Gulyás Gréta (2025) A pénzügyi kultúra és pénzügyi tudatosság szerepe a magyar lakosság mindennapi életében – Generációk nyomában. Pénzügyi és Számviteli Kar.
![]() |
PDF
Gulyás_Gréta_V4TX32.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
![]() |
PDF
Msc_O_Gulyás_Gréta.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (131kB) |
![]() |
PDF
Gulyás Gréta.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (195kB) |
![]() |
PDF
Bírálat_Gulyás Gréta.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (595kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozati kutatásom fókuszában a jelenleg hazánkban uralkodó pénzügyi kultúra és pénzügyi tudatosság vizsgálata állt. Úgy gondolom, hogy ez a kutatási terület napjainkban egy rendkívül aktuális és társadalmi szempontból is fontos kérdés. A pénzügyi kultúrával és pénzügyi tudatossággal kapcsolatos problémák a fiatal felnőttektől kezdve egészen az idősebb generációkig jelen vannak. A pénzügyi tudatosság segít abban, hogy egy háztartás a megfontolt pénzügyi döntések által javítson pénzügyi helyzetén. Ellenben ez egyre nagyobb kihívást jelent a mai modern társadalom számára. Szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy napjainkban milyen a magyar emberek pénzügyi kultúrája, mit gondolnak a saját pénzügyi ismereteikről. Fontosnak tartják-e a pénzügyi tudatosságot és annak fejlesztését. Tudnak-e racionális döntéseket hozni pénzügyeikben és hogyan nyitnak a digitalizáció nyújtotta lehetőségek felé. Mindemellett célom volt feltárni a pénzügyi tudatoság kapcsán meghúzódó esetleg generációk különbségeket, valamint annak háttértényezőit. Fontosnak tartottam vizsgálni a magyar emberek pénzügyi attitűdjét, hogy milyen pénzügyi magatartást sajátítottak el, mennyire fontos nekik a tudatos cselekvés, mennyire terveznek előre pénzügyeikben és hogyan reagálnak a váratlan helyzetekre. Célom volt, hogy egy valós képet kapjak a magyar lakosság pénzügyi szokásairól és feltárjam az esetlegesen megfigyelhető generációs különbségeket, amely egyértelmű választ ad a pénzügyi kultúra fejlesztésének szükségességéről és irányvonaláról. A kutatási kérdések megfogalmazása és a hipotézisek felállítása után a szekunder kutatás során a témával szorosan összefüggő szakirodalmat tekintettem át. Elsőként bemutattam az egyes generációkat meghatározó társadalmi és gazdasági tényezőket, majd vizsgáltam a pénzhasználati szokásokat, melynek keretében kitértem többek között a pénz fejlődésére, a készpénz- és bankkártyahasználat dilemmájára, a készpénzhasználat visszaszorítására. Majd a készpénzhasználattal összefüggő korábbi kutatási eredményeket is ismertettem. Ezt követően a pénzügyi kultúra szerteágazó fogalmát jártam körbe, mely során ismertettem a különböző megközelítéseket és meghatározásokat, bemutattam a viselkedési közgazdaságtan korlátozott racionalitás elméletét, kitérve a pénzügyi viselkedésre, majd a lakosság pénzügyi kultúráját érintő korábbi kutatási eredményeket is ismertettem. Végül bemutattam a pénzügyi kultúra fejlesztésére irányuló kezdeményezéseket hazánkban. Ezt követően a primer kutatásom során egy kvantitatív kutatást végeztem, melynek keretében egy kérdőívet készítettem. A kérdőívrebeérkezett válaszok alapján a kapott eredményeket minél változatosabban elemeztem, amely során különböző összefüggéseket kerestem az egyes válaszok között.A kapott eredmények alapján összegében az alábbiakat állapítottam meg. A magyar lakosság pénzügyi ismereti magas szintűek, hiszen a korábbi kutatási eredmények is ezt támasztják alá. Ellenben ez a pénzügyi magatartás, valamint a pénzügyi attitűd tekintetében már nem mondható el. Tehát a pénzügyi tudás gyakorlati alkalmazása nem valósul meg, így elmondható, hogy a pénzügyi kultúra fogalomkörének további aspektusait tekintve fejlődésre szorulunk. Azonban a kérdőívet kitöltők szinte mindegyike úgy vélekedik, hogy a pénzügyi tudatosság, annak folyamatos fejlesztése nélkülözhetetlen, melynek elsődleges színtere az oktatási intézmény lenne. A kérdőívet kitöltők többsége saját megítélésükben egy racionális döntéshozónak tekintik magukat. Ezzel szemben a kapott eredmények azt mutatják, hogy az érzelmi befolyás a pénzügyi döntéseknél jelen van, valamint a tökéletlen informáltság is feltételezhető, így teljes racionalitásról nem beszélhetünk, mivel a pénzügyi viselkedést az attitűdök és az érzések egyaránt alakítják. Megállapítottam továbbá, hogy fő generációs különbségek a digitális pénzügyi megoldásokkal szembeni nyitottság kapcsán figyelhetők meg. A digitális pénzügyi megoldások iránti nyitottság az életkor előrehaladtával csökken. A fiatalabb generációk, mint a Z generáció teljesen a digitális technológiák világába születtek, mely pénzügyi szocializációjukban is nagymértékben befolyásoló volt. Az idősebb generáció számára a digitális megoldások kihívást, újdonságot jelentenek, ami úgy gondolom, hogy megalapozza bennük a bizonytalanságot is. A készpénzhasználatot preferálók aránya az életkor előrehaladtával nő, a bankkártyával/bankszámlával rendelkezők száma csökken, míg az életkor előrehaladtával a készpénzmentességre irányuló hajlandóság is csökken. Összességében megállapítottam, hogy a vizsgált generációk mindegyikének fontos a rendszeres megtakarítás, azonban az idősebb generációk jobban tudják kezelni az érzelmi befolyást, ezzel megelőzve az impulzív költekezést.Úgy gondolom, hogy a pénzügyi kultúra és pénzügyi tudatosság fejlesztése egy olyan terület, amely állandó készültséget igényel. Éppen ebből kifolyólag a szakdolgozatom zárásaként javaslatként fogalmaztam meg a fiatalabb generációk oktatási intézményben történő pénzügyi ismereteinek bővítését, amely véleményem szerint nem csak a lexikális tudást, hanem a tudatosság kialakítását is magában foglalja. Valamint az idősebb generációk kapcsán a digitális eszközök megismertetését és népszerűsítését, amely a generációk között fennálló digitalizációs szakadék felszámolásának alapvető kiindulópontja.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Pénzügy Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | digitális pénzügyi megoldások, generációs különbségek, pénzügyi kultúra, pénzügyi tervezés, pénzügyi tudatosság, racionális döntéshozatal |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 13:05 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 13:05 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |