Changes in consumer behavior during COVID-19: A comparative analysis of the retail markets in Hungary and the Czech Republic

Bányai Gergely (2025) Changes in consumer behavior during COVID-19: A comparative analysis of the retail markets in Hungary and the Czech Republic. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Thesis_Bányai_Gergely_JHAHV0.pdf] PDF
Thesis_Bányai_Gergely_JHAHV0.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Külső konzulensi szakdolgozat bírálat by Janos Javor.pdf] PDF
Külső konzulensi szakdolgozat bírálat by Janos Javor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (146kB)
[thumbnail of Bányai Gergely-belso-biralo-alapkepzes.pdf] PDF
Bányai Gergely-belso-biralo-alapkepzes.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (125kB)

Absztrakt (kivonat)

The COVID-19 pandemic has fundamentally reshaped consumer behavior worldwide, particularly in the field of online grocery shopping. This thesis explores the long-term impact of the pandemic on purchasing habits in Hungary and the Czech Republic, focusing on the development of the online food retail sector. Theoretical foundations of consumer behavior, the differences between online and offline shopping, and the role of digital transformation in retail are examined. Through a detailed case study of Kifli.hu and the Rohlik Group, supported by financial analysis and PESTEL analysis, the thesis provides an in-depth understanding of the business responses to the pandemic. An empirical research study based on an online questionnaire investigates changes in consumer habits, confirming the hypotheses that COVID-19 led to a lasting increase in online grocery shopping and that adoption was faster and stronger in the Czech market compared to Hungary. The findings highlight that online grocery shopping has become an integral part of everyday life for many consumers and suggest strategic directions for future development in the retail sector.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Csehország, fogyasztói magatartás, kiskereskedelem, koronavírus-járvány (COVID-19), Magyarország, összehasonlítás
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 12:55
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 12:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet