Berencsi Virág Zita (2025) A Szientológiai egyház kommunikációs gyakorlatainak megfelelése a vallási intézményekre jellemző kommunikációs mintáknak. Külkereskedelmi Kar.
![]() |
PDF
SZAKDOLGOZAT _Berencsi Virág.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (707kB) |
![]() |
PDF
K-bíralat-Berencsi Virág.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (217kB) |
![]() |
PDF
Berencsi Virág_biralat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (136kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozat a Szcientológiai Egyház kommunikációs gyakorlatait vizsgálja, különös tekintettel arra, hogy ezek mennyiben felelnek meg a vallási intézményekre általánosan jellemző kommunikációs mintáknak. A vallási szervezetek kommunikációja történetileg és kulturálisan eltérő formákat ölt, a hagyományos egyházaktól kezdve az új vallási mozgalmakig, ahol a modern PR-, marketing- és médiaeszközök egyre nagyobb szerepet kapnak. A dolgozat célja annak feltárása, hogy a Szcientológiai Egyház milyen kommunikációs stratégiákat alkalmaz, hogyan használja a meggyőzés, a PR és a digitális média eszközeit, azok milyen módon különböznek vagy hasonlítanak más vallási intézmények kommunikációs gyakorlataihoz.Az elemzés módszertani alapját olyan kommunikációelméleti szempontok képezik, mint a meggyőzés és manipuláció elmélete (Pratkanis és Aronson, 2012), a marketingkommunikáció és reklám szerepe az intézményi kommunikációban (Fazekas & Harsányi, 2011; Toscani, 1999), a PR és hírnévmenedzsment stratégiái (John, Thomson & Oliver, 2009), valamint a digitális média és az új kommunikációs formák hatása (Manovich, 2001). Ezen elméleti keretek segítségével elemezhető, hogy a Szcientológiai Egyház milyen módon alkalmazza a vallási kommunikáció hagyományos és modern eszközeit, valamint ezekkel milyen kapcsolatban állnak a vallási szervezetek általános kommunikációs mintázatai. A dolgozat először áttekinti a vallási kommunikáció elméleti hátterét, majd részletesen elemzi a Szcientológiai Egyház kommunikációs stratégiáit, összehasonlítva azokat más vallási intézmények gyakorlatával. Az elemzés célja, hogy megértsük, milyen mértékben alkalmazza az egyház a hagyományos vallási kommunikációs modelleket, illetve milyen egyedi vagy üzleti orientált megközelítésekkel tér el azoktól. Végül az elméleti feltevéseket szakmai tájékozódó interjú során kíséreltem meg alátámasztani.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Kommunikáció Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | egyház(ak), intézmény, kommunikáció, manipuláció, Szcientológia, szervezeti kommunikáció, vallási intézmények, vallási kommunikáció |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 12:55 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 12:55 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |