A K+F tevékenységek lehetséges finanszírozási forrásainak vizsgálata

Halmos Tamás Zoltán (2025) A K+F tevékenységek lehetséges finanszírozási forrásainak vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Halmos_Tamas_Zoltan_FGS0PG.pdf] PDF
Halmos_Tamas_Zoltan_FGS0PG.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (953kB)
[thumbnail of SZTK_O_Halmos_Tamás_Zoltán.pdf] PDF
SZTK_O_Halmos_Tamás_Zoltán.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (75kB)
[thumbnail of Szakdolgozat bírálat és javaslat_külső konzulens.pdf] PDF
Szakdolgozat bírálat és javaslat_külső konzulens.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (97kB)
[thumbnail of bírálat Halmos Tamás.pdf] PDF
bírálat Halmos Tamás.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (184kB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatás-fejlesztés az egyik mozgatórugója a világ fejlődésének, e nélkül nem lenne modern orvostudomány, gépek és jóléti társadalom sem. Szoros összefüggés mutatható ki aközött, hogy egy országban mekkora forrást fordítanak GDP arányosan kutatás-fejlesztésre, és mekkora az ország fejlettsége. Az kormányok világszerte különböző eszközökkel próbálják serkenteni az országban a K+F tevékenységet, egyrészt az alaptevékenységként kutatást végző szervezetek, mint a kutatóintézetek és egyetemek közvetlen támogatásával, másrészt a vállalati szektor pénzügyi ösztönzésével, nincs ez másként Magyarországon sem. Az Európai Unió céljai között is szerepel, hogy a tagállamokban elősegítse az ilyen típusú tevékenységet, tovább erősítve annak hatását, a különböző országok kutatóinak közös munkáját támogatja főként, jelentős kutatás-fejlesztési pályázati forrás biztosításával különböző keretprogramokon keresztül, amelyek közül a legjelentősebb a 2021-2027 közötti pénzügyi időszakban a Horizon Europe, amely forráskerete 95,5 milliárd €. A városi közlekedés is egy olyan műszaki terület, ahol aktív kutatás-fejlesztési tevékenység zajlik. Indokolja ezt az is, hogy a közlekedés, mint ágazat, felel az Európai Unió GDP-jének közel öt százalékáért, és a szén-dioxid kibocsátás közel egynegyedéért, így nagy szükség van a rendszer hatékonyabb működését lehetővé tevő új kutatásokra, fejlesztési lehetőségekre, ezzel forrást is megtakarítva, és a szén-dioxid kibocsátást is csökkentve. A BKK, mint Budapest integrált mobilitásmenedzsere, végez kutatás-fejlesztési tevékenységet, már 20 nemzetközi konzorciumban megvalósuló projektet zárt sikerrel, és jelenleg is 8 futó ilyen projektben vesz részt projektpartnerként. A jelenleg futó projektjei között szerepel közösségi közlekedés hatékonyság növelését, közlekedésbiztonság javítás, és a városi közlekedés energiahatékonyágának javítását célzó projekt is. A K+F projektek esetében a költség haszon hányados nagy szórást mutat. Sok a nem megtérülő projekt is, de számos projekt pedig nagyon nagy hasznot hoz, ez az ilyen típusú tevékenység egyik sajátossága. A megtérülés kapcsán beszélhetünk pénzügyi megtérülésről, amikor a pénzügyi hasznokat hasonlítjuk a kiadásokhoz, és beszélhetünk közgazdasági megtérülésről, amikor a társadalmi hasznokat hasonlítjuk a költségekhez. Utóbbi jellemzően közszolgáltatást végző, közfinanszírozott szervezeteknél készül, amilyen a BKK is, jelen dolgozatban is egy ilyen fiktív projekt részletes közgazdasági elemzése készült el, beleértve a projekt több gazdaságossági mutatószámának kiszámolását és értékelését, mint a nettó jelenérték, a jövedelmezőségi index és a belső megtérülési ráta.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: EU projektek, gazdaságossági elemzés, K+F, költség-haszon elemzés, közlekedés, projektmenedzsment
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 13:03
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 13:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet