A banki digitalizáció hatása a fenntarthatóságra és költséghatékonyságra

Fatér Dávid András (2025) A banki digitalizáció hatása a fenntarthatóságra és költséghatékonyságra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Fatér_Dávid_SLHHUJ.pdf] PDF
Fatér_Dávid_SLHHUJ.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2030. Április 29..

Download (1MB)
[thumbnail of titkosítási.pdf] PDF
titkosítási.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (426kB)
[thumbnail of MSC_O_Fatér_Dávid.pdf] PDF
MSC_O_Fatér_Dávid.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2030. Április 29..

Download (106kB)
[thumbnail of FatérDávidAndrás.pdf] PDF
FatérDávidAndrás.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (205kB)
[thumbnail of Fatér Dávid.pdf] PDF
Fatér Dávid.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (3MB)
[thumbnail of Fatér Dávid VSZ Szakmai összegző kérdés.pdf] PDF
Fatér Dávid VSZ Szakmai összegző kérdés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (159kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom középpontjában a digitalizáció banki szektorra gyakorolt hatása áll, különös tekintettel a költséghatékonyságra és a fenntarthatóságra. Kutatásom a Raiffeisen Bank példáján keresztül mutatja be, hogy a digitális csatornák elterjedése milyen változásokat eredményezett a bank működésében, és milyen mértékben járult hozzá a munkaerőköltségek optimalizálásához, valamint a környezeti terhek csökkentéséhez.A téma aktualitását egyrészt a fintech szektor előretörése adja, másrészt a fogyasztói szokások átalakulása, amely a pénzügyi szolgáltatások területén is egyre nagyobb hangsúlyt helyez az online és mobilcsatornákra. A COVID-19 világjárvány tovább gyorsította a digitalizáció terjedését, hiszen az ügyfelek és a bankok is rákényszerültek az alternatív, digitális megoldások alkalmazására. Ezt felismerve a Raiffeisen Bank elindította a prémium ügyfelek számára kifejlesztett Raiconnect videós csatornát, amely lehetővé teszi számukra, hogy befektetéseiket otthonukból, dedikált referensük segítségével, kényelmesen és biztonságosan intézzék.A dolgozat elméleti keretét a vállalati fenntarthatóság, a CSR, a digitális transzformáció, valamint a lakosság pénzügyi műveltségének vizsgálata adja. A szakirodalom feldolgozását követően PESTEL és SWOT elemzésekkel mutatom be a digitális fejlesztések környezeti, gazdasági és szervezeti hátterét.Kutatásom három fő kérdéskör köré épül. Először azt vizsgálom, hogy milyen mértékű munkaerőköltség-megtakarítást eredményezett a digitális csatornák (online számlanyitás, befektetési tranzakciók, személyi kölcsön igénylés) terjedése. Ezt követően kvantitatív számításokkal támasztom alá, hogy a digitalizáció hogyan befolyásolta a papírfelhasználás mértékét, és ezáltal milyen pozitív környezeti hatásokat ért el a bank. A harmadik kutatási terület az ügyfélviselkedésre, azon belül is az életkor és a digitális csatornaválasztás közötti kapcsolatra fókuszál. Vizsgálatom során korcsoportokra bontva elemeztem, hogy a befektetési tranzakciók során mely ügyfélrétegek hajlamosabbak az online, videós, illetve fióki ügyintézést választani.Következtetéseimet több év banki adatainak összehasonlító elemzése alapján vontam le. A munkaerőköltségek tekintetében kimutatható volt, hogy a digitális folyamatok térnyerésével jelentős megtakarítások érhetők el, különösen a személyes ügyintézést nem igénylő tranzakciók esetében. A papírfelhasználás csökkenése révén a környezetre gyakorolt hatások is érzékelhetőek.Az életkori elemzés megerősítette azt a feltételezést, hogy a fiatalabb ügyfelek szignifikánsan nagyobb arányban használják a digitális csatornákat, míg az idősebb korosztály továbbra is előnyben részesíti a hagyományos fióki ügyintézést. Ez a megállapítás fontos kiindulópontot jelenthet a célzott ügyfélkommunikáció és a digitális edukáció tervezéséhez.A dolgozatban bemutatott eredmények alapján konkrét javaslatokat fogalmaztam meg a Raiffeisen Bank digitális stratégiájának továbbfejlesztésére. Ezek közé tartozik a digitális csatornák arányának további növelése, a papíralapú ügyintézés minimalizálása, valamint a korosztályi sajátosságokra épülő ügyfélmegszólítás kialakítása. Meggyőződésem, hogy a bemutatott kutatási eredmények nemcsak a bank működésének optimalizálását, hanem annak fenntarthatósági céljait is hatékonyan szolgálják.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Vezetés és Emberi Erőforrás Fejlesztés Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bank, CSR, digitalizáció, fenntarthatóság, fintech
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 13:04
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 13:04

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet