Balázsovics-Szolovjova Jana (2025) Az orosz-ukrán háború hatása Hévíz turizmusára. Külkereskedelmi Kar.
![]() |
PDF
Az orosz-ukrán háború hatása Hévíz turizmusára_Balázsovics-Szolovjova Jana_2025_.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (764kB) |
![]() |
PDF
Balazsovics_Szolovjova_Jana_biralat_Ferkelt.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (218kB) |
![]() |
PDF
Szakdolgozat reflexió - Papp Gábortól.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (90kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozati téma választásakor fontosnak tartottam, hogy olyasvalamiről írjak, aminek közvetlen köze van személyemhez, érdeklődési körömhöz vagy esetleg a már meglévő tapasztalataimhoz, továbbá fontosnak tartottam, hogy köze legyen a világgazdasági helyzet legaktuálisabb kérdéseihez. Így esett a választásom a mai nap legaktuálisabb témájára, az orosz-ukrán háborúra, továbbá Magyarország egyik leglátogatottabb és legegyedibb turisztikai központra – Hévízre és annak turizmusára. Hévíz Magyarország egyik legjelentősebb turisztikai célpontja, amely elsősorban a világ legnagyobb biológiailag aktív, természetes termáltaváról ismert. Az utóbbi években azonban a város turizmusa jelentős változásokon ment keresztül, amelyeket számos gazdasági, geopolitikai és infrastrukturális tényező befolyásolt. A kutatás során megvizsgáltuk Hévíz turizmusának jelenlegi helyzetét, különös tekintettel a vendégösszetétel változásaira. A 2010-es években az orosz és ukrán turisták kiemelt szerepet játszottak a város gazdaságában, mivel jellemzően hosszabb időtartamra érkeztek, és magasabb költési hajlandóság jellemezte őket. Azonban a 2022-es geopolitikai események, valamint az ebből fakadó szankciók és vízumkorlátozások jelentősen csökkentették az ebből a régióból érkező vendégek számát. A korábban domináns orosz piac szinte teljesen eltűnt, és az ukrán turisták is inkább saját ingatlanjaikban szállnak meg, jelentősen csökkentve a vendéglátóhelyek és turisztikai szolgáltatások iránti keresletet. Kutatásomhoz fontos kérdéseket fogalmaztam, melyekhez azokat a válaszokat kaptam, hogy: - Bátran azt mondhatjuk, hogy Hévíz teljes vendégkörének csak a 10%-a orosz és ukrán, melyek vagy átszállásokkal érkeznek a háborús helyzet ellenére, vagy már Európában élnek és így jönnek néhány napra. - Csökkent a bevétel, orosz és ukrán turisták kiesésével egy hatalmas lyuk keletkezett, amelyet a hotelek igyekeznek betömni más nemzetiségek vonzásával vagy a belföldi turizmussal. Sajnos az üzleteknél azt lehet látni, hogy nem tudtak megbirkózni a válságos helyzettel és kénytelenek voltak bezárni. - A hotelek és más magánszálláshelyek különböző felújításokkal és korszerűsítésekkel próbáltak javítani a helyzeten, hogy a minőség és a szolgáltatások szintjének növelésével több vendéget vonzzanak be. Továbbá marketing szempontjából reklámokat engedtek rá az európai piacra, legfőképp Németországra és Ausztriára. Ide lehetne sorolni azt is, hogy tárgyalás alatt van a Hévíz-Tel Aviv közvetlen járat indítása, mely sok orosz ajkú izraeli vendéget fog bevonzani. - A turizmus fenntarthatósága szempontjából elengedhetetlen, hogy a város új célcsoportokat célozzon meg. Az alternatív források közé tartoznak az izraeli, német, kazah és balti turisták, azonban ezek a csoportok nem képesek teljes mértékben pótolni az orosz és ukrán vendégek kiesését. Az amerikai és kínai turisták potenciálisan növelhetik a vendégforgalmat, de egyelőre nincs megfelelő marketingkommunikáció a számukra. Az interjú alanyok elmondása szerint több cseh, szlovák és lengyel turista jelent meg az üdülővárosban. Továbbá, Hévíz hosszú távú turisztikai fejlődése érdekében elengedhetetlen az infrastruktúra fejlesztése és város turisztikai kínálatának modernizálása. Természetesen hosszú távon Hévíznek diverzifikálnia kell a turizmusát, hogy ne függjön ennyire egy-egy nemzet turistáitól. Összességében Hévíz turizmusának jövőbeli sikere azon múlik, hogy mennyire sikerül alkalmazkodni a változó nemzetközi helyzethez és a vendégek új igényeihez. A megfelelő infrastruktúra-fejlesztés, a célzott marketing és a változatos turisztikai kínálat mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a város továbbra is meghatározó szerepet töltsön be a magyar és európai gyógy turizmusban.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | háború, Oroszország, turizmus, Ukrajna, válság |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 12:54 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 12:54 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |