A mesterséges intelligencia hatása a tanulási folyamatokra és befolyása a munkaerőpiacra

Blaubacher Barnabás (2025) A mesterséges intelligencia hatása a tanulási folyamatokra és befolyása a munkaerőpiacra. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Blaubacher_Barnabás_SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
Blaubacher_Barnabás_SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes_Blaubacher Barnabás.pdf] PDF
biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes_Blaubacher Barnabás.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (246kB)
[thumbnail of Külső_bírálat.pdf] PDF
Külső_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (43kB)

Absztrakt (kivonat)

BLAUBACHER BARNABÁS Konzulens: Nemzetközi gazdálkodás szak Dr. Folmeg Márta Nemzetközi üzletfejlesztés specializáció Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék, adjunktus, PhD BGE KKK BGE KKK A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA HATÁSA A TANULÁSI FOLYAMATOKRA ÉS BEFOLYÁSA A MUNKAERŐPIACRA Napjaink egyik legjelentősebb technológiai fejlődését a mesterséges intelligenciának (MI) köszönhetjük. Ez egy olyan új terület számunkra, amely a jövőben, és most is számtalan lehetőséget tár fel elénk. Hatással van a gazdaságra, az oktatásra és a mindennapi életünkre egyaránt. Én azonban a dolgozatomban a tanulási folyamatokra koncentrálva kerestem a válaszokat, hiszen a MI által kínált tanulási módszertanok új ajtókat nyitnak meg számunkra. Ennek fényében, egyre inkább felértékelődnek azok a készségek, amelyet úgy hívunk „soft skill” -ek. Ezek alatt értendő például a kreativitás, kritikus gondolkodás, problémamegoldás vagy éppen a digitális írástudás. Ebből kifolyólag választottam dolgozatom témájaként a mesterséges intelligencia hatásainak vizsgálatát a tanulási folyamatokra és a munkaerőpiaci igényekre. Előreláthatólag olyan fejlesztéseket és ezzel együtt lehetőségeket fog magával hozni, amely által sosem lehet az ember éppen eléggé tájékozott, ezért is tartottam egy érdekes és konkrét megközelítésnek a tanulási folyamatokra gyakorolt hatását. A dolgozatom céljának meghatározásához két fő kérdést alkalmaztam, amelyek a következők voltak: „Milyen hatással van a mesterséges intelligencia a tanulási folyamatokra?”, valamint „Milyen befolyással bír az AI a munkaerőpiacon?”. Ezek által fel tudtam tárni, hogy a mesterséges intelligencia milyen módon alakítja át a tanulási folyamatokat, valamint hogyan befolyásolja munkavállalói szemszögből a munkaerőpiacot. A kutatásom által tehát, arra szerettem volna választ kapni, hogy a MI számunkra milyen új módszereket és alternatívákat kínál a tudás megszerzésére és arra, hogy maga a tanulási folyamat hatványozottan hatékonyabban menjen végbe. Ezen kívül pedig még a gazdasági hatását vizsgáltam a munkaerőpiac perspektívájából. A szakdolgozatom kutatási módszereként a kvantitatív kutatási metódust találtam a leghatékonyabbnak. Az adatgyűjtés céljából egy 12 kérdésből álló Google Forms kérdőívet tettem közzé, amelyet összesen 100 fő töltött ki. A kérdéseket jól megfontolva és strukturálva építettem fel, hogy a dolgozatom központi kérdéseire egyértelmű eredményeket kapjak és azáltal le tudjam vonni a következtetéseket. A válaszadók szempontjából igyekeztem minél szélesebb spektrumban kiválasztani az alanyokat, például többek között a demográfiai, az oktatásban résztvevők végzettségi, foglalkozási és életkori különbségek által is tudtam szűrni közel arányosan a nemek közötti a válaszokat. Kutatásom eredményei által egyértelművé vált, hogy a mesterséges intelligencia már nagy számban integrálódott mind az oktatási területeken és a munkaerőpiacon is egyaránt. Választ kaptam arra is, hogy legfőképp a MI felhasználók a ChatGPT-t használják a legnagyobb számban. A munkavállalók és a tanulók legfőképp kiegészítő eszközként használják a feladataik során, azonban az az eshetőség is előfordul egyes válaszadóknál, hogy a mesterséges intelligencia egyre nagyobb teret nyer el az egyes feladatok elvégzésénél és teljesen ráhagyatkoznak az MI szolgáltatásaira. Ez a tendencia hosszabb távon negatív hatással lehet a kreativitásukra, az önálló gondolkodásukra és a problémamegoldó készségükre is egyaránt. Ezzel párhuzamosan nem elhanyagolható azt megemlíteni, hogy milyen mértékben növelte ezáltal a munkavégzés során a hatékonyságot. Főbb példaként említeném a marketing, pénzügyi és szoftverfejlesztési szektorokat. A rutinszerű adminisztrációs és ügyfélszolgálati feladatok elvégzése során azonban előfordul, hogy a MI részben kiválthatja a munkavállalók személyét, amely szintén egy meghatározó tényezőnek bizonyul. Azonban, ha a mesterséges intelligencia által kínált új lehetőségek ki tudnak váltani egyes feladatokat, akkor újakat is teremthet számunkra? Mindezekből arra következtethetünk, hogy a MI térnyerése pozitív hatásokkal és ugyanakkor negatív kihívásokkal is szolgálhat az oktatási területeken és a munkaerőpiacon is. Az MI jelentősen támogatja a tanulást és a munkavégzést, ugyanakkor komoly társadalmi és gazdasági változásokat idézhet elő. A jövőben kulcsfontosságúvá válnak a digitális készségek, az MI tudatos oktatások és a célzott képzések fejlesztése, hogy a felhasználók hatékonyan és felelősségteljesen viszonyuljanak a mesterséges intelligencia használatához és az általa kínált új lehetőségekhez és kihívásokhoz. Hiszen a rohamos technológiai fejlődés következtében új elvárások ütköznek ki a munkaerőpiacokon a digitális készségek területén. Kutatásomból rájöhetünk arra, hogy a MI egy olyan erőforrást kínál számunkra, amelyet meg kell tanulnunk használni és kiaknázni az ebből következő lehetőségeket a saját kompetenciáink fejlődése mellett.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fejlődés, integráció, mesterséges intelligencia, munkaerőpiac, tanulás
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 12:55
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 12:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet