A szurkolás mint márkahűség megnyilvánulása: fogyasztói magatartás a sport merchandise piacán

Balatoni Abigél (2025) A szurkolás mint márkahűség megnyilvánulása: fogyasztói magatartás a sport merchandise piacán. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of GPPYP9_balatoniabigel.pdf] PDF
GPPYP9_balatoniabigel.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Balatoni.Abigel.kulso.biralat.ML.pdf] PDF
Balatoni.Abigel.kulso.biralat.ML.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (2MB)
[thumbnail of Bírálat Balatoni Abigél.pdf] PDF
Bírálat Balatoni Abigél.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (307kB)

Absztrakt (kivonat)

A sport globalizációja és a szurkolói közösségek nemzetközi bővülése napjainkban a sportklubok számára új típusú fogyasztói kapcsolatokat és üzleti lehetőségeket teremtett. Diplomadolgozatom középpontjában a szurkolás mint márkahűség megnyilvánulása, valamint a sport merchandise termékekhez kapcsolódó fogyasztói magatartás áll. A kutatás célja az volt, hogy feltárjam, milyen tényezők befolyásolják a szurkolók vásárlási döntéseit, hogyan jelenik meg az érzelmi kötődés a fogyasztói magatartásban, valamint milyen szerepet játszik az árérzékenység és a közösségi identitás a hivatalos klubtermékek iránti keresletben.Az elméleti háttér megalapozásához a fogyasztói magatartás, a márkahűség, a sportfogyasztás és a szurkolói közösségek témakörének releváns szakirodalmi forrásait dolgoztam fel. Empirikus kutatásomban kvalitatív (15 mélyinterjú) és kvantitatív (151 kitöltéses online kérdőív) módszereket alkalmaztam, hogy átfogó képet alkothassak a sport merchandise termékek vásárlási szokásairól. A kutatás négy hipotézis vizsgálatára épült, amelyek közül három teljes mértékben, egy pedig részben bizonyult helytállónak.Az eredmények alapján megállapítható, hogy az érzelmi kötődés és a közösségi identitás kiemelt szerepet játszanak a szurkolók merchandise vásárlási döntéseiben, míg az ár, bár háttérbe szorul az érzelmek mögött, különösen az alacsonyabb jövedelmű szegmenseknél továbbra is jelentős szempont marad. A vásárlások gyakran impulzív döntések eredményeként történnek, az eszmei érték és az élményorientált fogyasztás pedig központi szerepet tölt be. A sport merchandise termékek így nem csupán funkcionális árucikkek, hanem a szurkolói identitás kifejező eszközei, amelyek hozzájárulnak a márkahűség fenntartásához és a közösségi összetartozás erősítéséhez is.Dolgozatom eredményei fontos gyakorlati következtetésekhez is vezetnek a sportklubok és szponzormárkák számára. A termékek érzelmi értékének tudatos kommunikációja, a közösségi élmény erősítése, valamint a prémium-élményt közvetítő árpolitika mind hozzájárulhatnak a szurkolói lojalitás további növeléséhez. Emellett a szponzormárkák számára is lehetőség nyílik arra, hogy a rajongók érzelmi elköteleződését tudatosan használják ki márkakapcsolatok építésére. A dolgozat a sportmarketing, a fogyasztói magatartáskutatás és a márkakommunikáció területén egyaránt hasznos betekintést nyújt a szurkolói vásárlások mozgatórugóinak komplexitásába.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fogyasztói magatartás, márkahűség, sport merchandise termék, sportmarketing, szurkolói identitás
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 12:55
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 12:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet