetben. Ez egy olyan automatizált számlaadat-szolgáltató program példáján keresztül kerül ismertetésre, amelyet egy magyarországi vállalat SAP rendszerébe integráltak. Ez a program a NAV Online Számla rendszerébe küldi az adatokat. A dolgozat három fő kérdés mentén épül fel. Ezek közül az egyik, hogy a szolgáltató programnak milyen jogszabályi követelményeknek kell megfelelnie. Továbbá milyen technikai és funkcionális megoldások alkalmazhatók az automatizálásra, valamint milyen előnyökkel és kihívásokkal jár az online adatszolgáltatás automatizálása a vállalat szemszögéből. A dolgozat első részében ismertetésre kerülnek a programmal szemben támasztott követelmények a jelenleg hatályos jogszabályok alapján. Ezek értelmében az áfás számlákat a kiállítást követően azonnal, vagy legfeljebb 24 órán belül, emberi beavatkozás nélkül elektronikus úton kell eljuttatni a NAV rendszerébe. Az időzítés mellett a számlaadatok jelentésének meghatározott XML struktúrában, azaz a NAV által előírt XML-sémának megfelelően kell történnie. A szolgáltatás alapvető követelménye, hogy az aktuálisan érvényes NAV Online SSL tanúsítvány szerepeljen az adatszolgáltató ERP rendszer certifikáció-listájában. Manuális adatszolgáltatás esetén a hibázás esélye magas, a folyamat pedig időigényes, ezért vizsgálatra kerülnek a technikai és funkcionális lehetőségek, amelyek az automatizált módon történő működéshez szükségesek. A NAV Online Számla és a különböző ERP rendszerek API-k, azaz alkalmazásprogramozási interfészek használatával képesek a valós idejű, szabványos adatcsere végrehajtására. Kiegészítő technológiaként SAP környezetben az adatok közvetítését az RFC (Remote Function Call) kapcsolatok segítik. Ezért kulcsfonfontosságú a megfelelő kapcsolatok kiépítése. A dolgozat nemcsak elméleti, hanem gyakorlati síkon is betekintést nyújt a vizsgált adatszolgáltató-program bevezetési folyamatába. Ez a folyamat több összetevős. A bevezetés első és egyben egyik legfontosabb része az igénylő vállalatnál használatos folyamatok felmérése. A megfelelő felmérés kulcsszerepet játszik a rendszerbevezetés sikerességét tekintve. A felmérést követően a megismert üzleti folyamatok alapján kezdődhet meg a beállítási folyamat. A beállítási folyamatban gyakran nemcsak alap, hanem egyedi beállításokat is el kell végezni, hogy a program illeszkedni tudjon a vállalat specifikus rendszerébe. A különböző beállítások külön táblákban történnek, ami program rugalmas módosítását eredményezi, például a jogszabályi változások lekövetése esetében. Miután megtörténnek a beállítások, előbb a szolgáltató, majd pedig az igénylő cég munkatársainak kell tesztelniük a fejlesztői, majd pedig a tesztrendszert. Ennek során valamilyen projekttámogató szoftver használatával kell kezelni az egyes teszteseteket és a felmerült problémákat. Minden rendszer sikeres tesztelése után jegyzőkönyvet kell kiállítani, amelynek aláírása után következhet a soron lévő folyamat. A tesztelésen túl szó esik a rendszer élesítését követő támogatási folyamatról is, ami alatt a felmerülő hibákat a korábban említett projekttámogató rendszerbe kell rögzíteni. A felvett hibajeggyel kapcsolatos kommunikáció szintén ebben a programban történik. A támogatási folyamat ezen felül oktatási tevékenységeket is magába foglal. A szolgáltató cégnek át kell adnia a megfelelő elméleti és gyakorlati ismereteket az igénylő fél számára, hogy az önállóan – a szolgáltató cég tanácsadóinak bevonása nélkül – is képes legyen az esetleges hibás adatszolgáltatások azonosítására és a hibák elhárítására. A szolgáltatóprogram egyik fejlesztőjével készített interjú alapján bemutatásra kerülnek a program feltárt hiányosságai és annak fejlesztési lehetőségei. Megállapítható, hogy az ügyfelek által használt technológiák változatossága miatt a program folyamatos karbantartást és fejlesztést igényel. A program legfőbb hiányossága, hogy egy látszólag sikeres adatszolgáltatás esetén a naplózó funkció helytelen adatot jelenít meg, ezért a hasonló helyzetekben nehezen visszakövethető a hiba oka. Továbbá a program felhasználói felülete csak SAP GUI felületen érhető el, hiszen az SAP Fiori csempés megoldás nem létezik még. Ezt a jövőben feltétlenül le kell fejleszteni. Mindezen túl a párhuzamos feldolgozás technikai korlátjai és a jogosultságkezelés fejletlensége is hiányosságként értékelhetők. A gazdasági hatások felméréséhez a dolgozat TEI (Total Economic Impact) elemzést is tartalmaz, amely figyelembe veszi a költségeket, megtakarításokat, kockázatokat és az üzleti rugalmasságot. A vizsgált négy dimenzió alapján a bevezetett szolgáltatóprogram három éven belül több mint 65 millió forint költségmegtakarítást eredményez a vállalat számára. A legnagyobb megtakarítás a munkaerőköltségek csökkenéséből fakad, mivel a rendszer kiváltja a manuális adatbevitel szükségességét, emellett csökken a hatósági bírságok esélye is. A dolgozatot elolvasva megállapítható, hogy a NAV felé történő elektronikus számlaadat-szolgáltatás ERP rendszeren keresztül technikailag megvalósítható, üzletileg megtérülő és rugalmasan fejleszthető. Amennyiben az integráció megfelelően előkészített bevezetéssel történik, úgy a rendszer képes a jelentős hatékonyságnövekedés és költségcsökkentés mellett a jogszabályoknak való megfelelés biztosítására a vállalat számára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatszolgáltatás, ERP rendszerek, NAV, SAP, XML
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 13:06
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 13:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet