Miért választják a Budapesten tanuló 18–25 év közötti egyetemisták az autómegosztó szolgáltatásokat?

Kecskeméti Marcell (2025) Miért választják a Budapesten tanuló 18–25 év közötti egyetemisták az autómegosztó szolgáltatásokat? Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kecskeméti_Marcell_FWQQVZ.pdf] PDF
Kecskeméti_Marcell_FWQQVZ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of Absztrakt.pdf] PDF
Absztrakt.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (267kB)
[thumbnail of ALAPK_szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2025_Kecskemeti_M_MR.pdf] PDF
ALAPK_szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2025_Kecskemeti_M_MR.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (104kB)
[thumbnail of BA_B_KECSKEMÉTI_MARCELL.pdf] PDF
BA_B_KECSKEMÉTI_MARCELL.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (111kB)

Absztrakt (kivonat)

Budapesten az autómegosztó szolgáltatások – mint például a GreenGo, Wigo és a MOL Limo – egyre népszerűbbek a fiatalok körében. A Z generáció tagjai a hagyományos autótulajdonlásnál fontosabbnak tartják a hozzáférést és a rugalmasságot, szívesen veszik igénybe a digitális platformokon keresztül elérhető közösségi mobilitási megoldásokat. Az autómegosztás a fenntartható városi közlekedés szempontjából is ígéretes: egy megosztott jármű akár 6–12 magánautót kiválthat, csökkentve a forgalmat és a károsanyag-kibocsátást. Jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy a Budapesten tanuló 18–25 éves egyetemisták milyen motivációk hatására választják és hogyan használják ezt az új közlekedési alternatívát. Kutatásunk keretében egy online kérdőíves felmérést végeztünk 150 Budapesten tanuló egyetemi hallgató bevonásával. A mintát hólabda módszerrel toboroztuk; a válaszadók önkéntes alapon és anonim módon vettek részt. A kérdőív zárt kérdései számszerű adatokat szolgáltattak az autómegosztás használati gyakoriságáról és a döntési szempontok fontosságáról, míg a néhány nyitott kérdés lehetővé tette a kvalitatív, szöveges indokok mélyebb feltárását. Az adatok kiértékelése leíró statisztikákkal és tematikus tartalomelemzéssel történt. A felmérés eredményei szerint a hallgatók elsősorban a költséghatékonyság és a kényelem miatt választják az autómegosztást: a válaszadók 80%-a az olcsóbb autóhasználatot, 70%-uk pedig a gyors, rugalmas hozzáférést jelölte meg fő indokként. A környezeti megfontolások csak másodlagos szerepet játszanak – a kitöltők 50%-a tekinti őket fontos motivációs faktornak. Végül az autómegosztó szolgáltatások által nyújtott élmény és újdonság mindössze a kitöltők 25%-át motiválta. A többség alkalomszerűen veszi igénybe a szolgáltatást, jellemzően a tömegközlekedés kiegészítőjeként, nem pedig napi rendszerességgel ingázásra. Ezen túlmenően megfigyelhető, hogy az autóval nem rendelkező hallgatók és a férfiak gyakrabban élnek a carsharing lehetőségével, noha a motivációs prioritások minden csoportban hasonlóak. A kutatás rámutat, hogy a fiatal városi egyetemisták nyitottak az autómegosztásra, amennyiben az versenyképes alternatívát nyújt a saját autóval szemben a mindennapi mobilitásban. Eredményeink gyakorlati jelentőséggel bírnak: segíthetnek a szolgáltatóknak a fiatalok igényeire szabni a kínálatot. Érdemes például több járművet és nagyobb szolgáltatási területet biztosítani, valamint vonzó diákkedvezményeket nyújtani. A kommunikációban fontos kiemelni a fenntarthatóság előnyeit is – bár nem ez a fő motiváció, a hallgatók értékelik, ha egy szolgáltatás környezetbarátabb. Összességében a 18–25 éves korosztály autómegosztással kapcsolatos attitűdjének megismerése hozzájárulhat ahhoz, hogy Budapest közlekedése fenntarthatóbbá és a fiatalok igényeihez jobban igazodóvá váljon a jövőben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autómegosztó szolgáltatás, Budapest, fenntarthatóság, mobilitás, Z generáció
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 13:03
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 13:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet