Nemek közötti bérfeszültség okainak és hátterének vizsgálata a sport világában

Éber Máté István (2025) Nemek közötti bérfeszültség okainak és hátterének vizsgálata a sport világában. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Éber_Máté_István_EI8ODP.pdf] PDF
Éber_Máté_István_EI8ODP.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (629kB)
[thumbnail of Éber_Máté_István_EI8ODP_Szakdolgozati összefoglalás.pdf] PDF
Éber_Máté_István_EI8ODP_Szakdolgozati összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (72kB)
[thumbnail of Éber Máté bírálat.pdf] PDF
Éber Máté bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (122kB)
[thumbnail of BA_B_Éber_Máté_István.pdf] PDF
BA_B_Éber_Máté_István.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (169kB)

Absztrakt (kivonat)

A nemek közötti bérkülönbség problémája a sport világában különösen látványos formában jelentkezik. Míg a férfi sportolók kiemelkedő médiamegjelenést és magas szponzori támogatottságot élveznek, addig a női sportolók jóval kisebb figyelmet kapnak, mind a nyilvánosság, mind a piaci szereplők részéről. A szakdolgozat célja ennek a különbségnek a feltérképezése és értelmezése, különös tekintettel arra, hogy a média és a szponzoráció milyen szerepet játszik a női sportolók jövedelmi lehetőségeinek alakulásában. A kutatás alaphipotézise az volt, hogy a női sportolók bérezése nem csupán a teljesítményen vagy a piaci keresleten múlik, hanem jelentős részben azon is, hogy milyen mértékben jelennek meg a médiában, illetve, hogy ez hogyan befolyásolja a szponzorációs döntéseket. Ennek vizsgálatára kvalitatív kutatási módszert alkalmaztam. Három félig strukturált interjút készítettem sportmédiában és sportmarketingben dolgozó szakemberekkel. Az interjúk célja az volt, hogy feltárjam, miként gondolkoznak a média szereplői a női sport reprezentációjáról, milyen szempontok alapján születnek meg a műsorszerkesztési és szponzorációs döntések és hogyan lehetne javítani a női sportágak láthatóságán. Az interjúk alapján világossá vált, hogy a női sportágak médiamegjelenése messze elmarad a férfi sportokétól és hogy ez egy olyan ördögi körhöz vezet, amelyben a kevesebb figyelem kevesebb szponzori érdeklődést, ez pedig alacsonyabb fizetést eredményez. A vizsgált share adatok azt mutatják, hogy ha a női sportágak lehetőséget kapnak a bemutatkozásra, akkor képesek felvenni a versenyt a férfi sportok nézettségével. A hazai piacot és eseteket vizsgálva pozitív példát mutat például a női kézilabda. Ez arra utal, hogy nem a kereslet hiányzik, hanem a tudatos médiatámogatás. Az is kiderült, hogy a női sportok sok mindenben eltérnek a férfi sportoktól, azonban ezeknek a különbségeknek a felnagyítása helyett a női és férfi sportok sajátosságaira és értékeire kellene fókuszálni. A dolgozat következtetései szerint a női sport nem csupán társadalmi szempontból értékes, hanem piaci szempontból is komoly potenciált rejt. A változáshoz azonban komplex szemléletváltásra van szükség a médiában, a szponzorok körében és a társadalmi gondolkodásmódban egyaránt. A női sportoknak egyenlő esélyekre, nem pedig külön bánásmódra van szüksége ahhoz, hogy méltó helyet foglalhasson el a sport világában.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bérek, hazai tapasztalatok, interjú, médiarendszer, sport
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 13:02
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 13:02

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet