Bódog Orsolya (2025) Kérdőíves kutatások eredményeinek megjelenítése üzleti intelligencia segítségével. Pénzügyi és Számviteli Kar.
![]() |
PDF
BuktaBodog_Orsolya_MX3S2I.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
![]() |
PDF
BA_O_BuktaBodog_Orsolya.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (280kB) |
![]() |
Archive (ZIP)
mellekletek.zip Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (5MB) |
![]() |
PDF
BA_B_BuktaBodog_Orsolya.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (111kB) |
![]() |
PDF
biralat_Bódog_Orsolya.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (104kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozat célja az Oktatási Hivatal által végzett aktív hallgatói kérdőívek adatainak elemzése és megjelenítése volt Microsoft Power BI Desktop segítségével, valamint külön foglalkoztam az értékelési skálás (Likert-skálás és szemantikus differenciálskálás) kérdések vizualizációjának kihívásaival. A dolgozat két fő részből áll: az első részben az üzleti intelligencia elméleti hátterét és a survey-k sajátosságait, míg a második részben a célként meghatározott feladat gyakorlati megvalósítását mutatja be. Az elméleti részben kifejtésre kerül az üzleti intelligencia rendszerek célja és szerepe az adatok gyűjtésében, előfeldolgozásában, elemzésében és vizualizációjában, és ábrázolja a BI rendszerek felépítésének lépéseit is. Részletesen ismertettem a Power BI Desktop lehetőségeit és előnyeit, valamint az adatvizualizáció, mint az üzleti intelligencia fontos eszközének szerepét a döntéstámogatásban. Emellett kitértem a survey-k (kérdőíves felérések) módszertanára, a kérdéstípusokra – a mérési skálás kérdéseken belül különösan a Likert-skálás kérdésekre –, valamint azok vizualizációs kihívásaira. A dolgozat gyakorlati részében egy konkrét survey-adatsor (Aktív hallgatói kutatás, Oktatási Hivatal) Power BI-ban történő feldolgozását mutattam be. A cél az volt, hogy a hallgatói véleményeket felmérő kérdésekre adott válaszok érthető és interaktív formában jelenjenek meg. Az interaktív felület jelenleg is elérhető a https://www.diplomantul.hu/aktiv-hallgatoi-kutatas linken. A dolgozat során bemutattam a Power BI adat-előkészítési, modellezési és vizualizációs lépéseit, valamint a különböző kérdéstípusok kezelését. Külön fejezet foglalkozik az új vizualizációs lehetőségekkel (pl. ChartExpo Likert-skála diagram), amelyek megoldást kínálnak a korábban nem publikált kérdések megjelenítésére. A dolgozatban felvetett problémaként megfogalmaztam, hogy a survey-k eredményei korábban csak statikus zárótanulmány formájában kerültek közlésre, és nem volt lehetőség célcsoportonkénti, interaktív elemzésre. A Power BI-alapú megoldás ezt a problémát kezeli, és lehetővé teszi az adatok egyszerűbb értelmezését, valamint a különböző érdeklődők (hallgatók, döntéshozók, oktatók) számára hasznos következtetések levonását. Összegzésképpen megállapítható, hogy az adatvizualizáció és az üzleti intelligencia eszközei – különösen a Power BI – hatékonyan alkalmazhatók a kérdőíves kutatások adatainak feldolgozására és publikálására. A Likert-skálás kérdések interaktív megjelenítése nemcsaktechnikai kihívást jelentett, hanem egyben lehetőséget is a kutatási eredmények közérthetőbb kommunikációjára. A kutatás tapasztalatai rámutatnak, hogy a kitöltési arány növelésére törekedni kell, ugyanakkor a hallgatók elérésének és bevonásának nehézségei is érezhetőek. A Power BI felületen a súlyozott adatok megjelenítése jelenleg még fejlesztésre vár, de a zárótanulmányokban ezek már biztosítják a reprezentativitást. A jövőbeni fejlesztések során célszerű lenne a súlyozás beépítése az interaktív vizualizációs felületbe is.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Adatvizualizáció, Likert-skála, mérési skála, Microsoft Power BI, survey, üzleti intelligencia |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 13:03 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 13:03 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |