Dobos Anna Fanni (2025) Illatok és színek bűvöletében: Innovatív marketingstratégiák a drogériák esetében az érzékszervi marketinghez kapcsolódóan. Pénzügyi és Számviteli Kar.
![]() |
PDF
Dobos_Anna Fanni_B94FND.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (558kB) |
![]() |
PDF
BA_O_Dobos_Anna.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (51kB) |
![]() |
PDF
BA_B_Dobos_Anna Fanni.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (348kB) |
![]() |
PDF
Dobos Anna Fanni_bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (83kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatom központi témája az érzékszervi marketing, azon belül is az illat- és színmarketing alkalmazása a drogériákban, valamint e marketingeszközök vásárlói viselkedésre gyakorolt hatásának vizsgálata. A dolgozat azt a kérdéskört járja körül, hogy miként képesek a különböző érzékszervi ingerek – elsősorban a színek és illatok – tudattalan módon befolyásolni a vásárlási döntéseket, a boltban eltöltött időt, a vásárlói élményt és a márkához való kötődést. Mindezt az innovatív marketingeszközök szempontjából vizsgálom, figyelembe véve az aktuális trendeket és kutatási eredményeket. A dolgozat célja kettős: elméleti szinten célom, hogy áttekintést nyújtsak az érzékszervi marketing elméleti hátteréről, történeti fejlődéséről és annak pszichológiai, fogyasztáslélektani vonatkozásairól. Gyakorlati szinten célom annak feltárása, hogy a drogériákban alkalmazott szín- és illatelemek milyen mértékben és milyen módon képesek hatni a vásárlók magatartására. A kutatásom hipotézise szerint ezek az érzékszervi hatások nem csupán kiegészítő eszközei a marketingnek, hanem tudattalanul, de mérhető módon befolyásolják a vásárlói döntéshozatalt, a vásárlási szándékot és a boltban töltött időtartamot is. A célom eléréséhez kvalitatív kutatási módszert alkalmaztam, amelynek során félig strukturált interjúkat készítettem. Kutatásom során a mélyebb, személyes élmények és szubjektív benyomások feltárása volt a cél, nem pedig számszerűsíthető adatok gyűjtése. Az interjúk során arra törekedtem, hogy az alanyok saját szavaikkal meséljék el, miként érzékelik a drogériák környezetének különféle ingereit, különös tekintettel az illatokra és a színhasználatra. A kutatásom célcsoportját olyan, 19 és 56 év közötti, aktív vásárlói szokásokkal rendelkező nők és férfiak alkották, akik rendszeres látogatói különböző drogériáknak. A felmérést nem szakértők, hanem hétköznapi vásárlók, személyes ismerőseim körében végeztem, akik nem állnak kapcsolatban a drogériaiparral szakmai szinten, hanem vásárlóként rendelkeznek tapasztalatokkal a vizsgált területen. Az interjúalanyok részletesen beszámoltak vásárlási szokásaikról, élményeikről és arról, milyen benyomásaik vannak az üzletek környezeti hatásairól, ideértve az illatokat, a színhasználatot és az általános hangulatot. A kutatásom során arra a következtetésre jutottam, hogy a hipotézisem helytállónak bizonyult: a színek és illatok jelentős hatással vannak a vásárlókérzéseire, benyomásaira és viselkedésére a drogériákban. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a vásárlók többsége – bár sok esetben nem tudatosan – érzékeli ezeket az ingereket, és azok pozitív hatást gyakorolnak rájuk, javítják a vásárlási élményt, és elősegítik az impulzusvásárlások létrejöttét is. Különösen az illatok tűntek ki a válaszokból mint emlékezetes és hangulatformáló tényezők, melyek gyakran a márkával kapcsolatos pozitív érzelmek kialakulásához vezettek. A színek pedig hozzájárultak a bolt atmoszférájához, a vásárlók komfortérzetéhez, sőt néhány esetben a választott termékekhez is. A dolgozatomban tehát azt mutatom be, hogy az illat- és színmarketing nem pusztán esztétikai funkcióval bír, hanem valódi stratégiai eszköz lehet a marketing gyakorlatában. Az érzékszervi marketing tudatos alkalmazása segítheti a vállalatokat abban, hogy növeljék vásárlóik lojalitását, pozitív élményeket társítsanak márkáikhoz, és emlékezetesebbé tegyék az üzleteikben eltöltött időt. A kutatás eredményei megerősítik, hogy az ilyen típusú marketingbe való befektetés nemcsak indokolt, hanem hosszú távon versenyelőnyt is jelenthet a piacon.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment és Vállalkozás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | drogéria, érzékszervi marketing, illatmarketing, színmarketing, vásárlói magatartás |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 13:02 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 13:02 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |