Kecskeméti Marcell (2025) Miért választják a Budapesten tanuló 18–25 év közötti egyetemisták az autómegosztó szolgáltatásokat? Pénzügyi és Számviteli Kar.
![]() |
PDF
Kecskeméti_Marcell_FWQQVZ.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
![]() |
PDF
Absztrakt.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (267kB) |
![]() |
PDF
ALAPK_szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2025_Kecskemeti_M_MR.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (104kB) |
![]() |
PDF
BA_B_KECSKEMÉTI_MARCELL.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (111kB) |
Absztrakt (kivonat)
Budapesten az autómegosztó szolgáltatások – mint például a GreenGo, Wigo és a MOL Limo – egyre népszerűbbek a fiatalok körében. A Z generáció tagjai a hagyományos autótulajdonlásnál fontosabbnak tartják a hozzáférést és a rugalmasságot, szívesen veszik igénybe a digitális platformokon keresztül elérhető közösségi mobilitási megoldásokat. Az autómegosztás a fenntartható városi közlekedés szempontjából is ígéretes: egy megosztott jármű akár 6–12 magánautót kiválthat, csökkentve a forgalmat és a károsanyag-kibocsátást. Jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy a Budapesten tanuló 18–25 éves egyetemisták milyen motivációk hatására választják és hogyan használják ezt az új közlekedési alternatívát. Kutatásunk keretében egy online kérdőíves felmérést végeztünk 150 Budapesten tanuló egyetemi hallgató bevonásával. A mintát hólabda módszerrel toboroztuk; a válaszadók önkéntes alapon és anonim módon vettek részt. A kérdőív zárt kérdései számszerű adatokat szolgáltattak az autómegosztás használati gyakoriságáról és a döntési szempontok fontosságáról, míg a néhány nyitott kérdés lehetővé tette a kvalitatív, szöveges indokok mélyebb feltárását. Az adatok kiértékelése leíró statisztikákkal és tematikus tartalomelemzéssel történt. A felmérés eredményei szerint a hallgatók elsősorban a költséghatékonyság és a kényelem miatt választják az autómegosztást: a válaszadók 80%-a az olcsóbb autóhasználatot, 70%-uk pedig a gyors, rugalmas hozzáférést jelölte meg fő indokként. A környezeti megfontolások csak másodlagos szerepet játszanak – a kitöltők 50%-a tekinti őket fontos motivációs faktornak. Végül az autómegosztó szolgáltatások által nyújtott élmény és újdonság mindössze a kitöltők 25%-át motiválta. A többség alkalomszerűen veszi igénybe a szolgáltatást, jellemzően a tömegközlekedés kiegészítőjeként, nem pedig napi rendszerességgel ingázásra. Ezen túlmenően megfigyelhető, hogy az autóval nem rendelkező hallgatók és a férfiak gyakrabban élnek a carsharing lehetőségével, noha a motivációs prioritások minden csoportban hasonlóak. A kutatás rámutat, hogy a fiatal városi egyetemisták nyitottak az autómegosztásra, amennyiben az versenyképes alternatívát nyújt a saját autóval szemben a mindennapi mobilitásban. Eredményeink gyakorlati jelentőséggel bírnak: segíthetnek a szolgáltatóknak a fiatalok igényeire szabni a kínálatot. Érdemes például több járművet és nagyobb szolgáltatási területet biztosítani, valamint vonzó diákkedvezményeket nyújtani. A kommunikációban fontos kiemelni a fenntarthatóság előnyeit is – bár nem ez a fő motiváció, a hallgatók értékelik, ha egy szolgáltatás környezetbarátabb. Összességében a 18–25 éves korosztály autómegosztással kapcsolatos attitűdjének megismerése hozzájárulhat ahhoz, hogy Budapest közlekedése fenntarthatóbbá és a fiatalok igényeihez jobban igazodóvá váljon a jövőben.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment és Vállalkozás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | autómegosztó szolgáltatás, Budapest, fenntarthatóság, mobilitás, Z generáció |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 13:03 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 13:03 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |