Éber Máté István (2025) Nemek közötti bérfeszültség okainak és hátterének vizsgálata a sport világában. Pénzügyi és Számviteli Kar.
![]() |
PDF
Éber_Máté_István_EI8ODP.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (629kB) |
![]() |
PDF
Éber_Máté_István_EI8ODP_Szakdolgozati összefoglalás.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (72kB) |
![]() |
PDF
Éber Máté bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (122kB) |
![]() |
PDF
BA_B_Éber_Máté_István.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (169kB) |
Absztrakt (kivonat)
A nemek közötti bérkülönbség problémája a sport világában különösen látványos formában jelentkezik. Míg a férfi sportolók kiemelkedő médiamegjelenést és magas szponzori támogatottságot élveznek, addig a női sportolók jóval kisebb figyelmet kapnak, mind a nyilvánosság, mind a piaci szereplők részéről. A szakdolgozat célja ennek a különbségnek a feltérképezése és értelmezése, különös tekintettel arra, hogy a média és a szponzoráció milyen szerepet játszik a női sportolók jövedelmi lehetőségeinek alakulásában. A kutatás alaphipotézise az volt, hogy a női sportolók bérezése nem csupán a teljesítményen vagy a piaci keresleten múlik, hanem jelentős részben azon is, hogy milyen mértékben jelennek meg a médiában, illetve, hogy ez hogyan befolyásolja a szponzorációs döntéseket. Ennek vizsgálatára kvalitatív kutatási módszert alkalmaztam. Három félig strukturált interjút készítettem sportmédiában és sportmarketingben dolgozó szakemberekkel. Az interjúk célja az volt, hogy feltárjam, miként gondolkoznak a média szereplői a női sport reprezentációjáról, milyen szempontok alapján születnek meg a műsorszerkesztési és szponzorációs döntések és hogyan lehetne javítani a női sportágak láthatóságán. Az interjúk alapján világossá vált, hogy a női sportágak médiamegjelenése messze elmarad a férfi sportokétól és hogy ez egy olyan ördögi körhöz vezet, amelyben a kevesebb figyelem kevesebb szponzori érdeklődést, ez pedig alacsonyabb fizetést eredményez. A vizsgált share adatok azt mutatják, hogy ha a női sportágak lehetőséget kapnak a bemutatkozásra, akkor képesek felvenni a versenyt a férfi sportok nézettségével. A hazai piacot és eseteket vizsgálva pozitív példát mutat például a női kézilabda. Ez arra utal, hogy nem a kereslet hiányzik, hanem a tudatos médiatámogatás. Az is kiderült, hogy a női sportok sok mindenben eltérnek a férfi sportoktól, azonban ezeknek a különbségeknek a felnagyítása helyett a női és férfi sportok sajátosságaira és értékeire kellene fókuszálni. A dolgozat következtetései szerint a női sport nem csupán társadalmi szempontból értékes, hanem piaci szempontból is komoly potenciált rejt. A változáshoz azonban komplex szemléletváltásra van szükség a médiában, a szponzorok körében és a társadalmi gondolkodásmódban egyaránt. A női sportoknak egyenlő esélyekre, nem pedig külön bánásmódra van szüksége ahhoz, hogy méltó helyet foglalhasson el a sport világában.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment és Vállalkozás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | bérek, hazai tapasztalatok, interjú, médiarendszer, sport |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 13:02 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 13:02 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |