Barkóczi Lili (2025) A vezetők felelőssége a home office sikeres megvalósításában. Pénzügyi és Számviteli Kar.
![]() |
PDF
Barkóczi_Lili_AK7UQK.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
![]() |
PDF
BA_O_Barkóczi_Lili.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (84kB) |
![]() |
PDF
BA_B_Barkóczi_Lili.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (85kB) |
![]() |
PDF
Barkóczi Lili.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A mai munkaerőpiacon egyre elterjedtebb a home office alkalmazása. A járványhelyzet idején mindenki felismerhette azt, hogy bizonyos munkakörök nem feltétlenül helyhez kötöttek. A felismerés azonban kihívás elé állítja a szervezeteket. Akkor tud működni, ha jól építjük be a cég életébe. A home office bevezetése technikailag könnyen megvalósítható, azonban a valós siker kulcsa nem csupán a technikai eszközökben rejlik, hanem abban, hogy a vezetők hogyan tudják támogatni, motiválni csapataikat egy fizikailag távoli, de mégis együttműködésre épülő munkakörnyezetben. Dolgozatommal arra kerestem a választ, hogy hogyan támogathatja egy vezető a home office alkalmazását annak érdekében, hogy elősegítse a munka-magánélet egyensúlyát, miközben a munkaminőség nem sérül? Hatalmas előnyei közé tartozik, hogy egyensúlyt teremt, azonban találkozhatunk olyan megállapítással is, hogy a munka minősége nem egyezik meg azzal, amikor a munkavállaló a munkahelyéről végzi munkáját. A home officenak rengeteg olyan aspektusa van, melyet a vezetői támogatáshoz ismerni kell, és tudni kell kezelni. Dolgozatomban kitértem a home office és a távmunka különbségére, mert fontos alapvetően tisztában lenni a jelentésükkel. A két fogalom között a legnagyobb különbség a rendszerességében rejlik. Míg a távmunka egy hosszú időre szóló, munkaszerződésbe foglalt foglalkoztatási forma, a home office egy rugalmas, időszakos munkavégzési megoldás. Habár a home officet nem kell szerződésbe foglalni, ajánlatos egy részt szentelni neki egy céges szabályzatban. Az adatvédelemről is fontos edukálni a munkavállalókat, hiszen home office során ez nem csak a munkavállalók adataira terjed ki, hanem a céges kényes tartalmakra is, melyek nem kerülhetnek illetéktelenek birtokába. Amikor egy munkavállaló otthonából végzi a munkáját, bárki körbeveheti legyen családtag, vagy lakótárs. Így könnyen bárki tulajdonába juthat, így ennek fontosságáról mindenképpen tudatni kell a munkavállalót. Emellett a vezetőket is képezni szükséges erről, hiszen ők tudják átadni a dolgozóknak azt. Nem csak az adatvédelemről érdemes edukálni a vezetőket, de fejlesztésük is elengedhetetlen. A vezetőnek tudnia kell online is kommunikálni a dolgozóival, ugyanolyan hatékonyan, mint amikor egy térben dolgoznak. A szervezeteknek ezeket a fejlesztéseket ismétléses tréningekkel lehet megvalósítani. A mentális egészségre is nagy hangsúlyt kell fektetni egy munkavállaló életében. A home office bevezetésével erre fokozottan kell figyelni egy vezetőnek, hiszen ő tudja segíteni a munkavállalót az útján. A legnagyobb probléma, hogy elmosódik a határ a munka és a magánélet között. Egy jó időbeosztás természetesen segíthet ezen, azonban a vezető hozzá tud járulni ehhez egy reggeli megbeszéléssel. Ekkor tud a munkavállalóval egyeztetni arról, hogy hogyan fog kinézni a napja, milyen feladatokat kell ellátni. Ez nem csak keretet ad a dolgozó napjának, de a vezető is képet kap arról, hogy mit kell befejezni a nap végére, nap közben pedig tudja segíteni amennyiben problémába ütközött. Továbbá egy ilyen megbeszélés nagyban csökkenti a munkavállaló kirekesztettség érzetét is. Amennyiben ez a reggeli megbeszélés az adott csapattal történik, még jobban segítheti a csapatkohéziót, összetartást, ezzel együtt a cél elérését. A digitalizáció és a technológia fejlődése nagyban hozzájárult a home office kialakításához, és annak megfelelő alkalmazásához. Az adatvédelemben is nagy szerepet játszik a digitalizáció, akár a VPN elterjedése. A technológiai háttérrel nem mindenki van tisztában, így fontos, hogy munkavállalóink ismerjék ezeket. Tudják használni a céges rendszert otthonukból is, illetve ismerniük kell mi is a VPN, hiszen ma már majdnem minden cég alkalmazza. Azzal, hogy megismerik ennek használatát, és fontosságát máris megérthetnek egy-egy alapvető szabályt is. Például, hogy nyílt WIFI hálózatról nem csatlakozhat fel a VPN rendszerre, mert nagy veszélynek tenné ki a céget. Továbbá a technikai problémák megoldásában segítséget jelent, ha néhány alap hibaelhárítási folyamatot tud a munkavállaló. A technológia fejlődésével megjelentek azok a szoftverek, melyek segítségével a vezetők nyomon tudják követni a munkavállalókat. Ez a bizalmat megkérdőjelezheti a dolgozó és vezetője között, így nem a legpraktikusabb folyamatosan figyelni ezekkel a dolgozókat. Egyrészt a bizalom miatt, másrészt rengeteg energiát vesz ki a vezetőből, melyet másra is fordíthat. A munkavállalónak tudni kell önállóan dolgozni, de fontos, hogy kereteken belül ellenőrizzük munkájukat. A vezetők segíteni tudnak, ha elakad a dolgozó, illetve feladatkörükbe is tartozik, hogy a munkavállalók munkáját felügyelje. Egyenetlen egyéni teljesítmények esetén a vezető dolga ezt észre venni, és javítani a helyzeten, melyet csak akkor tud megtenni, ha tud róla. A technológia által adott lehetőségeket tehát ismerni kell, és tovább is kell adni a munkavállalóknak. Generációk közti különbségek esetén fontos erről beszélni, hiszen a fiatalabb generáció sokkal hamarabb megérti ezeket a fejlesztéseket, és szoftvereket, mint az idősebb generáció. A generációs sajátosságokat, és a különböző személyiségtípusokat figyelembe kell venni. Mivel minden munkavállaló más, így más fajta segítségre is van szükségük. Akiről tudjuk, hogy introvertáltabb személyiség, szeret önállóan dolgozni, nem szükséges neki annyi visszajelzés, kísérje a vezető figyelemmel a munkáját, de igazodni kell az ő munkamoráljához. Aki pedig igényli a több jelenlétet, visszajelzést, vele több kisebb megbeszélést is beiktathat a vezető. Kérdőívemből kiderült, hogy a munkaminősége nem romlik számottevő mértékben home office ideje alatt, így jól szervezett home office munkavégzési formában is lehet ugyanolyan hatékonyan dolgozni. Azon munkavállalók, akik nem tudják igénybe venni a home office munkavégzést azt gondolják, hogy szükséges kompenzálni azt. Meglepő kutatási eredményem, hogy ezen dolgozók nem pénzbeli kompenzációt várnak el, hanem rugalmasságot szeretnének. Amennyiben orvosi vizsgálatra kell mennie, vagy saját elintézendő ügyei vannak a dolgozónak, a vezetőnek lehessen joga dönteni erről. Jobban ismeri a dolgozót, és kis hozzájárulásnak minősül, mégis könnyebbé teheti a munkavállaló napját. Ezzel a cég versenyelőnybe kerülhet másokkal szemben, hiszen sokkal vonzóbbnak találja a munkakereső azt a céget, hogy megbecsülik a dolgozókat. Kutatásomból kiderült, hogy nem okoz feszültséget a home office azon munkavállalók között akik igénybe tudják azt venni, és akik nem. Ezek alapján szervezeten belül nincs ilyen fajta gátja annak, hogy ez a munkavégzési forma bevezetésre kerüljön. Képzett vezetőkkel pedig biztosítani tudjuk, hogy hatékonyan működő csapatot alakítsanak ki a vezetők a szervezetben akkor is, ha a home office munkavégzés elérhető. A munkaerőpiacon versenyelőnybe kerül a cég azzal, hogy elérhető home office munkavégzés is. Keretek között meghatározva sikeres csapatot tud építeni a vezető akkor is, ha heti pár napban elérhető a home office lehetősége. A rugalmasság az egyik legvonzóbb tényező egy munkavállaló számára. A vezető, stabil szervezeti és képzési háttérrel, a beiktatott megbeszélésekkel, után követéssel, jó vezetői stratégiával támogatni tudja a munkavállalók sikerességét az otthonról végzett munkájukban is, így meg tudják őrizni a munkájuk minőségét. Ezzel pedig elősegítik a munka-magánélet egyensúlyát.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment és Vállalkozás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | adatvédelem, home office, mentális háttér, rugalmas munkaidő, vezetői kompetencia, vezetők |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 13:03 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 13:03 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |